Röntga ryggen - varför?

Lena Furberg

Trådstartare
På senare tid har jag sett att många inom "min" ras (Beauceron) förutom den vanliga röntgen av höfter och armbågar, även röntgar ryggen på hunden vid samma tillfälle!
Är detta något "nytt"? Jag har i alla fall inte hört talas om det tidigare. Vad letar man efter vid ryggröntgen av hund? Röntgar man hela ryggraden? Gör man detta även inom andra raser?

Sv: Röntga ryggen - varför?

Jag vet inte hur det är inom din ras men enligt en utav veterinärerna på Strömsholm så är det ganska vanligt med missbildningar av kotor på dvärghundar. Exakt hur vanligt vet dom inte eftersom alla inte röntgas eller får problem utav det.
Vi fick ju ta bort våran Björne (fralla) för drygt 2 veckor sen just pga kraftiga missbildningar i nackkotor och även några bröstkotor.
Så jag är verkligen för att man går igenom en blivande avelshund ordentligt om man vet att det förekommer ryggproblem i rasen.

Vi har röntgat ryggen på våran schäfer. Vår uppfödare röntgar nästan alla sina hundar då de blir tjänstehundar, eller tävla skydd.

Det är nog vanligast inom schäfer. Tex polisen kräver röntgen av ländryggen för de hundar som ska bli tjänstehundar. Det man bla tittar efter är L7S1 syndromet. Det är inte heller helt ovanligt med en sk övergångskota hos schäfer, det är en åttonde ländkota.

Inom raser som tax, corgi etc kan man röntga ryggen för att se förkalkningar/mineraliseringar vilket är vanligt på raser med denna dvärgväxt.

Tack för alla svar!
Intressant - kanske så småningom ryggröntgen blir lika självklart som höft och armbågsdito?

Jag tror inte att det kommer att bli lika vanligt då det inte finns någon forskning angående ärftlighet kring ryggproblemen. (Inte vad jag vet i alla fall ;)). Däremot är det intressant att veta hur det ser ut på en blivande tjänstehund, då ryggen ofta är det som ger upp först på dessa om lederna ser bra ut.

Inom raser som tax, corgi etc kan man röntga ryggen för att se förkalkningar/mineraliseringar vilket är vanligt på raser med denna dvärgväxt.

och vad gör man med resultatet? konstaterar man bara hur det ser ut, eller finns det någon poäng i att veta? *nyfiken*

och vad gör man med resultatet? konstaterar man bara hur det ser ut, eller finns det någon poäng i att veta? *nyfiken*

Röntgar man hundar som är max 1.5 år gamla och finner förkalkningar redan då anses det vara något ärftligt man inte ska avla på. Men visst är det lite luddigt detta med ryggröntgen..

ah, ok.
vad får hundarna för problem då? "allmänt" ryggont? diskbråck? det här var ju intressant! (synd om hundarna självklart, om de lider, men dock: intressant!)

På vår hund som är röntgad så står det på certifikatet (heter det så?) under hd och ed att ryggen är OK men det syns inte på hunddata. Det är nog mest till för de som vill ha hundarna till tjänstehund och dyligt, det kostar ju lite att utbilda hundarna.

i min ras fransk bulldogg men även engelsk bulldogg och boston terrier förekommer det "halvkotor" och vet att vissa röntgar ryggarna på sina frallor. jaga har röntgat en , inga problem där. det har med deras framavlade korta skruvsvans att göra att det kan uppkomma på ryggraden.

i min ras fransk bulldogg men även engelsk bulldogg och boston terrier förekommer det "halvkotor" och vet att vissa röntgar ryggarna på sina frallor. jaga har röntgat en , inga problem där. det har med deras framavlade korta skruvsvans att göra att det kan uppkomma på ryggraden.

vad får hundarna för symtom av "halvkotorna"? och vad menas med "halvkota"? har man koll på hur ärftligheten går? *nyfikennyfikennyfiken* :D

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
742
Senast: cassina
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 385
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 181
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka