Rörelseströrning hos föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solbacka1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 937
S

solbacka1

Igårnatt föddes vårt föl.
Jag upplever att höger bakben inte är som det ska. Rörelsestörningen sitter ända uppe pricis i maghöjd på benet. Benet liksom viker ut sig och det blir en rotation neråt. Väldigt svårt att förklara. Igår la jag märke till det men då var ändå allt så vingligt.
Idag är hon mkt stabilare men upplever att hon använder benet likadant.
Ska man ge det några dagar till för att stabilisera sig eller har ni några andra förslag?

Sv: Rörelseströrning hos föl

Grattis till fölet!

Rörelsestörning av olika slag är inget ovanligt alls, de beror på hur fölis legat i magen. En del ligger alltid på samma sida och föds då svagare på den andra sidan (om du förstår hur jag menar)!? Man kan lätt se efter födseln att fölet gärna ligger på samma sida i bädden (som den gjorde i magen), låt därför mor & föl vara ute flera ggr/d, så är den snart stärkt ska du se. Det kan dröja 1-2v innan den är liksidigt stadig, beroende av hur mkt det är från början!

Bia

Senast ändrad:

Tack!!

Det känns skönt att få bekräftelse på vad jag har kännt.

phpnyy65h.jpg

Fölet är ca. 15 timmar på bilden, rör sig problemfritt från sidan. Det är bakifrån man lägger märke till det.

Senast ändrad av en moderator:

Tack, jag tycker också hon är fin:love:

Vet ska komma i ett annat ärende i veckan och då tänkte jag be henne kolla för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har... 2
Svar
20
· Visningar
4 091
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er... 2
Svar
30
· Visningar
5 183
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10