Pappa började snacka om "snöret" idag. Tog en stund innan jag kopplade att det var grimskaftet han pratade om. Dessutom gnäggar inte hästen, han bölar. Och hö är lätt och enkelt gräs.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pappa började snacka om "snöret" idag. Tog en stund innan jag kopplade att det var grimskaftet han pratade om. Dessutom gnäggar inte hästen, han bölar. Och hö är lätt och enkelt gräs.
Jag medJag kallar alltid grimskaften för snöre
Klassikern; ansiktsuttrycket icke-hästiga får när de kommenterar "pricken på nosen" och man svarar med att det är en snopp Det finns en poäng i att införa nosbläs!
Fast nosbläs finns redan. Det är inte samma sak som snopp. Det är ju tur att vi har lite roliga specialtermer. Det brukar lätta upp stämningen och trigga lite intresse från "de okunniga" .Klassikern; ansiktsuttrycket icke-hästiga får när de kommenterar "pricken på nosen" och man svarar med att det är en snopp Det finns en poäng i att införa nosbläs!
Men vissa icke-hästiga uttryck har jag faktiskt adapterat i mitt dagliga hästliv. Om hästen får komma in för att käka, kallas det numera för "att komma in och fika". Tycker det låter gulligt. Mocka ligghallen är att "mocka uthuset". Gångarten "tralopp" finns ju faktiskt, även om personen som sa det inte kom ihåg varken trav eller galopp och sa ett mellanting. Grimskaft är helt klart "snöre".
Att hästen "trampar sig på ballarna" kan också väcka förskräckelse.
"Häst med utsvängda byxor"
(ardenner med massa hovskägg )
Att hästen "trampar sig på ballarna" kan också väcka förskräckelse.
Och just det.
En bekant till min pappa födde tydligen upp "valacker "
Jag också.Jag kallar alltid grimskaften för snöre