Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte HD?Man kollar patella och hjärta.
/Syster till en fralla-uppfödare
Varför inte HD?
Det vet jag faktiskt inte. I frallans RAS-dokument står det enbart att HD/ED-röntgen inte är ett krav, men att hundar där man upptäckt grava fel inte ska gå i avel (givetvis). Eftersom det är allt som nämns verkar HD inte vara något problem i fralla-aveln.
Fast det är ju omöjligt att veta hur pass utbrett HD är i rasen om man inte röntgar större delen av hundarna... Lite synd att det inte görs tycker jag!
Vet inte om det stämmer eller ej, men jag har hört något om att raser med en benställning som t ex fralla, engelsk bulldogg osv inte får "rättvisa" resultat när de SKK-röntgas.
Har nog bara hört det från ägare till den typen av hundar, inte helt opartisk information alltså
Har ju lite grann med kroppsvikten att göra också. Mindre vikt sliter mindre på en "dålig" led, och i raser med smal avelsbas är det dumt att rensa ut avelsmaterial på grejer som faktiskt inte ställer till några större problem. Har hunden problem ska den ju självklart inte gå i avel.
Stor population behöver inte alls betyda stor avelsbas. Hur avelsbasen ser ut inom fransk bulldogg har jag ingen koll på, men frågan är vad flest hundar faktiskt lider av: andningsbesvär, hjärtbesvär, patella luxation eller HD? Jag tror att HD är det minst akuta hos den rasen.Och frallorna är ju inte drabbade av en liten avelsbas, snarare tvärtom.
Stor population behöver inte alls betyda stor avelsbas. Hur avelsbasen ser ut inom fransk bulldogg har jag ingen koll på, men frågan är vad flest hundar faktiskt lider av: andningsbesvär, hjärtbesvär, patella luxation eller HD? Jag tror att HD är det minst akuta hos den rasen.
Du tänker inte fel, men det är inte bara den faktiska storleken som spelar roll. Benet är lika hårt och ligamenten lika starka hos små och stora hundar, vilket innebär att det procentuellt sett ändå blir mindre belastning på den mindre kroppen. Och glöm inte att gravitationen påverkar den mindre kroppen i lägre utsträckning än den större.Men liten vikt innebär ju (i detta fall) även en mindre kroppsform, borde det då inte bli samma typ av slitage? Eller tänker jag helt fel? Klart att de väger mindre men de ÄR ju också mindre men fortfarande med samma proportioner som de större som HD-röntgas.
@FrauleinLeo avelsbas och det faktiska antalet hundar som används i aveln är inte samma sak. Ordentligt förenklad förklaring: Det är många frallor i avel, men de är bitvis så nära i släkt att om man lade ihop alla unika gener som finns och bara behöll en kopia av varje, så skulle det bara vara 63 hundar i aveln. Detta är ju ett teoretiskt resonemang, men det är det sätt vi har att utvärdera genetiska avelsbaser på.