rosa prinsessornas julafton...

ameo

Trådstartare
Moderator
Min mellandotter (5 år) började på barndans i söndags och jag var med henne.
Och väl där ser jag ut som :eek: :eek: :eek:
Av 25 deltagare i gruppen - samtliga flickor - var det 18 som var klädda till små rosa prinsessor, med rosa dansskor på fötterna, rosa dansdräkt av något slag, rosa tyllkjolar eller volanger och rosa, rosa, rosa...
Ytterligare några av tjejerna var likadana prinsessor fast i gult och/eller vitt.

Min dotter hade en randig tröja + marinblå tights och marinblå kjol på sig - hon var tämligen avvikande i gruppen. :crazy: EN annan flicka hade byxor och tröja på sig.

Jag har resignerat, nästa gång får det bli en röd eller marin tunika (klänningliknande) och ett par piratbyxor till, så att hon inte känner sig alltför avvikande i gänget. Men så långt som till en rosa prinsessa kommer jag inte sträcka mig för något i världen!

HUR tänker alla dessa mödrar som spökar ut sina små flickor till rosa prinsessor?

Sv: rosa prinsessornas julafton...

kanske är ungarnas viljor? Min dotter skulle ÄÄÄÄLSKA ha massa rosa lull-lull på sig :rofl:

Vilken syn! :p

Kanske alla de andra mammorna sett ut som du när de kom dit första gången och sedan tvingats ge efter för den (i klädväg) avvikande dotterns böner om rosa tyll..? Men nån måste ju förstås ha börjat... Är det inga dansanta småkillar där alls?

Du får ta med dottern på innebandy istället!

kanske är ungarnas viljor? Min dotter skulle ÄÄÄÄLSKA ha massa rosa lull-lull på sig :rofl:
Fast man måste ju inte ge efter för barnens vilja varje gång... :crazy:
Min dotter är prinsessa hemma ibland, men jag vägrar spöka ut henne offentligt.
Vilken syn! :p

Kanske alla de andra mammorna sett ut som du när de kom dit första gången och sedan tvingats ge efter för den (i klädväg) avvikande dotterns böner om rosa tyll..? Men nån måste ju förstås ha börjat... Är det inga dansanta småkillar där alls?

Du får ta med dottern på innebandy istället!
Flera av barnen var där för första gången, men de visste tydligen ändå "hur man ska se ut". Det är bara jag som inte förstår det, verkar det som... :angel:

Nej, tyvärr inga killar alls i den här gruppen.
Innebandy är säkert kul - om än jag tycker att det är "lek med mordredskap" :angel: - men dottern har valt dans som sin aktivitet den här terminen. (förra terminen red hon, innan dess gick vi på "simmis")

Min dotter började dansa när hon var 3 och sen dess har alla varit små rosa drömmar i tyll. :)
Jag tycker inte det är något fel med det, min tjej skulle aldrig ha rosa kläder (enligt mig alltså) men så fort hon blev lite större så var det bara rosa som gällde. Och hon är faktiskt väldigt söt i det så det ledde till att Goth-mamma här OCKSÅ började ha rosa på sig. :o

Jag tycker de är så söta när de dansar, det kan bara vara svårt att hitta sin egen bland alla blonda prinsessor (de mörkhåriga vet jag ju att de inte är mina) ;)
Men hade hon velat ha byxor o tröja så hade hon ha fått det så klart, men många småtjejer har en vision om att när man dansar är man ballerinaprinsessa och ska vara vacker i rosa. :)

När hon dansar Street nu så har hon baggy jeans och tröja i stället och den rosa fasen börjar lätta. Nu är det mer coola kläder som gäller. (hon är 7)

Bättre de har sin rosa period som 5 åringar än som vuxna.

:rofl:

Om det är sant så fasar jag för min rosa period, hoppas den kommer när jag är för gammal att gå ut.
Jag hade endast en gul period som liten. -->:laugh:<--Jag som liten.

Men hade hon velat ha byxor o tröja så hade hon ha fått det så klart, men många småtjejer har en vision om att när man dansar är man ballerinaprinsessa och ska vara vacker i rosa. :)
Och varifrån kommer den stereotypa bilden?
Det är ju inget de direkt kommer på alldeles själva...

Madick skrev:
Bättre de har sin rosa period som 5 åringar än som vuxna.
De kan ha en rosa period utan att vara utspökade till prinsessor, så att alla ser likadana ut...

o hjälp!! har också "bestämt" mig för att lillan aldrig ska vara en "rosa prinsessa"... men skulle tro att det kommer att bli så här också, dock kommer hon inte att få vara det förrän hon vill det själv, alltså, jag kommer aldrig att sätta det på henne!! men om hon brås något på sin mor, så lär hon få en rätt stark vilja.... *suck* ;)

Och varifrån kommer den stereotypa bilden?
Det är ju inget de direkt kommer på alldeles själva...
De kan ha en rosa period utan att vara utspökade till prinsessor, så att alla ser likadana ut...

Reklam såklart. Och kikar du på vad man hittar för gympa/danskläder till så små är det antingen SVINDYRA dräkter på sportaffärer eller mer vettiga priser på t.ex. H&M, men då är det rosa och puffigt. Sen när de kommer sådär "utanför" så är det verkligen utanför. Jag har klara minnen av hur utanför jag kände mig för att jag inte fick basketskor av rätt märke...

Sen undrar jag - för VEMS skull är det de inte får vara prinsessor? Varför så anti? Balettdansöser (vuxna) har ju en viss klädsel. Varför är det så skadligt för små flickor att ha prinsessklädsel? Killar som spelar hockey och fotboll ska genast ha rätt utstyrsel, varför får inte flickornas vara enhetlig? Varför så rädd för rosa?

Senast ändrad:

Jag haller med dig! Jag kanner mig ibland fruktansvart politiskt inkorrekt nar jag klar mina flickor i rosa :crazy: trots att speciellt en av dem passar superbra i den fargen. Det ar som om man ar en dalig mamma om man klar sin dotter i rosa....har gatt lite overstyr at det hallet nu tycker jag.
Jag ar oppen for alla farger och typer av klader - vilket ocksa aterspeglas i barnens garderob - men jag kanner faktiskt ibland att det nastan ar lite fult att t.ex. inreda med rosa detaljer for flickor, kopa klanningar eller annat typiskt flickigt typ rosa. Konstigt nog verkar det inte finnas sadana restriktioner at andra hallet, dvs det ar inte "fel" att kla sma pojkar i typiska killklader.

Hatar rosa. Skulle aldrig ta på mig något rosa.
Skulle därför inte köpa rosa kläder till dottern.. ha, trodde jag ja.
Under sina två första år hade hon mest ärvda kläder, mycke blått å grönt osv.
MEn sen kom viljan, eller den kom tidigare i o f, andra köpte ju gärna rosa kläder till henne.
Hon bara älskar rosa.
Existerar ingen annan färg i hennes värld.
Visst kan hon ha kläder i andra färger, absolut, hon har både blåa och gröna kläder, men när man lägger fram hennes rosa byxor och hennes rosa kitty tröja (försökte köpa en vit men det gick inte det) så skriker hon av lycka!
Ser ingen anledning till att förbjuda henne att ha det heller faktiskt.

Jag tycker faktiskt att rosahets kampanjen är lite löjlig ibland, man ska idiotförklara mammor och pappor som klär sina barn i rosa. Dottern är större nu och har visst en massa andra färger på kläderna, men rosa är favoriten, hon vill va prinsessa i rosa.
Det viktigaste är väl inte färgen man klär barnen i utan att man uppfostrar dem till starka individer.
Hon man kör "rosahets-kampanjer" förstärker man ju det negativa med det rosa, ser man rosa som vilken annan färg som hellst, ja då blir den ju det också.
Sonen har också haft en rosa period, skulle jag förbjuda honom det?
Eller för all del, nu har han en BLÅ period... gå in och kolla på en pojkträning, hur många av pojkarna har rosa?? ingen troligtvis, de har troligtvis blått eller svart, tycker i så fall det är lika konstigt som att flickorna gillar rosa.

Och varför säger man "utspökad till prinsessa"??
Om en liten kille kommer som en superhjälte eller nått annat, är han "utspökad" då?? Varför ska man ta bort barnen det oskyldiga i att faktiskt få klä sig precis som de vill meddans de faktsikt kan det??? Vill dottern gå på stan som prinsessa, så är det helt ok för mig, så länge kläderna passar å är hela och rena och samma sak med sonen, vill han vara prinsessa eller spiderman på stan, varsegod.

*har allergi mot rosa diskussioner :angel: men kan bara inte låta bli att kasta mig i*

Jag haller med dig! Jag kanner mig ibland fruktansvart politiskt inkorrekt nar jag klar mina flickor i rosa :crazy: trots att speciellt en av dem passar superbra i den fargen. Det ar som om man ar en dalig mamma om man klar sin dotter i rosa....har gatt lite overstyr at det hallet nu tycker jag.
Jag ar oppen for alla farger och typer av klader - vilket ocksa aterspeglas i barnens garderob - men jag kanner faktiskt ibland att det nastan ar lite fult att t.ex. inreda med rosa detaljer for flickor, kopa klanningar eller annat typiskt flickigt typ rosa. Konstigt nog verkar det inte finnas sadana restriktioner at andra hallet, dvs det ar inte "fel" att kla sma pojkar i typiska killklader.

PRECIS!!!!:bow:

Och vad vill din dotter?? Ska hon behöva känna sig utanför bara för att DU inte vill att hon ska ha rosa, hon fattar väl inte varför hon inte får vara lika fin som dom andra barnen (enligt henne) bara för att du ska "prove a point" för ett "mer jämnställt samhälle".

Men så långt som till en rosa prinsessa kommer jag inte sträcka mig för något i världen!

Om hon hade velat ha en blå poliskostym på sig för att någon kille på dagis hade det så hade det varit ok eller? Men bara för att hon råkar vilja ha rosa eftersom dom andra tjejerna har rosa så är det inte ok utan hon ska behöva känna sig utanför bara för att du ska visa var du står? Jag fattar inte den logiken... Dumheter...

Det är ju så att det är vi vuxna (vare sig vi vill det eller ej) som för in våra döttrar att bli rosa små prinsessor....

I vissa länder är det ju tvärtom; rosa är en manlig färg, så att rosa just är flick-färg är något vi som människor skapat.

Nu kan jag väl tycka att det är harmlöst att få vara prinsessa (dottern ska envist vara prinsessa JÄMNT här hemma :crazy:) men man ska nog låta sina barn testa på andra saker som inte är sterotyp "flickigt", det gör dom ju inte av sig självt, och risken är ju att dom kanske missar något som de verkligen skulle gilla bara för att det är "pojkigt"

Det är väldigt svårt det där med genus, visst måste man få vara pojke och flicka, samtidigt är det ju tyvärr så att de sterotypa roller vi skapar åt våra barn gör att den orättvisa som finns mellan könen hela tiden upprepas...

Reklam såklart. Och kikar du på vad man hittar för gympa/danskläder till så små är det antingen SVINDYRA dräkter på sportaffärer eller mer vettiga priser på t.ex. H&M, men då är det rosa och puffigt. Sen när de kommer sådär "utanför" så är det verkligen utanför. Jag har klara minnen av hur utanför jag kände mig för att jag inte fick basketskor av rätt märke...

Sen undrar jag - för VEMS skull är det de inte får vara prinsessor? Varför så anti? Balettdansöser (vuxna) har ju en viss klädsel. Varför är det så skadligt för små flickor att ha prinsessklädsel? Killar som spelar hockey och fotboll ska genast ha rätt utstyrsel, varför får inte flickornas vara enhetlig? Varför så rädd för rosa?
Jag förstår verkligen inte ens VARFÖR det inte duger med alldeles vanliga kläder att dansa i? Varför måste de vara prinsessor just när de ska dansa?
Instruktören och hennes medhjälpare har ett par tights och linne eller t-shirt, varför skulle inte det duga bra åt barnen också?
Det är dessutom inte "balett" de ska dansa, utan det är mest diverse rörelser till musik.

Nej, jag är inte alls rädd för rosa, men jag tycker det blir alldeles för mycket rosa till flickor, det liksom förutsätts att det SKA vara rosa.
Och då är vi där igen, butikerna påstår att det är föräldrarna som vill ha rosa och prinsessigt, men de erbjuder inga alternativ så det går inte att välja något annat för dem som inte vill ha rosa.

Men de flesta småtjejer gillar ju faktiskt rosa.
Min brosdotter är galen i det, allt ska vara rosa

Konstigt nog verkar det inte finnas sadana restriktioner at andra hallet, dvs det ar inte "fel" att kla sma pojkar i typiska killklader.
Vet du, jag är precis lika anti (MINST :devil: ) mot alla dessa typiska pojkkläder i mörka färger med påtryckta bilar, eldsflammor, monster etc...

VARFÖR måste det vara så extremt, åt BÅDA hållen?

*me like unisex*
och neutralt sådant då, utan en massa stora tryck, vaken prinsesstryck eller monsterdito

Nä visst är det konstigt!? Vill killar klä sig i polisuniform eller blåbyxor så är det helt ok, inte ställer sig då mamma och säger "nej idag ska du minsann ha en rosa blus på dig bara för att visa att vi minsann ska ha lika löner i det här samhället!" Det är sån dubbelmoral! Ta bara ordet "Feminist" är det särskilt jämnställt?

Bara för att man låter sin dotter ha rosa kläder och leka med dockor eller få en leksaksspis så betyder inte det att hon kommer att bli en förtryckt lågavlönad husmor som bara säger "ja" och "amen" så fort en kille tittar på henne, förhoppningsvis har hon lite högre IQ än så och förhoppningsvis lär man sina barn att respektera sig själva och tro på sig själva, oavsett om dom gillar att bära rosa eller blå kläder!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka