Sv: rosa prinsessornas julafton...
Nu kan jag väl tycka att det är harmlöst att få vara prinsessa (dottern ska envist vara prinsessa JÄMNT här hemma
) men man ska nog låta sina barn testa på andra saker som inte är sterotyp "flickigt", det gör dom ju inte av sig självt, och risken är ju att dom kanske missar något som de verkligen skulle gilla bara för att det är "pojkigt"
...
Ja men det där hålle rjag med fullständigt på. Men jag förstår inte vad det har med en FÄRG att göra, ju mer man binder sig vid färgen ju mer befäster man att rosa är en "svag" färg.
Dottern har alltid varit "rejäl", älskar att göra "killsaker" men hellst i en rosa klänning. Så länge ingen talar om för henne att det är killsaker hon gör så gör hon saker för att det är kul.
Och vad menar du med att de inte testar det själva?? Alltså en aktivitet som går utanför könsgränserna??
Om olika saker erbjuds från det att de är små, om bilar och monster finns i leksakslådan lika ofta som dockor och prinsessor, då kommer ju barnen att leka med just det som faktiskt intresserar dem, troligtvis bägge....
Om man som förälder aldrig sätter en könsprägel på en aktivitet utan om barnen visar intresse att man då genast tar med dem, även om man själv inte är överförtjust, ja då kan man ju inte göra så mycket mer sen..
Om vi inte låter våra barn göra det, ja då kommer vi ju slå tillbaka på oss själva, då är det ju VI som låser oss!
Om vi som föräldrar bara låter vara prinsessor testa balett och inte fotboll eller att de inte alls får köra fyrhjuling eller gegga ner sig "som pojkar gör"
det är ju DÅ vi leder in dem i ett steriotypt beteende, jag anser inte att det har med kläder att göra.
Sonen älskade att rida, tills kompisarna talade om att det bara är tjejer som rider. Och DET tror jag inte barnen kommit på själva, utan det är deras föräldrar som nån gång sagt att det är just en tjejsport osv.
Har kanske fördel i min uppfostran av att jag är "pojkflicka" själv.. vad vet jag..
Men jag tror att oavsett vilka aktiviteter och vilka färger vi sätter på våra barn så är det det vi gör HEMMA som påverkar våra barn mest, hur vi som föräldrar agerar, är det bara mamma som är inne och pysslar och pappa som gör "grovjobbet"? Behöver mamma ropa på hjälp efter pappa när hon ska fixa en sak i hemmet eller tar hon fram hammaren och gör det själv?
DÄR anser jag att vi färgar våra barn betydligt mer än med det vi sätter på dem.
Sen kan jag ändå till viss del hålla med ameo om att det är lite sjukt när man tittar på tjejjers hyllor, det finns små utrymmen för de tjejjer som faktiskt inte alls gillar rosa och prinsessigt.
Men det finns lika lite utrymme för de pojkar som inte gillar eld och bilar!!!
Svårt det där...