Sv: Rökning under graviditet
Jo, man blir av med suget men det tar lååång tid. I mitt fall ca 3 år. Det var inte så att man MÅSTE ha en cigg men det fanns i tankarna från och till. Nu har jag varit rökfri i snart 20 år och det blir som alla säger att man blir gnällig på rökare. Men jag vet inte hur det kan vara men jag tål inte när folk röker omkring mig. Idag fattar jag inte hur jag har kunnat röka, jag hostar och mår illa i för mycket rök. Men bara håll ut, det blir bättre och det är värt varje minut man lider, jag lovar. Jag rökade under mina två första graviditer men inte vid den 3:e. Det skilde 1,5 kg !!! på barnens vikt. Den yngsta var alltså betydligt större än de andra två. Läkaren sa också att det var ett typiskt tecken på att de två första barnens födelsevikt varit för låg p g a rökningen. Gissa om jag haft dåligt samvete för detta! Men det har blivit vuxna och friska barn, tack och lov! För er som nu tänker att om jag röker så blir barnet mindre och lättare att föda fram så kan jag säga att det spelar ingen roll. 4-kilos klumpen var inte ett dugg jobbigare att föda än 2,5-kilos myggan.