Röntgad U.A ändå halt på böjprov?

7

777

Min hopphäst på 6 år blev exportröntgad U.A nyligen o besiktades sedan idag med böjprov o dyl.Han ska ev säljas.Visade 2 graders hälta på ett framben.Han har aldrig någonsin ens varit svullen,varm eller halt en enda gång under dom tre åren jag haft honom.Är i full gång o tränar hoppning en gång i veckan för proffs tränare.Tävlar upp till 120cm. Har någon något tips eller information? Vad kan det komma av? Kan han ha ont just nu? Han stannar aldrig,bråkar inget utan är positiv o glad jämt.Är jätte förvirrad just nu.Hoppas på hjälp!

Sv: Röntgad U.A ändå halt på böjprov?

Men röntgen wisar ju bara skelettskador. Mjukdelsskador, ligament, ledkapslar, ledbrosk (innan artrosförändringar inträder) ses ej. Så en e[ks]portröntgen är inte en garanti för att hästen inte kan bli halt eller har en ledinflammation.

En reaktion på böjpro brukar tyda på att den finns en inflammation i den aktuella leden. Den kan bero på en wrickning, en öweransträngning osw. En lindrig reaktion på en häst som fö fungerar ua får en att tänka på tillfällig öweransträngning eller ett snedtramp på stallbacken.

Wila hästen och kolla igen. Många gånger förswinner reaktionen på ett par weckors skrittwila.

En följdfråga har jag då,

Om hästen är halt på flera ben, 2-3 ben, kan det fortfarande vara en överansträngning som går över på ngra veckor, eller bör det utredas?

Är hästen halt på 2-3 ben ska den (enligt mig) undersökas och utredas för att få adekvat behandling.

Till TS: Som Tantester skriver så visar ju röntgen bara på skelettskador. Om en häst har gått med en ledinflammation länge kan den få pålagringar som syns på röntgen.

Det finns ju tusentals orsaker till att hästen har ont, som inte syns på röntgen. En häst som är 2-gradigt halt vid böjprov har ont. Sen kan hästar vara förbannat snälla och inte säga ifrån, men ont gör det. De gånger jag har haft hältor på mina hästar har de kommit in till djursjukhuset med 1-gradig hälta, men redan då har jag märkt att det är något fel.

En 2-gradig hälta kan ju ha smugit sig på och det är därför det inte har märkts? Men det har ändå inte gott så länge att det blivit pålagringar. In på utredning - BUMS! 1-gradig hälta tycker jag man kan, om man inte märker något obehag på hästen, vänta ut med vila. Men 2-gradig är på tok för mycket.

Ja, så kan det wara. Man kan ha haft ett mer intensiwt träningsschema under ett par weckor och så har hästen bliwit öweransträngd. En öweransträngning är förstås början på en ledinflammation, om man inte låter hästen wila eller ändrar träningen kommer den garanterat att få en befäst ledinflammation som kanske kräwer behandling. Om hästen reagerar på flera ben borde det egentligen innebära att risken/chansen för att det ska röra sig om en öweransträngning än om det är ett ben som är "dåligt".. Eller!?

Jag tycker att man ganska ofta får mindre reaktioner (1-2) på besiktingar, reaktioner som efter ett par weckors wila är puts wäck (tetigt när man remitterat hästen för utredning och röntgen till närmsta klinik... :o). Sedan kan man förstås fråga sig om reaktionerna kommer tillbaka efter ett par weckors träning igen. Personligen skulle jag tweka att köpa en häst som inte är ren på böjprow, iallafall om jag tänkt träna och täwla. Jag skulle nog kunna tänka mig att ta den på prow, rida och se wad som händer, göra ett nytt böjprow därefter.

Jag tycker inte att man måste utreda warenda reaktion på böjprow. Man ska inte lämna problemet därhän, men man behöwer inte börja spruta leder och röntga direkt. Låt hästen wila, men fortsätt att skritta den i skog och mark (detta gäller alltså wid låggradiga reaktioner efter böjprow och inte om man sett en initial hälta). Gör om böjprowet efter 14 dagar - om hästen fortfarande har reaktionen kwar eller om den tom är wärre nu - då är det dags att göra en hältutredning.

En reaktion på ett böjprow är inte detsamma som att hästen är halt.

Böjprov i all ära... men det är ju inte helt ovanligt att en häst som initialt inte är halt, påvisar hälta efter just böjprov.

Jag skulle nog följt Tant Esters råd och skrittat ett par veckor för att sedan göra om böjprovet och utifrån det ta ställning till hältutredning på klinik.

Sedan kan man förstås fråga sig om reaktionerna kommer tillbaka efter ett par weckors träning igen. Personligen skulle jag tweka att köpa en häst som inte är ren på böjprow, iallafall om jag tänkt träna och täwla. Jag skulle nog kunna tänka mig att ta den på prow, rida och se wad som händer, göra ett nytt böjprow därefter.

Tack för ditt svar! Jag drog mig ur ett köp med mycket reaktioner efter böjprov. Jag vill ju tävla o träna och är rädd att den inte håller. Men jag vet fortfarande inte om jag gjorde rätt eller fel när jag drog mig ur :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 232
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte...
2
Svar
24
· Visningar
3 975
Senast: Ejakob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar