Roligt i padock?

Sv: Roligt i padock?

OlleAtlas skrev:
Jag använder det för att förstärka en del grejer, typ stå still, komma på inkallning osv. Sen brukar jag slänga grejer som min häst går fram till och sätter ner nosen. Målet är att lära honom att plocka upp grejen också. En foderhäst jag hade förr lärde jag att sänka huvudet (bra att ta till på stressade hästar, det får ju endorfinerna att rinna till) och att gå bra i ett besvärligt varv.

Funderar på att ta med en fotboll till stallet och lära min pålle att sparka boll. Man kan ju använda klicker till båda "praktiska" grejer, t ex berömma en bra öppna, en fin fattning eller whatever. Sen kan man ju använda den för att lära in konster eller vad som helst. Brist på fantasi är nog mitt största problem.

OA
Jag har clicker till min hund, men inte provat på hästarna. Skulle kanske göra det, just det med att stå still. Ena valacken är hopplös nu när äpplena ligger överallt. Full rusch om jag släpper.

Hur gör du för att först inlära att "klick"-ljudet är beröm??

Sv: Roligt i padock?

Balderum skrev:
Hur gör du för att först inlära att "klick"-ljudet är beröm??

Gör någonting enkelt som hästen klarar. Börjar med att de få snura på en kon, plastmugg eller vad som helst. När hästen nosar så klick och en godis. Aha, godis, tänker så klart hästen och kan bli en smula närgången. Då står jag bara helt stil. Med väldigt godissugna hästar kan det vara bra att sätta ett grimskaft i vägen eller så, speciellt med stora bruna.

När hästen väl fattat att jag vill att den ska nosa på konen, muggen eller vad jag valt, så börjar jag flytta den bakom hästen, på sidan osv. Så fort den nosar så klick-godis. Efter ett tag ställer jag grejen på marken. Klick-beröm. Sen tar jag med den ut i paddocken. Osv.

När hästen väl fattat så kan man ju nästan lära den vad som helst.

OA

Liknande trådar

Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka