I

isse

Vad ska en ropinghäst kunna? Tex. back på kommando osv.
Vilka här tränar roping, bilder?:)

Sv: Roping

Vad en roping häst skall kunna...
Det är en stor fördel om den går att rida på en hand :d Annars kan man börjar med att bara linea (rida bakom kalven). Sedan skall den ju kunna gå i skritt, trav och galopp ;)

Min ponny var en vanlig ponny. Tävlat hopp, dressyr och fälttävlan.
Jag kunde svinga lasso på honom när vi kom till Ropingträningen första gången. Och rida på en hand.

Han lärde sig baka när han drog av kalven sedan...

Bilder.... Det skall jag se om jag kan slänga in några från Kinna Ropers träningarna :D

MVH Malin!

Första gången jag och min ponny gick efter kalven:
kinna38.jpg

På Hjo Ko i år:
_MG_7122.jpg

Hästen kallas för Baronen, min ponny "flippade ur" så jag fick låna en häst i tyingen. Det har gått för fortfram för min ponny men nu har vi börjat om igen. Så nästa tävling bli Chappen nästa år :)

isse, skall du börja med roping? vad har du för en häst? *nyfiken*

MVH Malin!! ;)

Tack för ditt svar:)
Ja jag har tänkt att börja lite med roping, tycker att det ser så roligt ut!
Jag har en islänning på 9 år (valack). Några nybörjar tips?;)
Har köpt Tommy Arvidssons film om roping.
Mvh/ Isse

Vad en roping häst skall kunna...
Det är en stor fördel om den går att rida på en hand :d Annars kan man börjar med att bara linea (rida bakom kalven). Sedan skall den ju kunna gå i skritt, trav och galopp ;)

Min ponny var en vanlig ponny. Tävlat hopp, dressyr och fälttävlan.
Jag kunde svinga lasso på honom när vi kom till Ropingträningen första gången. Och rida på en hand.

Han lärde sig baka när han drog av kalven sedan...

Bilder.... Det skall jag se om jag kan slänga in några från Kinna Ropers träningarna :D

MVH Malin!

Är det du som är kompis med E ?
Om du är den Malin som jag tror så vet du nog vem jag är också..
Sitter och funderar på vad din häst heter men kommer inte på det... hade varit lättare då.. men något på Soch kanske O som andra bokstav är jag ganska säker på ?! haha

Japp... Malin som är kompis med E! Fast han är nog inte så glad på mig och Sandrè efter Hjo skulle jag tro. Det gick ju inte så bra... ;)
Håller du inte på med någon Roping?? Du träffade ju på ranch trailen på Hjo! Din häst verkar kunna fixa det mesta :)

isse! Tommys film är super bra tycker jag! Men använd den rätt :idea: Jag har sett avsnittet om svingen fler gånger och bara suttit och kollat hur han svingade. Det är bra att kunna kasta, det har du nytta av :d

Kramar Malin

Japp... Malin som är kompis med E! Fast han är nog inte så glad på mig och Sandrè efter Hjo skulle jag tro. Det gick ju inte så bra... ;)
Håller du inte på med någon Roping?? Du träffade ju på ranch trailen på Hjo! Din häst verkar kunna fixa det mesta :)

isse! Tommys film är super bra tycker jag! Men använd den rätt :idea: Jag har sett avsnittet om svingen fler gånger och bara suttit och kollat hur han svingade. Det är bra att kunna kasta, det har du nytta av :d

Kramar Malin

Okej ! Nej, det gick ju inte super, men Sandreé har väl inte varit med på roping så länge ?? och det va en lånad häst för honom, då är det ju alltid svårare... har inte hört att han inte skulle va glad på er.
Nej, har inte ropat mer än testat lite... Shaggy har nog tom. gått roping i galopp med tidigare ägare.. jag har bara kört i trav.. Jo, han kan göra det mesta..
Vill på sikt prova liite mer roping men då helst med en annan häst... som det inte är "lika noga med" ... vill inte förstöra vårt samapel i de andra grenarna ...
Men det kostar lite för mycket just nu att skaffa ropingsadel,åka och träna (finns typ inga träningar här uppe i norr) samt ev. skaffa en till häst... så det får bli om något år ! Men det skulle va skoj !

Sedan anser jag att det är ganska farligt så om man skall hålla på med det så ska man först vara duktig på att kasta och sedan lära sig det ordentligt ... ;)

Men du verkar ju vara jätte duktig :D
Kram Erik

Okej ! Nej, det gick ju inte super, men Sandreé har väl inte varit med på roping så länge ?? och det va en lånad häst för honom, då är det ju alltid svårare... har inte hört att han inte skulle va glad på er.
Nej, har inte ropat mer än testat lite... Shaggy har nog tom. gått roping i galopp med tidigare ägare.. jag har bara kört i trav.. Jo, han kan göra det mesta..
Vill på sikt prova liite mer roping men då helst med en annan häst... som det inte är "lika noga med" ... vill inte förstöra vårt samapel i de andra grenarna ...
Men det kostar lite för mycket just nu att skaffa ropingsadel,åka och träna (finns typ inga träningar här uppe i norr) samt ev. skaffa en till häst... så det får bli om något år ! Men det skulle va skoj !

Sedan anser jag att det är ganska farligt så om man skall hålla på med det så ska man först vara duktig på att kasta och sedan lära sig det ordentligt ... ;)

Men du verkar ju vara jätte duktig :D
Kram Erik

Tack för det där sista! :D Fram till Hjo hade jag kastat lasso i 3 månader och hästen hade kört roping i 2 månader så det har gått för fort för hästen men han klarade av det i början, men man får ju bakslag!

Du får ta och komma ner till vintern eller något till Kinna och testa min ponny då, han har gjort stora framsteg nu när vi har börjat om med Ropingen. Han håller på och lär sig sitt jobb :)
Det kan dumt att börja med roping med din häst om det inte är det du vill syssla med helt med den hästen! Sedan är Roping lite av en materialsport så det blir rätt dyrt! =/

Är man rädd om händerna skall man inte hålla på med Roping! Det kan bli farligt då... :d

Kram Malin!

Tack för det där sista! :D Fram till Hjo hade jag kastat lasso i 3 månader och hästen hade kört roping i 2 månader så det har gått för fort för hästen men han klarade av det i början, men man får ju bakslag!

Du får ta och komma ner till vintern eller något till Kinna och testa min ponny då, han har gjort stora framsteg nu när vi har börjat om med Ropingen. Han håller på och lär sig sitt jobb :)
Det kan dumt att börja med roping med din häst om det inte är det du vill syssla med helt med den hästen! Sedan är Roping lite av en materialsport så det blir rätt dyrt! =/

Är man rädd om händerna skall man inte hålla på med Roping! Det kan bli farligt då... :d

Kram Malin!

Då är det ju jättebra !!!
Okej, skulle vara jättekul!!
Ja det tror jag också... jo det är vä'l det, eller all ridning är väl det egentligen...
nej, det har vi ju sett...
Kram Erik

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 937
Senast: Seabaz
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Elo
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?