röntgen - operation- försäkring - reservation

S

scarlet95

Min häst opererades för 1,5 år sedan för en liten fraktur i ena framkotan. Allt avlöpte fint och efter konvalecens och igångsättning fungerade hästen fint. För en månad sedan under betesgång blev hon halt och vi åkte till kliniken igen. Det konstaterades artrit i kotleden som följd av operationen och framtiden är lätt träning och skogsridning. Eftersom skadan är orsakad av ett trauma mot kotan är det inget ärftligt och jag kan fortsätta att ta föl på henne. Nu till funderingen! Vi ska ha försäkringskonsultation med Agria. Självklart vet de att hon är opererad, de betalade hela kalaset :o Hon är A1 försäkrad med Agria Extra (dolda fel) och vi vill inte göra någon ändring i försäkringen. (vi har flera hästar som även konslutationen gäller) Kan Agria kräva en reservation för denna skada? Hästen försäkrades vi födseln för nio år sedan och har varit försäkrad sedan dess hon är dessutom försäkrad mot dolda fel. Visst är det så att om vi inte bryter försäkringen kommer hon kunna stå kvar på samma försäkring trots operation och nedsatt användningsområde?

Sålänge inte försäkringen ändras skall de inte kunna ge dig någon reservation. Däremot om man höjer försäkringen så kommer du att åka på en reservation för det höjda beloppet.
Däremot borde du väl kanske kunna få ut delersättning på hästen (triangelmärka) om det är en bestående nedsättning i användbarheten.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: Summerwind
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 085
Senast: Chilodeur
·
I
Hästmänniskan Just nu är jag riktigt förbannad på Agria. Idag veterinärbesiktigades min 2 åring då han skulle ha sålts och åkt till sin nya ägare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 838
Senast: Blomskan
·
Hästvård Jag är både rätt trött och rätt ledsen nu. Unghästen har en lös benbit i höger bakkota (birkelandsfraktur/POF). Vi har vetat om den sen...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp