rosa prinsessornas julafton...

Sv: rosa prinsessornas julafton...

Många gånger så köps "prinsesskläder" av föräldrar och mor/farföräldrar så barnet blir "invant på den banan" utan sin egen vilja så att säga. Önskar barnet rosa så visst kan de få rosa, men att bara köpa rosa som förälder etc känns fel tycker jag.
Vi har ett par vänner med dotter som är jämnårig med våran äldsta. Där köps prinsessutklädningskläder, barnets rum är utsmyckat som ett prinsessrum osv osv. Men frågan är hur mkt som är från "föräldrarna" och sånt och hur mkt som är barnets egen önskan.

Är det lika fel om man köper blå kläder med traktorer och mönster på till sin dotter utan att hon önskat det?Vad för man vidare när man är anti-rosa? Att rosa är så mycket mer än en färg? Om nu barnet mot förmodan gillar rosa, av sig själv så att säga precis som min bror och min ena syster gillar lila, min andra syster gillar svart, min tredje gult och jag svart och rött, och man vägrar köpa något som är rosa, vad för man vidare till det barnet då? Att det gillar något som är FEL, FULT och inte TILLÅTET?
Vilken lyckad förälder man är då....eller inte.

Elin har en del ärvda kläder. Hon får en del av en kompis, som gillar ganska neutrala kläder och inte har rosa och så får hon ju brödrarnas ärvda kläder, som inte är rosa utan mer neutrala mot det vanliga killstuket. Gör jag fel som drar in henne i killstuket? Gör jag fel som ger henne neutrala kläder? Nej glömde, neutrala kläder är ju OK......:crazy:

Det är inte färgerna som gör kvinnan! Det är bemötandet! Lär era barn att rosa är en färg VILKEN som helst och att bemötandet av henne är det viktiga.

Men sådär är det ju i alla sporter! Ska ungarna åka snowboard ska det vara rätt grejer, ska ungarna rida ska det vara rätt grejer, ska de träna fotboll ska det vara rätt grejer.
...
Så är det när man dansar också. Man ska ha danskläder på sig för att man ska känna att det känns rätt. Visst funkar det att dansa i andra kläder, men det är inte samma känlsa.
"Rätt" kläder måste inte nödvändigtvis vara rosa prinsesskläder.

*kl*

När jag var liten (inte så länge sen, född 88) så var det verkligen inte denna rosa- och prinsesshets vad jag minns. Jag gick omkring i tights och tröja med Disneymotiv på för det mesta, vilket de flesta av mina kompisar också gjorde.

Och då var det verkligen inte lika uppdelat mellan killar och tjejer, utan det var motiv från den senaste Disneyfilmen i princip (Lejonkungen, Pocahontas, Aladdin, Lilla Sjöjungfrun etc.) mot en ganska neutralt färgad bakgrund. Det var väl inte super-unisex, men det var verkligen inte rosa till tjejer och blått till killar.

Och nar jag var liten (f.-75) sa var det 70-tal som gallde dvs orange, gult, brunt, gront i psykedeliska monster :D

Minns att syrran (f.-80) hade ratt mkt Disneyklader.

Jag avskydde rosa anda upp i 30-arsaldern. Kan faktiskt inte hitta en enda bild pa mig som liten dar jag hade pa mig ett rosa plagg (kan ju vara mest pga det radande modet dock). Men NU gillar jag faktiskt rosa. Jag tycker att det ar en fin farg, sarskilt vissa nyanser av den. Och det passar bra med jeans, som jag har typ jamt ;)

Kanske ar det som med allt annat - dels ar det modet som styr, och dels sa kanske man gar "tvartemot" hur man sjalv hade det som barn - jag skulle t.ex. aldrig ens komma pa tanken att kla mina barn i 70-talsklader, tycker det ar skitfult verkligen :crazy:
Men syrran, som som sagt ar fodd 80 tycker att 70-tal ar coolt och annorlunda ;)

En av mina dottrar passar jattebra i rosa, den andra inte lika bra - hon ar daremot jattesot i rott. Deras garderob ar valdigt blandad och inkluderar aven klader inkopta pa pojkavdelningar. Deras pappa har en viss forkarlek for rosa skjortor och rosa slipsar, som han for ovrigt passar jattebra i :laugh:

Sa iaf i vart hus ar rosa bara en farg. Det star alla fritt att ta pa sig vad de vill, nar de kan, dvs an sa lange sa valjer vi klader till barnen och da blir det en del rosa/lila for vi tycker att det ar fint.
Och vill de spoka ut sig till prinsessor nar de ar aldre sa far de det. Eller riddare, eller brandman, eller vad de nu ma vara......

Det är väl självklart att rosa är en färg. Och det är inte färgen i sig som gör att jag reagerar utan det faktum att det verkade vara någon oskriven regel att flickorna på danskursen ska vara rosa prinsessor.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg - OM det nu nödvändigtvis måste vara prinsessor, varför kan de inte lika gärna vara blå, gröna eller lila? Eller varför duger det inte med en rosa tröja och ett par tights i valfri färg till?

Min dotter valde själv kläder till dansen andra gången - en turkos t-shirt och ett par marin-vit-randiga piratbyxor. Då tyckte hon att hon hade bra kläder att dansa i och att hon var jättefin. :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka