Goahead

Trådstartare
Idag gjorde jag en riktigt miss när jag var hos veterinären för att undersöka min häst. Vi gjorde först en endoskopi men för att få en bättre bild bestämde vi oss för att röntga. Där är här missen kommer in i bilden. Jag GLÖMMER liksom bort att jag är gravid (v 13) och absolut inte borde vara med vid röntgen. Självklart vet jag det, men när det nu bestämdes så hastigt så tänkte jag helt enkelt inte på det. Eftersom min veterinär har en portabel röntgen så är det liksom inget specifikt röntgenrum heller. Jag utrustades självklart med blyförkläde och stod aldrig direkt i närheten av hästen eller röntgenstrålen.

Men det gör mig ju inte direkt lugnare, hur orolig borde man vara?:nailbiting: Ska nog ringa BM imorgon och höra vad de säger. Men gjort är ju gjort.. :nailbiting:

Sv: Röntgen

Inte orolig alls. Visst är det så att växande celler, som hos foster och barn, är känsligare för strålning men att utsättas för det EN gång "i onödan" ökar inte ens risken mätbart. Det är ju inte bara gravida som avråds från att vara med vid röntgenundersökningar, utan även personer under 18 år. Och ändå röntgar man både barn och gravida när det behövs, till exempel vid skador, utan att avstå pga några risker.

Generellt är det stråldosen över tid som inte får bli för hög - man bör alltså inte upprepade gånger utsättas för röntgenstrålning under graviditeten eller som barn, det är därför rekommendationerna finns, men en enda gång är ingen större fara.

Skulle inte vara orolig för en gång, dessutom hade du förkläde.
Gravida kvinnor som skadas får genomgå röntgen om det behövs, då mer mycket mer strålning.

Du behöver inte vara orolig. När jag var i v 4 så bäckenröntgades samt hand och fotröntgades jag. Detta innan jag visste att jag var gravid.
Halvt panikslagen ringde jag gynakuten eftersom jag ju givetvis röntgades innan jul och kom på i mellandagarna att mensen var sen. Läkaren svarade att det inte är någon fara för fostret i regel. Om något skadas så blir det missfall och då är det oftast de kvinnor som utsatts för tarmröntgen etc, dvs där man röntgar under en längre tid.
Jag fick ändå komma in för att göra ul mest för att dämpa min oro. Nu visade det sig att jag väntade tvillingar och att den ena dött/ej fortsatt utveckla sig medan den andra föddes i rätt tid. Huruvida det var röntgen eller ej som var orsaken går ju inte att säga eftersom jag var så kort gången i grav då den slutade växa.
Nåväl, Linus är idag 11 år och fortfarande märks inget avvikande.

Gira

ps. Vid en långflygning så utsätts man för mer strålning än vad du gjorde i samband med röntgen av din häst.

Du behöver självklart inte svara; men vad gjorde de/hände med det döda fostret? Stöttes det ut av sig själv utan att det andra skadades?

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 207
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte