Röntgar man HD

Frallorna har inga hälsokrav när det kommer till reg i skk, rasklubben kräver patella fri för valphänvisning.

Dobbis/ med HD-A röntgad fralla

Fast bara för att rasen har andra problem också så är det nog inte så klokt att tänka att de inte kan ha problem med HD. Först när en hög % av hundarna är röntgade så kan man med säkerhet säga hur det står till i rasen. Sedan är en dålig höft en dålig höft. Punkt. Hur stora problem hunden får av sin dåliga höft beror på grad, hur musklad hunden är, vilken träning den får, hur tung den är etc. Men en fralla är inte en jätteliten hund, viktmässigt sett.

Tar man inte in statistik från försäkringsbolag när man går igenom en ras' hälsoproblem? Eller sker det mest genom enkäter till hundägare?

Fast bara för att rasen har andra problem också så är det nog inte så klokt att tänka att de inte kan ha problem med HD. Först när en hög % av hundarna är röntgade så kan man med säkerhet säga hur det står till i rasen. Sedan är en dålig höft en dålig höft. Punkt. Hur stora problem hunden får av sin dåliga höft beror på grad, hur musklad hunden är, vilken träning den får, hur tung den är etc. Men en fralla är inte en jätteliten hund, viktmässigt sett.

Jag har träffat frallor som väger nästan lika mycket som min wachtel, utan att de varit överdrivet feta.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 110
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 440
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Röntgade våran tik idag på dygn 50, dom såg 2 st…förstår ingenting, sist fick hon 3 st…så deppig just nu, någon som varit med om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 860
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka