Röntgen som visat fel

Hon kommer från en stor kull och inga konstigheter bakom heller, Progesteronprovet denna gång låg på 63,5> dock tror jag att det kanske var sent ute, dygn 19-20 typ förra parningen parade vi på dygn 13-16 och fick 3 valpar…men då progwsterontestade vi inte den gången

Förstår att det är svårt att veta, men vad testade ni på för typ av klinik?
Mindre kliniker har ofta billigare progesteronmaskiner, och de billigaste har tyvärr också en ganska stor felmarginal. Om 63,5 stämde är det ju ett högt värde, men inte extremt högt - det är ju ofta där man vill ha dem vid insemination.
Men, troligtvis har några ägg börjat dö vid så pass högt progvärde, och släppte hon då inte jättemånga ägg från början så.. Tikar resorberar ofta 20-30% av de befruktade äggen naturligt, det är vanligt bland hunddjur, och då blir det inte alltid så många kvar som kan utvecklas till valpar.

Men det kan också vara annat.
Min uppfödare hade en tik som först fick en liten kull, två valpar, sedan gick hon tom två gånger. Visade sig vara en mykoplasma-infektion. Behandlades mot det och avslutade sin avelskarriär med 9 valpar.
 
Förstår att det är svårt att veta, men vad testade ni på för typ av klinik?
Mindre kliniker har ofta billigare progesteronmaskiner, och de billigaste har tyvärr också en ganska stor felmarginal. Om 63,5 stämde är det ju ett högt värde, men inte extremt högt - det är ju ofta där man vill ha dem vid insemination.
Men, troligtvis har några ägg börjat dö vid så pass högt progvärde, och släppte hon då inte jättemånga ägg från början så.. Tikar resorberar ofta 20-30% av de befruktade äggen naturligt, det är vanligt bland hunddjur, och då blir det inte alltid så många kvar som kan utvecklas till valpar.

Men det kan också vara annat.
Min uppfödare hade en tik som först fick en liten kull, två valpar, sedan gick hon tom två gånger. Visade sig vara en mykoplasma-infektion. Behandlades mot det och avslutade sin avelskarriär med 9 valpar.
Jag ska nog ta och kolla upp så inte våran tik har några infektioner som ligger och stör till nästa parning 🙏
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 875
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
748
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 618
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 170
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp