Röntga unghäst vid besiktning?

Tossa90

Trådstartare
Vad har ni för åsikter om att röntga unghäst 3,5 år som ej blivit riden än, vid besiktning?
Kostar 42 000.?

(Såg nu att de fanns en liknande tråd xD )

ingen skadehistorik, osäker på försäkring. =)
Be ägaren att skriva en fullmakt till försäkringsbolaget så att du kan ringa dit och få all info om försäkringen. De har sekretess så får annars inte lämna ut någon info.
Du vill veta hur hästen är försäkrad i dagsläget, hur länge den varit försäkrad på det sättet, om försäkringen varit bruten någon gång, om det finns reservationer idag och om det skulle bli reservationer om du vill förbättra försäkringen.

Be ägaren att skriva en fullmakt till försäkringsbolaget så att du kan ringa dit och få all info om försäkringen. De har sekretess så får annars inte lämna ut någon info.
Du vill veta hur hästen är försäkrad i dagsläget, hur länge den varit försäkrad på det sättet, om försäkringen varit bruten någon gång, om det finns reservationer idag och om det skulle bli reservationer om du vill förbättra försäkringen.

Okej, tack =) det får jag göra :D ,
Har du några fler "måsten" som är bra att göra / ta reda på innan hästköp? :D

När jag köpte min förra året, då tre år i samma prisklass gjorde jag enbart en gårdsbesiktning. Hon var försäkrad sen föl och jag köpte av uppfödaren. Så har dolda felförsäkring på hela köpesumman. Är lite olika hur en känner för eventuella fynd. Jag tycker det känns lite onödigt att operera preventivt och om jag vet att det finns något känner jag efter lite för mycket..

Var några månader sen inlägget skrevs men jag hade inte röntgat hästen vid köp. Hade jag sett något som inte såg bra ut ett tag efter köpet hade jag röntgat först då.

Kan säga så här. Även om man röntgar en häst så kan det sen uppkomma fel. Det ger ingen garanti. Det menas inte att man då kan rida hur som helst i efterhand för att den var UA på besiktning. Och 2 ställen där folk glömmer kolla extra är rygg och nacke sen helst även göra en titt nere i halsen. Folk gör en så kallad exporöntgen enbart.

Jag (ts) valde att inte röntga vid besiktningen.
Men:
Hästen hade gallor i båda haserna vid besiktning. Veteribär sa att de va mjuka å lika stora. hen trodde inte det skulle vara något.
Men jag Läste på lite om gallor I haserna å hittade att gallor kan vara tecken på lösa benbitar, att man måste röntga för å va säker. Så jag ångradw starkt att ja ibte röntgade vid besiktningen bara dagar efter besiktningen.
Då gallorna inte försvunnit efter ett tag valde jag att röntga haserna för att utesluta lösa benbitar.
Tur nog var det inga lösa benbitar :).
Men hade ja röntgat direkt att jag sluppit oroa mig för att de ev kunde va lösa ben bitar. plus sluppit betala 1 par tusen extra för att röntga.

men men ja e glad att de inte var något å oroa sig för🥰

Jag (ts) valde att inte röntga vid besiktningen.
Men:
Hästen hade gallor i båda haserna vid besiktning. Veteribär sa att de va mjuka å lika stora. hen trodde inte det skulle vara något.
Men jag Läste på lite om gallor I haserna å hittade att gallor kan vara tecken på lösa benbitar, att man måste röntga för å va säker. Så jag ångradw starkt att ja ibte röntgade vid besiktningen bara dagar efter besiktningen.
Då gallorna inte försvunnit efter ett tag valde jag att röntga haserna för att utesluta lösa benbitar.
Tur nog var det inga lösa benbitar :).
Men hade ja röntgat direkt att jag sluppit oroa mig för att de ev kunde va lösa ben bitar. plus sluppit betala 1 par tusen extra för att röntga.

men men ja e glad att de inte var något å oroa sig för🥰

Ja gallor vid hasen kan vara tecken på lösa benbitar men det behöver som du själv märkte inte vara så. Skönt att det inte var lösa benbitar men vad var anledningen till att hästen var gallig då?

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: liiinnea
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 892
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 022
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info