Rökning under graviditet

T

Tarzzan

Rökte ni under eran graviditet?
Minskade ni eller slutade ni helt när ni upptäckte att du var gravid?

Sv: Rökning under graviditet

Jag har inte rökt under graviditeten. Slutade innan jag blev gravid då jag tycker det är för jobbigt att gå ut och röka på vintern samt att jag slutade tycka det var gott.

Däremot har jag nog rökt en hel del passivt, då killen rökte inne de första månaderna, nu har jag dock fått honom att flytta ut på balkongen, utom när jag ligger och sover, då röker han inne. För att komma till balkongen måste man gå genom sovrummet så det är anledningen. Har däremot ställt stenhårda krav på honom att sluta röka helt tills barnet kommer då det finns studier som visar på att även om man röker utomhus så får barnen i sig lika mycket passiv rök som om man röker inne.

Jag rökte under båda graviditeterna.
Skämdes som fan, men jag grejade inte att sluta.
Jag har dock slutat nu!

:p

Har varit rökfri i snart 9 månader!!

Grattis till 9 månader rökfri:bump:

Jag höll upp i ca 1 år men började igen för ca 5år sedan igen:crazy:

Jag känner att när jag får veta att jag är gravid, kommer jag att bli så nervös i början att det kommer att bli svårt att sluta röka.Men förhoppnigsvis kommer det att gå att sluta röka om inte helt så skall jag i alla fall dra ner från 1/2 paket till kanske max fem till att börja med.
Jag kommer nog att smygröka.Eftersom jag har sagt att jag ALDRIG skall röka när jag är gravid.
Men jag får se hur det går den dagen.
Jag har börjat dra ner på rökandet redan nu.

Jag slutade samma dag som jag plussade. Hade rökt i ca 6 år. Gick från ca 10-15 cigg om dagen till 0. Det var lite jobbigt i början men sen gick det bra.
Nu däremot är det så sjuuuukt jobbigt, trots att jag varit rökfri i över ett år nu. :eek: Eller nej vänta. Det är ju 1 år precis på dagen idag insåg jag! :D

Man blir aldrig av med suget eller hur?
Så sjukt jobbigt.

Man ser alla människor som röker och man tänker bara : MÅSTE HA CIIIGG!

Men försöker stå emot så mycket jag bara kan.

Jo, man blir av med suget men det tar lååång tid. I mitt fall ca 3 år. Det var inte så att man MÅSTE ha en cigg men det fanns i tankarna från och till. Nu har jag varit rökfri i snart 20 år och det blir som alla säger att man blir gnällig på rökare. Men jag vet inte hur det kan vara men jag tål inte när folk röker omkring mig. Idag fattar jag inte hur jag har kunnat röka, jag hostar och mår illa i för mycket rök. Men bara håll ut, det blir bättre och det är värt varje minut man lider, jag lovar. Jag rökade under mina två första graviditer men inte vid den 3:e. Det skilde 1,5 kg !!! på barnens vikt. Den yngsta var alltså betydligt större än de andra två. Läkaren sa också att det var ett typiskt tecken på att de två första barnens födelsevikt varit för låg p g a rökningen. Gissa om jag haft dåligt samvete för detta! Men det har blivit vuxna och friska barn, tack och lov! För er som nu tänker att om jag röker så blir barnet mindre och lättare att föda fram så kan jag säga att det spelar ingen roll. 4-kilos klumpen var inte ett dugg jobbigare att föda än 2,5-kilos myggan.

Nej, verkligen inte. Jag sitter och drömmer om cigg just nu. Och ibland kan jag komma på mig själv att tänka när jag mår riktigt jävla bra, att det hade varit tom ännu bättre om jag hade en cigg nu.
Rätt löjligt alltså. För man stinker ju, det ser så jävla illa ut. Allt är ju illa med att röka, men ändå finns suget där. :crazy:

Jag började röka när jag var 13.
Blev gravid när jag var 21. Slutade röka en veckan innan jag plussade, mådde lite illa och det kändes äckligt att röka.
Dåvarande sambon rökte fortfarande. När sonen var runt 1 år och jag hade slutat amma började jag röka några bloss på kvällarna med sambon på balkongen.
Rökte lite till och från i några år.
Slutade igen maj -05. Testade positivit igen i augusti -05.
Har rökt ett par ggr när jag druckit öl sen dess. Men började inte med det förrän andra sonen var 2 år.

Skulle aldrig röka ett enda bloss under graviditet. Inte ens om jag planerade att bli gravid. Det är oförlåtligt!
En cig innehåller tillräckligt mycket gift för att vara skadligt. Så det hjälper inte att dra ner på ciggen.
Röker man under graviditet ska man ha dåligt samvete. Det förtjänar man.

Jag började röka när jag var 13..
Jag var 33 när jag slutade.

Det var pissjobbigt i början med suget efter cigg vid vissa tillfällen.

Det är väldigt individuellt hur lång tid det tar innan man blir av med röksuget.

Jag är HELT AV med det!!:bump:
Jag är tacksam att jag har kunnat sluta så smidigt!!

Slutade röka precis innan jag fick reda på att jag var gravid. Det beskedet gjorde nog att det kändes lättare just då i alla fall. 7 månader sen nu och as jobbigt för tillfället. Här om dan var jag Jäkligt nära att ta en cigg (bara en tänkte jag) men jag lyckades hålla mig. Skäms som tusan över att vara så nära. Hur svårt kan det va att fatta att man inte tillhör rökar gänget längre??

Jag har inte slutat. Jag har tom blivit rådd av läkare att inte sluta om jag verkligen inte kände att jag klarade av det till 100%.

Jag lider av en sjukdom, där ungefär 90% av alla med sjukdomen röker. Det är medecin för oss. Vill ni veta mer, läs här ( http://diss.kib.ki.se/2001/91-628-4889-5/ ).

När vi fick reda på att jag var gravid var jag tvungen att sluta tvärt med väldigt många medeciner (som inte ska slutas tvärt med, utan trappas av) som jag ätit under väldigt många år.

Målet är såklart att jag ska sluta med nikotinet också, men än så länge har det inte gått. När värsta biverkningarna från medecinslutandet har lagt sig, kanske det blir lättare och sluta. Hur som helst så röker jag en tiondel så många cigg som förut, och dessutom gått ner till cigg m 0.3mg nikotin.

(Ett litet PS, min mamma rökte under min graviditet och jag vägde nästan fyra och ett halvt kilo)

Min mamma rökte under min och min brors graviditeter. Vi har eksem, allergier och astma. (inte allt båda två, men tillsammans)

Jag slutade röka ett helt år innan jag sluta med p-pillren. Sen feströkte jag lite fram till dess att jag blev gravid.

Skulle aldrig någonsin ens överväga att lukta på en cigarett under graviditet eller amningsperiod.

Men jag kan säga att de senaste två veckorna har jag haft ett så sjukt sug efter både cigg och snus (slutade snusa för ettochetthalvt år sedan).
Vet inte varför, och det är skitjobbigt. :mad:

Jag rökte under alla mina 3 graviditeter och har 3 kärnfriska, sunda barn.

Min ex-svägerska rökte under sina tre graviditeter.

Första barnet saknar fingrar och några av de hen har går inte att använda.

Andra barnet föddes med en blodkärlsutväxt i ansiktet vilken lämnade ett stort, fult ärr när den opererades bort.

Tredje barnet drabbades av tarmvred och fick opereras akut.

Att man röker under graviditeten behöver inte betyda att barnet blir skadat eller sjukt, men risken för skador är tydligt förhöjd. Hittills i tråden är det ju 50/50.

Alla dessa fel utreddes och det fastställdes alltså att rökningen var den enda och absoluta orsaken?

Om så, tragiskt, men av alla rökande mammor jag personligen känner, så har alla friska, sunda och helt normala barn.

Men nu finns det ju en hel del forskning som säger att det är skadligt att röka när man är gravid och i barns närhet öht

Det vet jag tyvärr inte, då jag inte hade mycket insyn i familjen, men det har sagts av andra familjemedlemmar att det är sagt att det berodde på rökningen. I alla händelser tror jag ändå att rökningen var en mkt. starkt bidragande orsak, eller en faktor som gjorde skadorna allvarligare än de hade behövt vara.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar