Röntgen bilder

J

jojjogalopp

Jag undrar vad det ca kostar att ta röntgen bilder på en häst ,
behöver karnse göra det på ena våran häst i stallet,:confused:
Går sånt på försäkring när man har vet,försäkring.

Sv: Röntgen bilder

Det beror nog på hur många som ska tas.

När jag röntgade min häst i bakknäna så kosta det runt 3000 kr, nu kommer jag inte ihåg hur många plåtar dom tog men det var några stycken. Jag fick betala min självrisk som då låg på 2400 kr sen stod mitt försäkringsbolag för resten.

Jag röntgade min häst med en plåt i januari, bara plåten gick på 875:- sedan tillkom ju klinikavgift och resten av behandlingen.
Försäkringen täcker det om man har en normal försäkring.
Har man A2 och anledningen till röntgen är att man misstänker spatt tex så kan det hända att försäkringen inte täcker.
Försäkringen täcker såklart inte röntgen för besiktning.

Vår försäkring täckte när vi röntgade för misstänkt spatt samt när vi röntgade halskotpelaren.

Kan ju glatt tillägga att allt var helt prima:D

då måste jag bara fråga.... täcker försäkringen om man vill åka in och röntga "för säkerhets skull" eller tex inför avel eller nåt sånt... jag skulle vilja röntga samtliga leder på min unghäst som jag ev ska betäcka i vår, bara för att kolla liksom... kan inte tänka mig att det skulle täcka det, men vad tror ni? min unghäst är lite gallig i ena kotan så den funderar jag på... men hon har ingen päls där pga johannesört så det kan ju vara det oxå...

Jag läste: när vi skulle röntga halskotpelaren för spatt :rofl:

Tänkte att den veterinären måste ha varit ute och cyklat bra ;)

Fösäkringen täcker bara om en veterinär remitterat till röntgen. Det vanliga är ju att en veterinär undersöker hästen först och sedan tar ett beslut om ev. röntgen.

jo jag tänkte väl det.... men jag skulle gärna röntga den kotan... kan ju vara en los benbit eller nåt, vad tycker ni? hon är ju inte halt eller så....

ena framknäet är röntgad och båda bakknäna är röntgade redan, helt ua!

men då kan det väl vara försent? då kan hon väl redan ha pålagringar i den leden? eller så kan hon väl ha avbelastat den så hon har problem med det andra bakbenet.... eller vad tror du?

Försäkringen täcker om röntgen utförs i syfte att utreda ett problem. Att ta bilder "bara ändå" får man stå för själv.

Sist jag var inne på kliniken (ATG) fick jag mängdrabatt på bilderna:o... 15 bilder, 3 sederingar, 2 bedövningar slutade på 4600 spänn...Det var i höstas.

Ramkvilla... röntgade kotben och strålben från alla håll och kanter på höger fram;)

då måste jag bara fråga.... täcker försäkringen om man vill åka in och röntga "för säkerhets skull" eller tex inför avel eller nåt sånt... jag skulle vilja röntga samtliga leder på min unghäst som jag ev ska betäcka i vår, bara för att kolla liksom... kan inte tänka mig att det skulle täcka det, men vad tror ni? min unghäst är lite gallig i ena kotan så den funderar jag på... men hon har ingen päls där pga johannesört så det kan ju vara det oxå...

Det tror jag absolut inte. De jag känner som röntgat hingst för OCD inför avel har då fått betala själva.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 017
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Röntgade våran tik idag på dygn 50, dom såg 2 st…förstår ingenting, sist fick hon 3 st…så deppig just nu, någon som varit med om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 884
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka