Rosentråden 2010!

Hazel

Trådstartare
Äntligen! :love: nu börjar snart rosensäsongen! :D Jag har 7 Rosor beställda hittils, uppdelade på 6 sorter. Håll tummarna för att alla sorter finns!

Angel Face x2 (mitt ex dog förra året :cry: )
Summer Song
Maurice Utrillo
Laminuette
The Prince
Queen Mary

Ni som gillar "svarta rosor" kolla The Prince, den blir otroligt mörk i lite kallare väder. Passa nu på att använda tråden för "tips o trix" och frågor! Och massor av underbara rosbilder naturligtvis :love:

Lite gamla bilder för att få rätt känsla ^^

Étude: En busk/klätterros, superhärlig!

Little White Pet: Blommade jättemycket trots att det va första året! en kantros

Sv: Rosentråden 2010!

Åh, vad härligt positiv du är! Jag väntar och ser om allt jag planterade förra året har överlevt vintern - spännande!

:D jag blir alltid glad av rosor, att få beställa rosor måste ju innebära att säsongen närmar sig ;)

Tyvärr är det ju nästan alltid nån som stryker med under vintern, i år kanske det blir fler eftersom vi i zon 1 inte riktigt haft en zon 1 vinter :crazy: jag vill ju ha olika sorter och har bytt ut ganska många när dom inte klarat sig. Fast vissa som Angel Face kan man bara inte vara utan :love:

Den här tråden påminner mig om att jag ska beställa rosor till rabatten nu snarast! :)
Har inte riktigt bestämt mig bara, finns så mycket fint!
Sen hoppas jag verkligen att det inte har dött allt för mycket här, då blir jag ledsen :cry:

Härligt med rosor! Jag har nästan glömt hur de ser ut!

Jag har många rosor, men jag håller tummarna att det har klarat sig inbäddade i all snö som skydd.

Spännande att se vad som kommer upp under snön, man blir så glad när det syns att det är liv i dem.

I år skall jag vara tuff med beskärningen, jag brukar fega lite med sekatören.

Om jag får tag i en Maidens Blush, så är jag nöjd!
Jag har en buske i mammas trädgård, som jag räddade när mamma fick för sig att den dött under vintern, den måste vara en 15 år eller mer, stor och fin, blommar med en massa varje år!

De rosor jag är mest nöjd med och varmt rekomenderar är klätterrosen New Dawn och buskrosen Aimable Amie.

Min New Dawn:

Min Aimable Amie:

Kram, Maya

Jag kollar runt på rosenposten. De anger ju inte härdighet i zoner utan det står typ bör täckas, hårdför, fullt hårdför osv. Jag bor i zon 2, vilken kategori bör jag hålla mig till?

jo rosenposten anger i zoner, men du måste gå in på länken "svenska kunder" och slå på funktionen "visa härdigheten i sverige" eller nåt sånt. Då står det längst ner i rutan med info om rosen :)

Apropå zoner, vilken zon odlar du i?
Jag bild-googlade rosorna du beställt, förstår att du vill ha två Angel Face!
Summer Song såg fantastisk ut också. :love:

Hos mig är det zon 4, men är sugen att se om jag kan övertala några zon 3 roser att trivas i min trädgård. :)

Kram, Maya

Jag har ju då lyxen att bo i zon 1 :angel: jag kollar inte ens zonerna när jag handlar ;) jag tror att Angel facen är en rätt så vek ros om jag ska va ärlig, men den är så ljuvlig! luktar väldigt mycket och väldigt speciellt, väldigt mycket citrusdoft över den :love:

Vilka fantastiskta bilder du visar!:love:

Här i zon 5 är nog utbudet mer begränsat men jag fick inspiration till att börja planera för lite mer rosor till sommaren!

jo det är klart att zonen begränsar, men jag skulle tro att en hel del av kanadarosorna klarar zon 5? och kanske även de svenska rosorna (Freja, Anna mfl?)

jo rosenposten anger i zoner, men du måste gå in på länken "svenska kunder" och slå på funktionen "visa härdigheten i sverige" eller nåt sånt. Då står det längst ner i rutan med info om rosen :)

Aha :idea:

Jag tycker Delbard-rosorna är så vackra :love:
Vet du hur känsliga de är?
Jag har fått för mig att det är säkrast att köpa en zon "för mycket"?
Bor mellan linköping och norrköping som ska vara zon 2 men det är ju väldigt nära zon 3.. Vågar jag? (Är ju ingen mästare direkt..)

Delbard rosorna är fantastiska! jag tycker definitivt du ska prova, jag har bara testat Claude Monet och tycker den är helt ok, liite kinkig kanske, men inget att oroa sig för. Nu har jag ju beställt Utrillon så får jag se om det är nån skillnad. Annars finns ju Oranges & Lemons med som inte är en Delbardros men liknar dom en del. Tycker den känna lite mer robust är Monet tex vet inte vilken zon den är

Är den engångsblommande? nypon? borde va en äldre sort kanske?

Ja oranges and lemons finns redan med på min lista :laugh:
Men ska nog prova någon av delbard rosorna, det vore underbart om det kunde funka :love:

Tack för svaret, det låter rimligt.
Ja, den är engångsblommande och får nypon.

Det finns så många olika rosor och det är härligt :love:, men det försvårar möjligheten något, att hitta vilken ros det är.

Kram, Maya

Du får inte skriva sånt! Oranges and lemons var ju otrolig . och precis mina favoritfärger!

Du får inte skriva sånt! Oranges and lemons var ju otrolig . och precis mina favoritfärger!

Jag vet :love: den är en av mina absoluta favoriter med! enda negativa är att den tenderar att vara en aning sen med att sätta igång blomningen samt att den är taggig som :devil: *en radda fula ord*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka