Rörelsestörning i trav, *långt inlägg tror jag*

S

Sunnan

Min häst är opererad i vä bakhas efter en smäll där, då flisor hamnade i rulleden.

Detta hände för 6 år sen.

Hon är böjd ett antal gånger efter det, och alltid har hon varit ren eller haft ½ grad vid böjning och ingenting att oroa sig för enl veterinärerna. Hon är böjd senast för 4 månader sen ua.

Hästen är 12 år gammal.

Nu har jag upptäckt en rörelsestörning när jag tömkör.
Det är som att det hakar i någon millisekund, och så knäpper det. Det syns ingen ojämnhet om man ser på hästen, men om man koncenterar sig på benet så syns det ( jag veeet, man ska inte bara kolla på ett ben) ;)

Men det är en skillnad om jämför rörelsen från det friska bakbenet.

Detta syns bara i trav, ej i skritt eller galopp.
Hästen är pigg
Ingen hälta eller ojämn muskulatur, villig att arbeta båda varven, men sparar det opererade benet något på rakt spår

Jag tycker inte att hon hakar i varje steg, utan det blir några stegs uppehåll innan det knäpper till igen.

Jag HAR ringt kliniken som ligger 35 mil bort, och veterinären där säger att om jag stör mig på detta så kan jag åka in.
Det är dock inget akut och hon har tid åt mig om 2-3 veckor först.

Jag red lektion senast för 2 dagar sedan och instruktörne såg ingenting, utan tyckte att traven var bärig och fin.
Den lektion jobbade vi även mycket med galoppombyten, och det var ingen skillnad på de olika galopperna. Dock är hon något svagare när vä bakben är ytter.

Någon som har en liten rörelsestörning på sin häst?
Vad gör ni/ har ni gjort åt detta?

Någon med häst som är op i bakhaserna?

Jag vet inte om jag inbillar mig, det skulle vara trist att köa 70 mil för att jag anar något, men samtidigt, TÄNK om det är något

Jag ska tömköra henne ikväll och så ska stallkollegorna få titta om de ser något.

Någon med råd, funderingar eller tips?
Jag vill ju inte oroa ihjäl mig i 3 veckor innan jag får åka med henne.

mvh/ Anita

Jag kan bara säga lita på ditt första intryck. Jag har försökt bortförklara en sak hos min häst nu ett tag, för det har bara funnits en svag svag aning om att det är nåt fel. Saker har tytt på att något har varit fel men många av dom tyder samtidigt på att hästen onte har lust att jobba med sin svagare sida. Igår "tvingades" jag inse att det var fel, genom att jag lyckades provocera det misstänkta felet lite. Skäms så förbannat för att jag inte tog aningen på allvar direkt.

Gå på känslan och åk och kolla! Hellre åka 70 mil i 'onödan' än att inte åka alls och senare kanske få höra att ähade vi upptäckte det tidigare, så..'

Nu ska kanske tilläggas att jag är 'allergisk' mot hakningar/att ben verkar 'haka fast' något ögonblick efter Visions problem.. =/

Jag tar alltid minsta rörelsestörning på allvar.

Åk och kolla en gång extra.
Favina har idag blivit utdömd tack vare sin spatt, och upphakningarna som kom - även de av spatten.
Både för din och hästens skull, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Håller tummarna för er!!

Hej alla som varit så snälla och svarat.

Jag oroar mig för spatt. Jag oroar mig för många olika saker för den delen, men spatt är nog min största skräck

Hon är böjd ua för 7 månader sedan utan anmärkning, kan spatt utvecklas så snabbt?

För det ÄR en rörelsestörning.
Ingen upphakning, där benet rycker.
Utan mer en liten pytte fördröjning i steget.
Och inte i varje steg, utan kanske var 15:onde steg.

Hååå fy, eländes elände.

Tjejerna i stallet har sett och tycker att det ser ut som hon inte orkar lika mycket med det benet. Att hon är svagare i det benet vet jag, har tidigare ridit med vikter.

Jag skall åka in när jag får tid om 3 veckor och röntga för säkerhetsskull.

Jag skulle gärna vilja höra mer om någon har varit med om något liknande, och hur prgnosen sett ut för er...

Är ju rädd att hon ska bli utdömd :(

kram på er alla

Ang att hon är böjd för 7 månader sen.. Det kan ju varit något som uppkommit under dessa sju månader, eller något som fanns då men inte gav problem då. Så jag skulle inte varken negligera eller sätta för mycket värde i det.

Jag vet inte om du följt Visions historia, men den är ju ett tydligt bevis för både att en ren för böjprov för X tid sen behöver betyda något. Och att man ska ta även små rörelsestörningar på allvar.

Dock ser jag ingen anledning att du ska 'jaga upp' dig med att tänka på allt 'hemskt' det kan vara, det kan lika gärna vara något betydligt mer odramatiskt, så försök andas och ta det lugnt tills du kollat upp henne =)

Joo, jag ska inte hetsa upp mig, men jag är inte van vid att hon är dålig eller ser konstig ut =/

Och din kamp med Vision är beundransvärd, vete sjutton om jag inte lagt mig ner och grinat för längesen om jag vore du.

Klart, mycket kan hända på 7 månader, men hon är så oförskämt pigg och busig, så att hon är sjuk är för mig så osannolikt, men denna störning kan ju bli mycket värre, så det är lika att åka

Funderar dock på att ta ut distriktarna iallafall innan jag åker mina 70 mil.

tack för ditt svar och kämpa på med din vackra kompis.

OM hon skulle ha spatt i ett mycket tidigt stadium så behöver det inte märkas vid böjprov. Min häst har lindriga förändringar i båda bak och böjer ua.

Spatt kan ju också uppkomma efter ett trauma på hasen.

Men skulle det vara spatt så behöver hon inte alls bli utdömd. Är förändringarna lindriga så har hon inte ont.

Ta inte ut något i förskott. Det du ser låter som en störning som andra kanske inte ens skulle märka. Men det är klart att du ska röntga om du är orolig.

mandalaki

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite tips och idéer från er. Har ett femårigt halvblod som i slutet av aug klev in en stor sten i höger fram sko. Jag fick...
Svar
15
· Visningar
3 002
Senast: Breccia_
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästvård Min häst ger mig huvudbry och självklart spekulerar jag. Har haft honom i sex år och han har aldrig varit halt förutom en hovböld. Han...
Svar
1
· Visningar
1 389
Senast: Bialitt
·
W
Hästvård En häst i stallet där jag jobbar blev skadad i mars(?) tror jag det var. Det första jag såg var ett sår, på insidan av höger fram...
Svar
11
· Visningar
2 194
Senast: wiw31
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård