• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _amanda_
  • Startdatum Startdatum
A

_amanda_

Vad menas med rosa pass? det gäller en tysk häst. Motsvarar ett rosa pass i tyskland, det görna passet i sverige? :confused:

kan en häst med rosa pass, tävla i asvh´s kvalite och championat?

tacksam för svar.

Sv: Rosa pass

Rosa tyska pass motsvarar gröna svenska, men sedan beror det på vilket förbund hästen är registrerad i . ASVH erkänner inte alla tyska förbund.

Det beror på vilket förbund den är reg i som Kicki skriver.

De öppna championaten får den delta i oavsett vilket, dock måste man tilläggs registrera den i ASVH för att kunna delta, kostar 500kr om jag inte missminner mig och det är bara skicka in passet och så får man en klisterlapp med svenskt reg nr och en stämpel i det befintliga passet.

Vad gäller 3 års test och 4 års kvalité så hänger det på vilket register den hamnar i i ASVH.

Vilket förbund gäller det, och vilken stam har den?
Även om förbundet inte är godkänt så kan hästen ändå få gröna papper om far, morfar och mormorsfar är av godkända raser och även godkända i förbund som ASVH godkänner...

600 kronor kostar det att tilläggsregistrera + att du måste ta ut en id kontrollant oavsett om hästen redan är ritad eller ej för att signera i passet (och rita om det ej är gjort)

Vad gäller 3 års test och 4 års kvalité så hänger det på vilket register den hamnar i i ASVH.

Vad räknas som godkänt register då? min häst från Tyskland har också rosa pass (eller vinrött är det väl igentligen..) jag hade ev tänkt visa min på kvalitén,,,(om det går)

Erkända stamböcker:

Baden-Württemberg
Bayern
Brandenburg-Anhalt
Hannover
Holstein
Oldenburg (stryks från 2010)
Rheinisches Pferdestammbuch
Rheinland-Pfalz-Saar
Sachsen-Thüringen
Trakehner
Westfalen

Bäst är att ringa asvh och fråga vad som gäller för just den hästen. Mitt ena sto har rosa pass, och hon är reg i Mecklenburgerförbundet vilket inte godkänns av asvh. Men pga sin stam så hamnade hon ändå i "första" registret hos asvh och får delta i alla årgångschampionat som vilket svenskt halvblod som helst.

oki, då ska det inte vara ngn fara med min, han är registrerad som "Bayer"

måste passa på o fråga...
min är som sagt reggad som Bayer i Tyskland, men både pappan och mamman är "Hannoveranare", så hur kommer det sig då att min blev reggad som Bayer? Ngn som har koll?

Uppfödaren bor antagligen i Bayern. Även om hingsten är Hannoveraner är det inte säkert att den godkänd i Hannoveraner Verband, men den kan däremot vara godkänd i Bayern.

Hästen är registrera i Hannover.
Man måste alltså tilläggs registera i asvh för att delta i kvalite och championat m.m? har jag förstått detta rätt ? :)

Nått annant man behöver tänka på vad gäller det här med rosa pass?

tack för alla svar :) !!

Ja, det är stämmer att du måste tilläggsregistrera hästen i ASVH om du vill kunna deltaga i deras arrangemang.
Som jag skrev innan så ska en id kontrollant signera i passet innan du skickar in det till ASVH.

Rosa tyska pass motsvarar gröna svenska, men sedan beror det på vilket förbund hästen är registrerad i . ASVH erkänner inte alla tyska förbund.

Stämmer delvis, det blir en INVIDUELL bedömning utav stammen, om den kommer ifrån ett förbund ASVH inte godkänner rakt av.

Bäst är att ringa asvh och fråga vad som gäller för just den hästen. Mitt ena sto har rosa pass, och hon är reg i Mecklenburgerförbundet vilket inte godkänns av asvh. Men pga sin stam så hamnade hon ändå i "första" registret hos asvh och får delta i alla årgångschampionat som vilket svenskt halvblod som helst.

Är lite nyficken på stam av ditt mecklenburgersto! Berätta gärna om du vill?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis...
Svar
5
· Visningar
1 298
Avel Vet att jag ställde frågan tidigare här i forumet vad som hänt med det svenska halvblodet som inte längre verkar riktigt slagkraftigt...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: athena
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 920
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka