rosa prinsessornas julafton...

Sv: rosa prinsessornas julafton...

Jag älskade rosa som liten.

Är fortfarande putt över att morsan tvingade på mig jeans o inte lät mig bestämma själv.

Tog igen det när jag blev myndig och flyttade hemifrån
n587711675_343509_2056.jpg

;)

Vet du, jag är precis lika anti (MINST :devil: ) mot alla dessa typiska pojkkläder i mörka färger med påtryckta bilar, eldsflammor, monster etc...

VARFÖR måste det vara så extremt, åt BÅDA hållen?

*me like unisex*
och neutralt sådant då, utan en massa stora tryck, vaken prinsesstryck eller monsterdito

Jag kör på både och. Igår köpte jag lite kläder, blev två rosa bodys (en gammelrosa och en mer stark rosa) och en svart med en dödskalle på. :love: Hans knallrosa mössa med Tummen på är helt underbar. Men jag handlar barnkläder på en begagnatbutik, och visst ser man tydligt vilka kläder som är tjej- respektive killkläder. Jag inventerar allt. :D

Men varför är småtjejerna galna i rosa tror du?

Det där funderar jag också på, för dottern var nog 1 när hon började föredra rosa framför andra färger, och som sagt, själv avskyr jag färgen... Och hon var ingen tv tittare så hon satt i stort sett aldrig och såg på tv heller, första dockan fick hon när hon fyllde ett så hon hade inte massa rosa runt sig heller..

Nu kan jag väl tycka att det är harmlöst att få vara prinsessa (dottern ska envist vara prinsessa JÄMNT här hemma :crazy:) men man ska nog låta sina barn testa på andra saker som inte är sterotyp "flickigt", det gör dom ju inte av sig självt, och risken är ju att dom kanske missar något som de verkligen skulle gilla bara för att det är "pojkigt"

...

Ja men det där hålle rjag med fullständigt på. Men jag förstår inte vad det har med en FÄRG att göra, ju mer man binder sig vid färgen ju mer befäster man att rosa är en "svag" färg.
Dottern har alltid varit "rejäl", älskar att göra "killsaker" men hellst i en rosa klänning. Så länge ingen talar om för henne att det är killsaker hon gör så gör hon saker för att det är kul.
Och vad menar du med att de inte testar det själva?? Alltså en aktivitet som går utanför könsgränserna??
Om olika saker erbjuds från det att de är små, om bilar och monster finns i leksakslådan lika ofta som dockor och prinsessor, då kommer ju barnen att leka med just det som faktiskt intresserar dem, troligtvis bägge....
Om man som förälder aldrig sätter en könsprägel på en aktivitet utan om barnen visar intresse att man då genast tar med dem, även om man själv inte är överförtjust, ja då kan man ju inte göra så mycket mer sen..
Om vi inte låter våra barn göra det, ja då kommer vi ju slå tillbaka på oss själva, då är det ju VI som låser oss!

Om vi som föräldrar bara låter vara prinsessor testa balett och inte fotboll eller att de inte alls får köra fyrhjuling eller gegga ner sig "som pojkar gör" :grin: det är ju DÅ vi leder in dem i ett steriotypt beteende, jag anser inte att det har med kläder att göra.
Sonen älskade att rida, tills kompisarna talade om att det bara är tjejer som rider. Och DET tror jag inte barnen kommit på själva, utan det är deras föräldrar som nån gång sagt att det är just en tjejsport osv.
Har kanske fördel i min uppfostran av att jag är "pojkflicka" själv.. vad vet jag..

Men jag tror att oavsett vilka aktiviteter och vilka färger vi sätter på våra barn så är det det vi gör HEMMA som påverkar våra barn mest, hur vi som föräldrar agerar, är det bara mamma som är inne och pysslar och pappa som gör "grovjobbet"? Behöver mamma ropa på hjälp efter pappa när hon ska fixa en sak i hemmet eller tar hon fram hammaren och gör det själv?
DÄR anser jag att vi färgar våra barn betydligt mer än med det vi sätter på dem.

Sen kan jag ändå till viss del hålla med ameo om att det är lite sjukt när man tittar på tjejjers hyllor, det finns små utrymmen för de tjejjer som faktiskt inte alls gillar rosa och prinsessigt.
Men det finns lika lite utrymme för de pojkar som inte gillar eld och bilar!!!
Svårt det där...

Senast ändrad:

Men varför är småtjejerna galna i rosa tror du?

Småbarn älskar rosa, det är en lätt färg att ta till sig, sen får tyvärr ofta inte pojkarna leva ut sina rosa drömmar, men det är väldigt många småpojkar som gärna vill ha rosa kläder och saker!

Jag gillar oxå unisex och blev hemskt besviken när mitt "favoritmärke" på den fronten helt plötsligt har hamnat i Kill/tjej kläder istället med "häftiga" tryck på killkläderna och "söta tjejkläder" och nästan helt tagit bort sitt basutbud...:mad: Nu kommer jag att handla en del grejer av dem ändå men det kommer att bli betydligt mindre än tidigare.

Ang prinsessor så har jag oxå kapitulerat, jag gillar inte rosa så särskilt mycket men dottern bad om en gymnastikdräkt när de hade barngymnastik så det blidde en sån, nu när skolan började kuppade jag och har packat ner tshirt och antingen tunna långa träningsbyxor eller shorts och skor. Och det är bara en gång hon har bett om att få ha sin gymnastikdräkt. Men så är idrotten på skolan betydligt mycket mer klättra, leka och bollekar.

Påtal om unisex och lite OT.

Jag älskar Lindex unisex kollektion, där kan man hitta rosa/lila kläder som passar för både tjejer/killar och mörka kläder som passar för båda..

Ex:
Photo_84725_1048395.JPG

Ex:
Photo_84725_1052542.JPG

Det där funderar jag också på, för dottern var nog 1 när hon började föredra rosa framför andra färger, och som sagt, själv avskyr jag färgen... Och hon var ingen tv tittare så hon satt i stort sett aldrig och såg på tv heller, första dockan fick hon när hon fyllde ett så hon hade inte massa rosa runt sig heller..

Det där är inget typiskt tjejigt, det kan jag garantera dig, har flera kompisar som jobbar på dagis och har flera gånger berättat om killar som älskar rosa och gärna har klänning. Min kollegas 3-årige son älskar rosa. Det finns en massa exempel!

Skillnaden är väl att killarna ofta inte uppmuntras, vare sig av föräldrar eller av andra barn.

Ja fast en kjol, eller kortbyxor, är ju både skönare å bekvämare egentligen än byxor.
Dessutom är väl ofta kjolarna "finare", och killar gillar ju fina saker lika mycket som tjejjer.

En sak som jag letat efter, är en sänghimmel till sonen, dottern har en och han vill också ha en, men de jag hittat är bara rosa eller pluttiduriga vilket han INTE vill ha.... är sänghimmel bara nått för tjejjer?

Köp en billig för en flicka, ryck allt tyget, köp nytt icketjejigt tyg, klä in stommen :D

Min väninna har en svart sänghimmel med påklistrade döskallar till sin son, han gillar den skarpt! Tror hon har sytt den själv.

Min kompis köpte en sänghimmel till sin son på Ikea. En vit (halvgenomskinligt tyg, ja det klassiska) med ditsatta eklöv (tror det var ek) på. Verkligen jättefin! Väldigt unisex. Hon köpte den för den matchade deras sovrum som hade en fondvägg med blad och löv på.

Jag klär min dotter i det jag tycker är fint. Hon är bara 5 mån än så länge, så än kan hon inte själv bestämma. Och jag älskar rosa. Men hon har mycket unisex kläder också. Senast idag köpte jag detta som faktiskt jag tycker är unisex.

cimg0846_27067674_thumb.jpg

cimg0849_27067736_thumb.jpg

När jag var liten älskade jag klänningar, dockor, barbies osv. Gick på gymnastik i en rosa dräkt med liten kjol på.
Hör och häpna (!) så avskydda min mamma klänningar och köpte aldrig det till mig förns jag kunde uttrycka min egna vilja.

Vilken syn! :p

Kanske alla de andra mammorna sett ut som du när de kom dit första gången och sedan tvingats ge efter för den (i klädväg) avvikande dotterns böner om rosa tyll..? Men nån måste ju förstås ha börjat... Är det inga dansanta småkillar där alls?

Surprise, surprise! För inte skulle en kille känna sig avvikande i det gänget inte?:angel:

Kanske kunde man hängt upp en skylt utanför: "Barndans. OBS! Endast flickor, prinsessklädsel obligatoriskt!"

Bara för att man låter sin dotter ha rosa kläder och leka med dockor eller få en leksaksspis så betyder inte det att hon kommer att bli en förtryckt lågavlönad husmor som bara säger "ja" och "amen" så fort en kille tittar på henne, förhoppningsvis har hon lite högre IQ än så och förhoppningsvis lär man sina barn att respektera sig själva och tro på sig själva, oavsett om dom gillar att bära rosa eller blå kläder!

Nej, men det är en del av samma system. Den som pimpinettar sig i tyllkjol är söt och snäll, men knappast den som leder och driver saker. Det kan ju killarna gör då, så kan prinsessflickorna stå bredvid och applådera.

Man kan ju inte uppfostra barnen jättestereotypt, och sen bli förvånad när de fortsätter på samma könsstereotypa bana som vuxna. Och blir just såna där lågavlönade kvinnor som tar allt ansvar för hem och barn.

Social påverkan kallas det. Hon har väl kompisar, leksaker, går i skolan?

Vet du, jag är precis lika anti (MINST :devil: ) mot alla dessa typiska pojkkläder i mörka färger med påtryckta bilar, eldsflammor, monster etc...

VARFÖR måste det vara så extremt, åt BÅDA hållen?

*me like unisex*
och neutralt sådant då, utan en massa stora tryck, vaken prinsesstryck eller monsterdito

Håller med, extremt åt båda hållen.

Och varför ska allt var fix och färdigt. Redan uttänkt/färdigfantiserat. Som leksaker idag. De blinkar, tutar, rör på sig och exploderar, allt barnen behöver göra är titta på.

Jag förstår inte heller det där att de ska ha enbart rosa "fluff"..
Här blandar vi friskt med kläder i alla färger (rött, marinblå, rosa, grönt osv osv), kjol/byxor/leggins osv..

Favorittightsen är från Molo; de är mönstrade med "kaniner i gräset".

På Hannas dans är det blandat med både "könsneutralt klädda", och "mini-prinsessor"..

Nej, men det är en del av samma system. Den som pimpinettar sig i tyllkjol är söt och snäll, men knappast den som leder och driver saker. Det kan ju killarna gör då, så kan prinsessflickorna stå bredvid och applådera.

Man kan ju inte uppfostra barnen jättestereotypt, och sen bli förvånad när de fortsätter på samma könsstereotypa bana som vuxna. Och blir just såna där lågavlönade kvinnor som tar allt ansvar för hem och barn.

En del av samma system? Vilket system är det menar du? Tror du verkligen att allt är så svart eller vitt? Tror du inte att en tjej som bara fått bära blå och bruna kläder inte kan bli lågavlönad eller "nöja sig med" att vara hemma och ta hand om hem och barn (vissa kvinnor (och män) vill faktiskt göra det)? Jag har en killkompis som är bög, gillar rosa tyllkjolar, rosa platåskor och smink, han äger och driver ett eget företag, vilket fack vill du placera honom i? Hans föräldrar försökte förjäves få honom att gilla blåa kläder och bilar som liten, vad gjorde dom för "fel"? En väninna var konstant klädd som prinsessa mellan åldern 3-10 ungefär, även hon har startat eget företag som hon driver samtidigt som hon är ensamstående mamma (av eget val), märkligt eller hur? En annan väninna var en riktig pojkflicka som misstogs för kille ända tills hon gick ur gymnasiet, hon är för tillfället arbetslös efter att ha fått sparken från Mc Donalds, men det kan inte stämma va, hon lekte ju med bilar som barn!? :grin:

På Elviras (3år) dansär det oxå blandet. Nägra är tyllprinsessor, några är hör och häpna killer, dock ej i tyllkjol, de flesta är lite mittemellan.

För Elviras del har jag valt mockasiner istället för "balettskor", och tights och tröja/tunika till. Hon har inte uttryckt några åsikter om det hittills.
Hemma vill hon gärna ha kjol/klänning när hon vill dansa, hon gillar när den vajar omkring :) och för mig får hon gärna ha det på dansen oxå.

Men jag skulle inte lägga ut pengar på några speciella danskläder, prinsessiga eller inte, det tycker jag är onödigt så länge hon inte själv verkligen verkligen vill ha det. Och då skulle förmodligen farmor få köpa det födelsedagspresent:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka