Rörelser!

A

allroundhästarna

Hur tycker ni att denna häst rör sig? Longering i långsam trav, samt ökad trav. Tyvärr så är det ganska mörka filmer, pga att vi ej har ljusare årstid än så nu. (det är filmat mitt i dagen). Säg vad ni tycker så får ni höra vad jag upplever senare.
Jag hoppas att ni "seriösa" orkar titta på filmerna och svara mig.
Ge även synpunkter på vad ni tror/tycker att hästen är lämpad för / mindre lämpad för (trav/ hoppning / akademsikt mm mm ) nu menar jag exteriört.
http://s7.photobucket.com/albums/y2...i/longering/?action=view&current=P1010036.flv
http://s7.photobucket.com/albums/y2...i/longering/?action=view&current=343698d1.flv
http://s7.photobucket.com/albums/y2...i/longering/?action=view&current=7a9c0025.flv
 
Sv: Rörelser!

Svårt att se när den bara springer.. hade nog vart bättre att se uppsuttet, eller inspänd, eller tömkörd
 
Sv: Rörelser!

Min tanke var att få synpunkter på rörelserna. Personligen upplever jag att hon tar väldigt korta steg. Att det känns som att sitta på en liten ponny, trots att det är en häst. Det är i traven som jag upplever det mest, men även galoppen så är det fart framåt men med kort steg. Traven upplever jag som att benen går så fort att man sitter "stilla" som när en islänning töltar. Stegfrekvensen är snabb, om jag så säger. Nu när jag sagt min fundering bakom tråden, så kanske flera har synpunkter.
Om hon nu tar "korta" steg, så undrar jag; finns det något man kan träna för att länga stegen?
(brukar träna med cavalettibommar som har "långt" avstånd, för att länga steget, men det hjälper inte så mycket.
Andra förslag
 
Sv: Rörelser!

Håller med dig om ett kort och "springigt" steg som inte rikigt går igenom! Vilar inte i steget. Men det går nog att träna upp en del. Det kommer säkert mer efter träning och muskler. Hur gammal?
 
Sv: Rörelser!

Hon är 15 år och jag har rid/marktränat henne i 4 år nu och ingen skillnad. Hon har muskler, har travtränats i tidigare liv. Jag vet inte varför hon aldrig kom till start (travtränad till 6 års ålder) men min tanke är att det beror på hennes korta steg, att hon aldrig tar ut det vilket gör att hon inte hinner flytta benen så fort att hon hinner med och inte orkar hela vägen. (förutom att hon alltid skulle vara den ständige 2:an, eftersom att hon aldrig springer om ledaren utan lägger sig bakom eller bredvid ca 1 huvudlängd efter)
Har som sagt tränat bommar för att få henne att kliva över (=länga) men antingen tar hon ett extrasteg före, kliver PÅ bommen eller hoppar över. Vi har tränat i backar, öppna, sluta, bommar, studshopp, hinder, stock/sten mm mm mm mm mm så ALLA förslag mottages.
Nog för att det är en härlig känsla att trava fort (har en 1 km lång plan raksträcka på byvägen) man sitter som sagt helt stilla, men när stegen är så korta så hinner man inte rida lätt utan står lite lätt fältsits och från höfterna och nedåt följer med i hästens rörelse framåt/bakåt varje steg. Men jag undrar även om det sliter mer på knän att ta så korta steg jmf med långasteg?! Kan hon ha någon låsning?
Hon älskar när man stretchar efter ett hårdare träningspass. När man stretchar benen så lyfter hon nästan själv när hon märker vad som ska hända. Frambenen stretchas utan motstånd så att det är rakt ut från bogen (parallellt med marken) rakt bakåt till bakbenshoven. Bakbenen stretchas utan problem till framför(utsidan) frambenet och även rakt bakåt, kroppen i övrigt stretchar hon med mulen vid virveln, mellan frambenen, under magen,
vid bogen mm. Så hon är mjuk i kroppen trots att hon är kompakt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rörelser!

Då är det nog överlinjen som behöver gymnastiseras/stretchas. Det är väldigt svårt att säga vilken pedagogik som skulle passa den här hästen utan att ha kännt på den/ridit den. Kanske AR ? (Andra gången idag som jag rekommenderar det, rider det inte speciellt mycket själv ens i utbildningssyfte, men men...)
 
Sv: Rörelser!

Tycker inte att hon verkar trampa under sig ordentligt med bakbenen när jag ser filmerna, vilket då förklarar att hon tar "korta" steg. Nu går hon ju inte riktigt i form på filmerna så det är ju lite svårt att säga om hon går bättre när hon jobbar.
Jag tycker det ser ut som om hon behöver få in bakbenen under sig och komma upp med framdelen, här är det nog inte så dumt att fundera på lite akademisk träning...
Försök att få upp framdelen genom att göra mycket halvhalter (även i trav och galopp gör du korta - lyftande återhållningar, men inte så mycket att hon bryter av), försök även att driva henne mot handen med sätet samtidigt. Försök att hålla ett lugnt tempo, även om det då känns "struttigt". Jag brukar upprepa detta ca 5-6 gånger per varv (oftare i skritten), men även när jag rider i skogen.
Det förvånar mig inte att hon inte kommit till start på travet med tanke på sitt dåliga påskjut pga att hon inte får in benen under sig, men det går säkert att förbättra.
 
Sv: Rörelser!

Det förvånar mig inte att hon inte kommit till start på travet med tanke på sitt dåliga påskjut pga att hon inte får in benen under sig, men det går säkert att förbättra.

Tänkte precis samma sak. Påskjutet är inte den bästa känns det som. Kanske skulle ta ut någon som får titta på henne?
 

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 734
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 871
Senast: pastejja
·
Övr. Djur Jag har ett litet akvarium (60 liters) som inhyser fyra platys, tre äppelsnäckor och en del Blue Pearlräkor (plus "tusen skräpsnäckor")...
Svar
2
· Visningar
2 202
Senast: PrittePuff
·
Övr. Grenar Min mamma är inte så bekant med kameran, men kunde växla mellan kort och film, duktigt...
Svar
0
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp