Rosa ros i norrläge?

D

DorisDaisy

Jag behöver tips på en stark och tålig ros som jag kan plantera mot en husvägg i norrläge, zon 1. Jag har några krav :)
  • remonterande
  • ljusrosa färg
  • tåla norrläge
  • gärna doft
  • inte känslig för sjukdomar
  • buskros eller klängros men ca 2 m hög
  • inte kräva för mycket skötsel

Vet du en ros som skulle kunna passa så blir jag glaaad!

Sv: Rosa ros i norrläge?

En rosträdgård i Helsingborg skriver gott om klätterrosor som heter New Dawn och Awakening. De verkar härdiga en bit upp i landet så jag är sugen att prova, jag har ett staket som skuggar/insynsskyddar en uteplats, där blir det ju skuggigt på baksidan men om rosorna doftar enligt beskrivning blir det ju underbart!

mitt självklara svar är Étude

Den är ju tyvärr inte ljusrosa, men fördelarna väger klart upp
den lilla "nackdelen"

Det är en buskros så man slipper nakna knän. Har endast haft lite lite
mjöldagg på min, har växt starkt från start och blommar friskt, luktar jättegott.

New Dawn är jättevacker. Dock har jag tagit död på min så jag vet inte om den är så tålig... Kanske var det ett måndagsexemplar. Sen finns ju också "'Climbing Fairy", en klättrande variant på The Fairy, dock är ju den doftlös.

Jag har några plantor New Dawn och jag gillar den rosen starkt. :love:
Frisk o fin med mycket blommor.

Här är lite bilder:

Tack för bra tips! Étude ser fantastisk ut men färgen är inte riktigt vad jag söker. Jag ska däremot kolla närmare på Awakening som helt klart verkar intressant. New Dawn har jag erfarenhet av sedan tidigare och har inte tänkt på den som ett alternativ mot norr, men ska absolut kolla upp det!

New Dawn är rätt härdig, men doftar inte mycket. Då är Coral Dawn bättre tycker jag, den doftar fantastiskt, verkligen ros.

En annan höjdare är gamla Coupe de Hebe, men den remonterar inte. Mycket vacker, annars. Celestial är en annan mycket vacker, rikblommig och starkt doftande ros (samma sort som man gör rosenolja av, Rosa Damascena)

Eller någon av de rosa albarosorna, Maidens Blush är ju en klassiker, t ex. Men den remonterar inte heller.

Stanwell Perpetual har inte riktigt lika vackra blommor, men den är härdig, luktar gott och blommar snällt hela sommaren.

Överlag skulle jag dock säga att det är ganska ont om remonterande rosor med stark doft (har att göra med att den vildrosen som det remonterande anlaget kommer ifrån saknar doft), men några stycken finns det såklart.

Gillar du vresrosor, så är de mycket härdiga, blommar hela sommaren, och doftar starkt. Men de är ju väldigt taggiga, luktar lite speciellt, och är inte så eleganta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Nu har stora rosprojektet börjat! Förra sommaren fick jag för mig att det vore kul att göra en riktig rosenträdgård i ett hörn av...
Svar
8
· Visningar
1 230
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar