Ropar efter hjälp!

R

RealRelation

Jag har som sagt ett litet problem med mitt arabsto och tycker det börjar bli dags att ta itu med det.

Vintern närmar sig och hästarna ska in på kvällarna, vi har ett hembyggt stall alltså inte sådär riktigt hållbart för en nervös häst som jag har.

Hon kan helt enkelt inte vara själv i stallet, jag ska berätta..

I själva boxen med sin hästkompis i andra boxen bredvid går det finnemang, men ska han ut blir hon tokig och skriker så hjärtat skär, springer omkring och hoppar upp med frambenen över boxen.
Samma sak i hagen där springer hon och skriker så fort hennes kompis ska därifrån för en ridtur eller in i stallet, även om jag står på stallplanen med henne och polarn ska någon annanstans nästan stegrar hon, skriker och blir helt skräckslagen.
Man får ingen kontakt med henne alls, om ni visste vad stirrig och skrikig hon blir..

Detta är förståendligt med tanke på hur denna häst är vid vissa fall och hästens ursprung.
De "lever ju i flock" och när ledaren försvinner är det klart som f*n att man blir orolig.

Jag brukar ta in henne i hennes box ibland medan jag mockar de andra, då kan hon först vara stirrig och skrika efter de andra som går i hagen, men sedan blir hon tyst och bara tittar om de kommer, ibland kan hon vara lugnare än andra dan.
Här brukar jag ignorera henne då hon börjar ropa efter de andra (men det är inte lika galet som när de lämnar henne)
Någon gång har jag faktiskt vågat gå därifrån för att hämta de andra hästarna medan hon står kvar, då käkar hon sin mat sålänge och jag skyndar mig på...:smirk:

Men visst går det att träna bort, absolut!
Jag tänker inte ge upp utan strävar efter en trygg och lugn häst, nu är frågan..:
Hur ska jag gå till väga?

Nu vill jag verkligen ha kunnigas hjälp, inte någon som sitter och tror.
Någon som har erfarenhet av det och som själv lyckats?

Tacksam över svar:crazy:
 
Sv: Ropar efter hjälp!

Lämna din häst ensam i stallet. Först mycket korta stunder, och sedan succeivt öka tiden.
Ta in båda hästarna, gå iväg med den andra hästen en kort bit. Helst så kort så att din stackare inte börjar bli förtvivlad. Kom sedan tillbaka (det blir en belöning för att pålle varit modig och varit själv). Sedan ska detta repeteras så ofta som möjligt och tiden och avståndet ska ökas lite i taget.

Lycka till
 
Sv: Ropar efter hjälp!

Ok detta har jag hört förr, problemet är att stallet är litet, så ska hästkompisen synas kan han bara gå kanske 2-3 steg utanför boxen:crazy:
Och så fort han rör sig utanför boxen, alltså gå dessa 2-3 steg så blir min flicka lika orolig ändå!- Rädd att bli lämnad själv.
Så det är nog lite svårt att försöka inte göra henne orolig tyvärr :/

Men du menar alltså att jag kan gå iväg med hästkompisen så han inte syns? Janna (hästen) blir såklart orolig men vi går tillbaka med kompisen igen trots att hon inte lugnat ner sig?
Ska jag göra detta några gånger samma dag/tid?
Men då får någon annan gå iväg med hästen, jag själv måste vakta henne så hon inte bryter sig igenom :/
Vad ska jag då som står där göra då hon blir som hon blir?

Förlåt om jag frågar så mkt, men jag tycker det här problemet är lite jobbigt faktiskt både för henne och mig :(
 
Sv: Ropar efter hjälp!

det bästa om man har en häst med "seperations ångerst" är att ta den hästen från flocken (och in tex.) låta den stå själv inne en stund. gör om det varje dag tills hästen lungnat sig i den situationen.

att ta flocken från hästen brukar vara mycket jobbigare, så det gör vi först när den vant sig vid att själv lämnat flocken. då tar vi ut den hästen sist, tills den vant sig vid det. för att sedan "öka" på tiden, hur lång tid det tar är vääldigt olika från häst till häst.

lycka till ;)
 
Sv: Ropar efter hjälp!

När jag tränade mitt fölsto att vara borta från sitt fölis, gick det i början betydligt bättre att hon lämnade fölet än att fölet gick ifrån henne...
Därför ledde vi in stoet i stallet och in i boxen, medan fölet stannade utanför stallet.

Det jag vill säga är, att det ofta kan kännas lättare för en orolig häst att lämna sin flock, än att bli lämnad av den.
Sen är jag nog rädd för att du nog måste stå ut med en del rop och spring från din hästs sida, innan hon lärt sig att världen inte rasar samman trots att hon måste stå ensam stundvis.

Vissa hästar har det lättare än andra att vara själv.

Däremot tycker jag det låter farligt att hon kan få frambenen över boxkanten!:eek: Se till att snarast få dit ett ordentligt galler innan hon skadar sig!
 
Sv: Ropar efter hjälp!

Man kan ta henne från flocken, det funkar, fast hon kan bli lite orolig i själva boxen då, i stallgången funkar det bra:)

Men du menar alltså att det blir mildare att ta flocken från henne -om hon kan stå själv i boxen då man tar henne från flocken?
 
Sv: Ropar efter hjälp!

Hmm du har inte sett vårat stall:smirk: det går inte att sätta galler där inte.
Ska bygga nytt till sommaren men vi får helt enkelt nöja oss med det vi har nu tyvärr.

ska jag våga visa vårt fula stall?
4830061.jpg


Nu är det så att några lortiga travare har skitit på väggarna, en rastlös islandshäst sparkat sönder ena boxen och en nordis som ätit upp halva boxen;)
Boxen framför är hästkompisens, boxen åt sidan är Jannas, här kan ni se att dörren till Janna är inne i polarens box så det blir lite jobbigt när vi ska ta ut dom.
Gud vad jag skäms för stallet- men jag kan ärligt säga att det såg hemskare ut på kort:D
 
Sv: Ropar efter hjälp!

Alla

I morse så skulle jag ta ut hästarna, jag öppnade kompisens boxdörr, han gick ut lös till gången, öppnade fort jannas som gick ut lös.
Tog fast kompisen fort innan han stack och ledde dom till hagen.
Janna tog det rätt lungt ändå- bara för jag var så snabb säkert;)
Sprang iväg lite sick sack vid oss.
Men hon stannade framför hagen på gårn och började beta.

Stängde hagen, tog fast Janna och gick med henne till stallet igen där shettisen stog kvar i sin lilla box, men honom skiter Janna i.
Kompisen i hagen skrek efter henne och hon tillbaka i oro.
Jag backade henne för att hon inte skulle vara så nära mig och väntade ett tag.
Hon gnäggade inte nu men lyssnade efter polaren med spänd kropp och stora ögon- hade vi väntat ännu längre hade hom bergis försökt gnägga efter polarn igen.
Men jag tyckte det räckte med väntandet i stallet..
Då gick jag saaaaakta ut på gårn igen och släppte ut henne i hagen.
Varför detta?
Eh ja jag tänkte att hon kanske skulle få en minnesbild att ta det lungt ut ur stallet?

Eller det jag gjorde var helt meningslöst?

Samma sak då vi kom hem efter ridturen, dum som jag var stod hon lös i stallgången, då sprang hon iväg till hagen utan mig, app app tänkte jag och hämtade tillbaka henne, spände fast na (hon var inte orolig ( bara- kan vi inte gåå nuuu?)
Sedan gick vi saaaakta till hagen, lungt tempo, samt att jag backade henne, flyttade och smekte.
Kompis men ändå ledarskap.
Jag vill sluta i posetivt läge och som vänner innan vi skiljs åt.
 
Sv: Ropar efter hjälp!

dom hästar vi haft som har haft "problem" med att stå själva har vi tränat på så vis, att tex. släppt ut samtliga, tagit in den hästen som tycker det är jobbigt att vara själv, låtit den stå själv i sin box med mat om den vill ha en stund.

nu har vi iofs. haft tillgång till "stängd box" (galler) vilket underlättar :angel: när hästen kan stå själv i den situationen så har vi lämnat den hästen kvar till sist när det är dax att gå ut. efter ett tag brukar "problemet" löst sig.

att ta flocken från hästen brukar alltid göra hästarna mer "upprörda" i början.
 
Sv: Ropar efter hjälp!

du man ska vara stolt att man har ett eget stall hur det än ser ut tänk på dom som vill ha ett eget stall . jag tyckte det va fint
:banana:
 
Sv: Ropar efter hjälp!

På sidan framåt kan du ju sätta upp ett galler eller plankor som ni har satt på den andra boxen. Vid dörren så sätter du en boxgardin, det räcker oftast att det bara är något som täcker för. Har en häst som var lika hysterisk som din när han blev ensam i stallet, i hans box så hade jag inte heller möjlighet att sätta upp ett galler. Det blev boxgardin, mat i boxen sedan lämnade jag honom längre och längre stunder själv. I början stod jag bakom gardinen för att se till att han inte försökte ta sig igenom den men det blev som en vägg. Det som är viktigt är att man tar ner den helt när man tar hästen ur och in i boxen så att de inte lär sig att "gå igenom den". Det tog max en eller två veckor så kunde han stå själv i stallet både utan mat och utan gardinen. Åringen har också varit lite hysterisk, där har jag galler runt hela boxen så jag har vågat vara lite tuffare, jag vet att han inte kommer någonvart. Så jag lämnar honom själv och han är ganska hysterisk till en början men alltid cool när jag kommer tillbaka. Så öva öva öva korta stunder och sätt något för dörren.
 
Sv: Ropar efter hjälp!

Idag ställde jag in henne i boxen ensam, men jisses.. hon var lung!
Hon stod bara där som en ängel:love:
Gick därifrån och hon sa inte ett knyst, inte spänd eller något- kanske undrade vad fasen hon gjorde där men.. jag vart så glad!


Så tog jag hennes hästkompis och gick in i stallet, då vart hon orolig då han kom, gnäggade och stampade- antagligen glad att han kom in.
Sedan gick vi ut igen jag och hästkompisen, Janna skrek och skrek, for omkring i boxen när vi försvann.
Jag tittade så läget var under kontroll, hon hoppade inte upp med frambenen på boxdörren eller något.

Direkt då jag och hästkompisen kom ut så vände vi igen och gick in till hysteriska damen, smekte henne och gick ut igen.
Så höll jag på så hela tiden, gav någon äppelbit, var luugn.. gick längre bort från stallet..
Ju bättre det gick desto längre tid tog det innan vi kom tillbaka.
Janna vart lungnare och lungnare..tugga tugga!
tillslut gjorde hon inget, sa inget när vi gick eller kom..:love:
då tog jag ut hästarna samtidigt till hagen- där slutade vi.

Tyckte den övningen var jättebra och ska nog fortsätta med det:)

Tack för alla tips!!! You're wonderful!
 
Sv: Ropar efter hjälp!

va skönt för er att det gått så "smärtfritt" ;)
lycka till med fortsatt träning :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp