rosa prinsessornas julafton...

Sv: rosa prinsessornas julafton...

delvis knapplån.

Jag förstår inte den här hetsen med rosa, det är en FÄRG! Om det hade varit ett killgäng i rosa hade reaktionerna inte alls varit desamma, istället hade det varit "åh, vilka duktiga föräldrar som inte bryr dig om färger/diskriminering/whatever"

Vill ungen ha på sig rosa prinsessklänning kan h*n väl få ha det, oavsätt kön OCH ålder.
Vill en flicka ha på sig rosa lull-lull tycker jag det är FEL att föräldern sätter stopp bara för att det ska vara så könsneutralt.
Vill en pojke ha blått och leka med dinosaurier är det samma sak där.

Men vad har jag för rätt att säga något, blott 17 år...

Jag har just läst psykologi och tror det också till viss del handlar om att "hitta sitt kön". Rosa tyll, balletskor och smink är väldigt feminint och hjälper väl den lilla tjejen att hitta sin könsroll. ;)

Men jo, det ligger säkert en och annan mamma bakom den där utstyrseln, men som någon sa så vill de små väldigt ofta se ut sådär. Jag tror inte att det bara handlar om att tjejerna sett en H&M-reklam på TV..

Många gånger så köps "prinsesskläder" av föräldrar och mor/farföräldrar så barnet blir "invant på den banan" utan sin egen vilja så att säga. Önskar barnet rosa så visst kan de få rosa, men att bara köpa rosa som förälder etc känns fel tycker jag.
Vi har ett par vänner med dotter som är jämnårig med våran äldsta. Där köps prinsessutklädningskläder, barnets rum är utsmyckat som ett prinsessrum osv osv. Men frågan är hur mkt som är från "föräldrarna" och sånt och hur mkt som är barnets egen önskan.

*kl*

Jag är väldigt neutral när det gäller klädval till min dotter hon får i princip bestämma helt själv vad hon vill ha på sig. När vi ska handla kläder till henne så har jag oftast med mig henne så får hon välja själv (givetvis inom min budget). När hon skulle handla gympakläder så fick hon även där välja själv och hon sa helt utan påtryckning att hon ville inte ha någon kjol eller balettkläning. Hon valde ett par svarta tights och ett rosa sportlinne (dock inget prinsessliknande utan mer av vuxetstuk).

Men visst gillar hon rosa men hon är en väldigt kreativ och konstnärlig tjej som har stor känsla för färger så hon blandar oftast de rosa plaggen med andra färger. Och hon lyckas riktigt bra med att få ihop färgkombinationerna trots att hon bara är 5 år.

Precis som några andra i tråden så undrar jag varför rosa är fel men inte blått.
Varför ska det som anses feminint väljas bort, då säger vi ju att det är svagt.
Varför rasar vi inte mot killarnas färger och alla våldsasossierade motiv och leksaker istället. Det är ju idag helt ok för en tjej att klä sig som en kille men inte tvärt om. Här tar det emot för mig med tyvärr för faktum är att pojkarna blir retade. Här tror jag att många föräldrar gör sitt men vad hjälper det när grannens ungar eller klasskompisarna retas.

Det jag tycker är lite synd är att många föreningar inte tar emot barnen förän de redan är inskolade i könsroller. Flickorna här får inte börja på fotboll förän de är 7 år och redan lärt sig att det är en killsport. Men det är mer ok för en tjej att spela fotboll än för en kille att dansa balett. För att få ett mer jämställt samhälle tror jag inte att vi ska ta bort det feminina utan låta pojkar få vara feminina. Jag tycker det är värre med allt våldsasossierat som prackas på pojkar i klädes och leksaksväg. Det är svårt att hitta något som är neutralt och även om man väljer bort dessa leksaker och kläder så ser barnen hur de förväntas vara.

Det jag vänder mig emot är att det blir så väldigt stereotypt. När 18 av 25 flickor är rosa prinsessor, några till är vita eller ljusgula prinsessor, då blir det ju lätt en form av "så här ska det vara" och de tjejer som inte var prinsessor första gången kommer kanske vara mer prinsessiga nästa gång för att inte sticka ut alltför mycket. VAD är det för fel på vanliga kläder?
Eller, varför finns det inte grön-, lila- eller blåklädda prinsessor, om man nu nödvändigtvis vill vara prinsessa?
Det jag tycker är bra med den dansskola vi har valt är att när det är dags för uppvisningsdans (terminsavslutning) så håller dansskolan med kläder, då är alla barnen likadana i vanliga tröjor i samma färg - som INTE är rosa... Och ledaren på vår dansskola har jobbat hårt både nationellt och internationellt för att små barn (ffa tjejer antar jag) inte ska vara sminkade när de dansar. Så därifrån är det ju en sund inställning, vilket jag uppskattar!

Nu handlar just denna tråden om prinsessiga flickor, men jag är precis lika störd av mörka murriga färger på kläder till pojkar, med stora tryckta fordon, eldsflammor och annat som tydligen anses vara pojkigt. Jag tycker det är helt sjukt att barnen blir så väldigt könspräglade så långt ner i åldrarna.

Nej, vi ska inte ta bort det feminina, inte heller det maskulina. Men vi kan kanske sudda ut ytterligheterna litegrann och låta barnen vara barn...

Min son har för övrigt ett eget prinsessdiadem som han gärna använder när han leker... Köper vi något prinsessigt till flickorna så får sonen likadant, för att de ska kunna leka samma sak samtidigt. Och köper vi något mer pojkigt till sonen så brukar tjejerna också få, av samma skäl.
Gammal bild på sonen:
allanprinsessa.jpg

Social påverkan kallas det. Hon har väl kompisar, leksaker, går i skolan?

NU ja, men inte när hon var 1 år och började föredra just rosa gick hon inte på dagis och hade inga vänner hon kunde påverkas av, våra vänners större barn är killar. Sen hon var 1½ har hon älskat färgen. Hennes bästa kompis har nästan inte ett rosa plagg, mest blått tror jag... (tjej) så hon påverkar henne inte så mycket i det fallet...

Nej, men det är en del av samma system. Den som pimpinettar sig i tyllkjol är söt och snäll, men knappast den som leder och driver saker. Det kan ju killarna gör då, så kan prinsessflickorna stå bredvid och applådera.

Man kan ju inte uppfostra barnen jättestereotypt, och sen bli förvånad när de fortsätter på samma könsstereotypa bana som vuxna. Och blir just såna där lågavlönade kvinnor som tar allt ansvar för hem och barn.

Varför måste en i tyllkjol vara snäll???
Varför skulle INTE en i tyll vara ledande??
Varför skulle man bli mer ledande för att man har på sig unisexkläder??
Du lär dig från dina föräldrar hur du ska vara, sen är det en stor dust av din egen personlighet också såklart. Är mamman "hjälplös" i hemmet, ja då blir ofta dottern det osv.
Min mamma har alltid varit jättedriftig då pappa har varit mycke på resande fot, har något gått söner hemma, ja då har hon fått fixa det helt enkelt. En bra lärdom!
Sen vet jag de som måste ha hjälp med att byta glödlampa, för att de vet inte hur de får ner lampskärmen :crazy:.
Av en man som bara ligger på soffan och lommar till matbordet när maten är färdig, ja det lär sig barnen också en sak.
MEN det betyder inte att barnen har EGNA hjärnor och faktiskt kan skapa sig ett ANNAT liv.
Hur skulle vi annars kunna ha gått framåt??
De flesta av våra mor och farföräldrar hade starka "könsroller", men våra förädrar bröt ut lite, sen har våran generation fortsätt, och jag tror faktiskt att våra barn är såpass smarta att de kommer att nå ännu längre, trots rosa tyllkjolar.

Får nog göra min röst hörd igen... Läste en insändare i DN igår (tror jag) där just rosa färg på kläderna diskuterades. Kontentan var att könstillhörigheten är FÄRGLÖS. Rosa utstyrsel på en liten tös innebär inte att man gett upp för de stereotypa könsrollerna utan kort och gott att man gillar rosa. Som färg. Författarinnan beskrev i sluttampen hur hennes dotter lekte med sin Barbiedocka (naturligvis iförd rosa balklänning); barbien gestaltade en ultrasmart advokat (tror jag det var) som just var ifärd med att rädda den hjälplöse Ken från att störta ner från ett stup.

Så önskar jag att synen på jämställdhet var. Men jag vet inte säkert om det stämmer.

Undrar också hur de små hockey-grabbarna ser ut på sina träningar? Är de också "överklädda"? Egentligen är väl det rosa och tyllet två skilda problem; det första en "tjejig" färg och den andra opraktiska, överdrivna kläder för dans på den nivån?

Hm.

Men så långt som till en rosa prinsessa kommer jag inte sträcka mig för något i världen!

HUR tänker alla dessa mödrar som spökar ut sina små flickor till rosa prinsessor?

Jag älskar rosa, o är så lycklig att jag har en tjtj som jag kan köpa rosa kläder till och som KANSKE vill börja dansa (1 år nu) och då KANSKE vill ha rosa prinsessklädsel!!!:D

Jag har haft/har min rosa period som vuxen, fast inte mer än att jag kan ha en rosa tröja till vanliga jeans då;), tror inte att det skulle vara uppskattat av min familj om jag gick på stan klädd som Grynet, även om jag ärligt atalat tycker hon är cool...

Dessutom har vi en kille i skolan här som ÄLSKAR rosa. Problemet är bara att han är den enda i familjen som använder rosa o rött så det tar rätt lång tid för föräldrarna att få ihop till en hel tvättmaskin i den kulörten.

Konstigt nog verkar det inte finnas sadana restriktioner at andra hallet, dvs det ar inte "fel" att kla sma pojkar i typiska killklader.
Men jag vet inte... om nu tråden handlar om att 9 av 10 småflickor i en dansgrupp just ÄR klädda som små rosa prinsessor så kan man ju ändå inte påstå att rosa är en "förbjuden" färg för flickor rent generellt i samhället?

Själv har jag en son. Han har några rosa plagg (jag gillar rosa. Och lila). Och det har märkts på vissa personer i vissa sammanhang att det är "fel" färg för en pojk. Jag tror inte jag hade fått samma reaktioner på hans ljusrosa bodie om han varit tjej...

Det där funderar jag också på, för dottern var nog 1 när hon började föredra rosa framför andra färger,
.

Hur märkte du det?

Vår son är nu 14 månader och vi väljer hans kläder fortfarande. Jag har inte en aning om han har någon favoritfärg. Färger på kläder känns inte direkt som något en 1åring bryr sig sådär särdeles mycket i...?!:confused:

Jag har just läst psykologi och tror det också till viss del handlar om att "hitta sitt kön". Rosa tyll, balletskor och smink är väldigt feminint och hjälper väl den lilla tjejen att hitta sin könsroll. ;)

Varför skulle det vara viktigt att hitta sin könsroll?

/Mabuse, som inte ville ha vare sig tyll, balettskor eller smink som liten. Eller leka prinsessa.

Varför måste en i tyllkjol vara snäll???
Varför skulle INTE en i tyll vara ledande??
Varför skulle man bli mer ledande för att man har på sig unisexkläder??
Du lär dig från dina föräldrar hur du ska vara, sen är det en stor dust av din egen personlighet också såklart. Är mamman "hjälplös" i hemmet, ja då blir ofta dottern det osv.
Min mamma har alltid varit jättedriftig då pappa har varit mycke på resande fot, har något gått söner hemma, ja då har hon fått fixa det helt enkelt. En bra lärdom!
Sen vet jag de som måste ha hjälp med att byta glödlampa, för att de vet inte hur de får ner lampskärmen :crazy:.
Av en man som bara ligger på soffan och lommar till matbordet när maten är färdig, ja det lär sig barnen också en sak.
MEN det betyder inte att barnen har EGNA hjärnor och faktiskt kan skapa sig ett ANNAT liv.
Hur skulle vi annars kunna ha gått framåt??
De flesta av våra mor och farföräldrar hade starka "könsroller", men våra förädrar bröt ut lite, sen har våran generation fortsätt, och jag tror faktiskt att våra barn är såpass smarta att de kommer att nå ännu längre, trots rosa tyllkjolar.

Fast det är ju inte sant. Jämställdheten blir inte bättre av sig själv. Om vi inte arbetar för att förändra samhället så finns det ingen naturlag som gör att det kommer bli bättre, tolerantare och mer jämställt bara sådär av sig självt.

Det menar jag inte, att det kommer av sig själv alltså.
Men jag tror att våra barn är såpass intelligenta att de faktiskt driver det ännu längre, även om de får har rosa kjolar.

Hur märkte du det?

Vår son är nu 14 månader och vi väljer hans kläder fortfarande. Jag har inte en aning om han har någon favoritfärg. Färger på kläder känns inte direkt som något en 1åring bryr sig sådär särdeles mycket i...?!:confused:

Vi fick välja färg på sonens kläder också tills han var runt 3.
Dottern däremot har varit hemskt bestämd med vad hon ska ha på sig sen hon var runt 1. Och ja, hon kunde i stort sett klä sig själv, hon va väldigt tidig med det där, i alla fall om jag jämför med sonen, hur tidiga andra barn är vet jag inte, men HON va bestämd redan som väldigt liten. Att hon sen jublade när hon tog upp sina rosa kläder ur lådorna, kan ju ha varit en annan hint....

Det menar jag inte, att det kommer av sig själv alltså.
Men jag tror att våra barn är såpass intelligenta att de faktiskt driver det ännu längre, även om de får har rosa kjolar.

Eller så tänker de "våra barn är såpass intelligenta att de driver det ännu längre, alltså behöver inte jag göra något nu."

Men sådär är det ju i alla sporter! Ska ungarna åka snowboard ska det vara rätt grejer, ska ungarna rida ska det vara rätt grejer, ska de träna fotboll ska det vara rätt grejer.

När jag började på ridskolan för många år sedan hade jag ett par ärvda ridbyxor och gummiridstövlar. Det hade ju funkar med vanliga mysbyxor och ett par gröna gummistövlar med reflex i skaftet. Men det känns inte lika bra att ha det så när man rider! Det är rätt känsla när man rider med ridbyxor och riktiga ridstövlar.

Precis som med yoga. Det känns bättre att ha yogabyxor på sig än vanliga mysbyxor. Precis som den rätta känslan är när man är barfota.

Så är det när man dansar också. Man ska ha danskläder på sig för att man ska känna att det känns rätt. Visst funkar det att dansa i andra kläder, men det är inte samma känlsa.

Om vi nu skall prata om funktion....

Så är det när man dansar också. Man ska ha danskläder på sig för att man ska känna att det känns rätt. Visst funkar det att dansa i andra kläder, men det är inte samma känlsa.

Då jag själv dansat balett kan jag påpeka att det ultimata att dansa i, enligt mig, är kroppsnära slitna sköna trikåkläder, typ.
Dräkt med tyll och trikåer var ju inte det ultimata ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka