Rökning och ridning...

Sv: Rökning och ridning...

Jag röker också. Men inte så jättemycket. Lite på fester, när jag går till stallet... (tar 40 min om jag missat bussen:( )
Har inte rökt på hästryggen, i stallet eller bredvid hästen (vad jag minns).

Jag tycker jag röker så pass lite så det inte är nåt problem. Sen så motionerar jag rätt mycket och "kompenserar" lite om man får säga så. Man märker verkligen om man inte rökt på ett tag, o sen röker - shit vad man flåsar då, tappar all kondis känns det som!
Mina föräldrar vet inte att jag röker så jag röker ju aldrig mycket och aldrig hemma, det drar ju ner det en hel del.

Jag skulle sluta om... jag vet faktiskt inte. För mig är det en tröst jag tar till när jag är nere. När jag mår dåligt så blir jag helt galen efter en cig! Men det gäller väl att hålla sig lycklig hela tiden..:crazy: Hur fan det nu ska gå till...:confused:

Jag röker inte och har aldrig gjort. Jag har alltid varit hästtjej och för mig så har rökning och hästar INTE varit förenliga.

Jag blir enormt störd av rökare som röker i närheten av stall och hästar, vilket är en av anledningarna till att jag har svårt att stå i kollektivstall. (Alltid någon som röker)

Jag har svårt att tåla röken (astma) och hatar verkligen att behöva ta mig igenom rökdimmor för att kunna gå in i stallet. VARFÖR måste rökare stå och röka precis vid stalldörren??

Dessutom är brandrisken rätt stor och det är väl mest därför jag har så svårt för rökare i närheten av stall. När jag var liten så hände det en incident i ett stall i närheten av mitt hem. Rökare som slängde fimpar omkring sig och det tog eld. Det var på dagen så inga hästar brann inne, men ett helt hö och halmförråd + byggnader gick åt.

Förstår att det kan vara enormt svårt att sluta röka, men snusa då istället när ni är i stallet. Då slipper man fimpar som riskerar att ligga och pyra och man slipper den stinkande röken.

/Lizzie

Hehe jag håller med dig! Alla tjatar och säger attman kan få cancer. Men i dag kan man ju få cancer av allt! Så varför skulle man sluta röka.
Har samma tanke som dig, när det är dags för att skaffa barn så slutar jag direkt. Känns orättvist att röka när man är gravid.

Rökning irriterar mig enda in i ryggmärgen, inte bara i stallet, men kanske främst där. Utöver BRANDRISKEN så anser jag likt någon tidigare i tråden att rökning och idrott är två saker som för mig är helt oförenliga.
I det kollektivstall jag står har det bildats en söt liten kedja, där ett par tjejer i åldern 17-18 har sysselsatt sig med att låta de yngre tjejerna prova. Trenden sprider sig och nu är det flera skitungar som går runt och blossar på stallplan. Det röks till viss del även inne i stallen.
Jag måste erkänna att jag är en av dessa "jobbiga" människor som kommenterar rökningen, ifrågansätter och blir förbannad i vissa fall (som vid rökning inne i stall). Egentligen blir jag nog mest ledsen över att de inte förstår hur dumt de beter sig. Att det inte förstår att rökning inte bara är ett val som påverkar dem själva utan även andra personer och i detta fall även hästarna.

Behöver jag tillägga att jag aldrig har rökt?:mad:

Har aldrig rökt.

Tycker det ser SÅ ILLA ut när folk röker i samband med hästhantering. För att inte tala om vid ridning! :eek:

hade dom där tjejerna varit i mitt stall och rökt inne i stallet hade dom fått en smäll på käften av mig! Varför säger ingen åt dom?

När jag är i stallet och ska röka går jag bort till gödselstacken, släcker ordentligt och slänger fimpen på stacken.

hade dom där tjejerna varit i mitt stall och rökt inne i stallet hade dom fått en smäll på käften av mig! Varför säger ingen åt dom?

När jag är i stallet och ska röka går jag bort till gödselstacken, släcker ordentligt och slänger fimpen på stacken.

Jag håller med, och samma gäller för mig med rökningen.

Och aldrig i livet att någon yngre skulle få 'smaka' av mig. Never ever. :eek: Och då är jag inte ens myndig själv än. 1 månad kvar, *peppa peppa*

Jag slutar långsamt.. har dragít ner på rökningen massor. Och jag blir väldigt trött på alla i min omgivning som blir 'förbannade på mig' och säger att 'det enda sättet att sluta röka är att sluta tvärt'. Då blir jag bara förbannad och ger fulla fan i att försöka sluta, för det fungerar inte på mig. Alla är vi olika. Tyvärr så är det så att omgivningen ofta stjälper än hjälper. En klassisk konversation kan se ut såhär:

"Röker du?"
- Ja
"Men uusch ska du inte sluta?"
- Jo, jag håller på. Trappat ner en hel del på senaste tiden, och jag tar det i min takt.
"Alltså jag blir så förbannad, det enda sättet att sluta är att sluta tvärt! Inget annat funkar. Så lägg av med det på direkten!" :mad:
- Okej, jag lägger av att trappa ner. :mad::mad: *Går ut och kedjeröker* :devil:

:crazy: Istället för att föra konversationen såhär:

"Röker du?"
- Ja
"Men uusch ska du inte sluta?"
- Jo, jag håller på. Trappat ner en hel del på senaste tiden, och jag tar det i min takt.
"Vad duktig du är! Lycka till"
- Tack. :)

Förbaskade omgivning. Jag blir ARG!

jag röker och jag funderar faktist på vad som kan få mig att sluta röka.
Allt handlar om viljan att vilja, vill du inte så går det inte. jag har tydligen inte velat slutat röka tillräckligt mycket :confused:

fast jag inte vill ha barn nu så slutar jag lätt om/när jag blir gravid.

Ett tips till dig isf är att det är mkt lättare att bli gravid om man inte röker än om man gör det! :idea:
Du behövde ju motivering, menar jag. Och även om du inte vill ha barn JUST NU så kan det ju ändå vara en morot att veta att kroppen är renad till den dagen du kanske vill ha barn. Fast då måste du ju iofs vänta SJU ÅR på att kroppen ska bli renad från din sista cigg... :crazy:

TILL ALLA:
Så det kanske kan vara värt att tänka på för alla tjejer som en dag vill ha barn: Det tar sju år för kroppen att rensa ut de sista spåren av er senaste cigg, och de ämnen som du har i kroppen påverkar utan tvekan fostret. Är det verkligen värt det? Är det? Jag bara undrar...

Jag röker kanske ett halv paket om dagen.
Röker aldrig på hästryggen eller bredvid hästen.

Vad som skulle få mig att sluta, som det känns just nu, är om jag skulle bli gravid. Sen har jag iofs inga planer på att bli det..

Min svåger är på mig hela tiden att jag ska sluta. Han fattar inte att det är mitt beslut om jag ska göra det. Ingen annan kan få en att sluta röka.
Och skulle jag sluta, skulle jag göra det rakt av, inte hålla på med massa fusk som plåster och tuggummi.

jag röker ett halvt paket om dagen, ibland dessvärre mer. men jag har faktiskt varken viljan eller orken att sluta.
har aldrig rökt i närheten av någon häst, varken min eller någon annans.
det som skulle kunna få mig att sluta röka är om jag blir gravid eller läkaren konstaterar att mina lungor ser ut som en 80årings när jag är 20.

Jag slutade röka när en närstående gick bort i lungcancer. När man ser någon man älskar långsamt tyna bort på grund av cigaretter så kan man inte längre försvara att man röker...

Jag röker inte, och kommer aldrig börja! Har testat en gång och aldrig mer! Rökning och hästar är för mig något som inte alls hör ihop.

Men jag hoppas att de flesta av er som röker vet om att det kan vara så att ni påverkar dom i er närhet av det. Då menar jag inte passiv rökning utan mer av möjliga situationer som kan uppstå.

Jag har en väldigt nära vän som röker på tok för mycket. Nu har hon rökt så länge att jag inte orkar bry mig så mycket om själva rökandet men rökandet har blivigt en av orsakerna till hennes bristande ekonomi. Man förösker planera in roliga saker imellanåt, men i 9 av 10 fall så läggs planerna ner pga att hon säger att hon inte har pengar. I början tänkte man inte så mycket på det men nu vill man knappt planera något längre för att hon aldrig tycks ha pengar.. Men alltid har hon råd till att köpa cigaretter, oftats 1 paket om dagen, ibland mer eller mindre. :mad:
Börjar man räkna så inser man att i längden så är det ganska stora summor som enbart går till rökningen. Hon säger att hon vet att det kostar, att hon ska sluta! Men dagen därpå är hon så röksugen och måste köpa cigg samtidigt som hon klagar över ekonomin.

Så ni som röker, låt inte cigaretterna ta grepp om er så det går ut över era när och kära samt hästarna! :smirk:

rökning är ett beroende, jag har heller aldrig några pengar till nöjen, kläder eller liknande, men alltid till cigg, det är ett måste.

Det är sjukt med så är det, tror fler har det problemet som jag och din vän har.

Fler handen på hjärtat...hur har ni det med rökningen??? Själv slutade jag för x-antal år sen men vet ju genom det att det kan vara svårt att ge upp....

Vad skulle få just DIG att sluta röka???

Jag röker. Har slutat massa gånger men trillar dit igen. Delar hus med en inomhusrökare och fixar helt enkelt inte att stå emot.. *svag karaktär*

Det enda jag på rak arm kan säga verkligen skulle få mig att fixa att sluta röka oavsett om det krävdes att jag flyttade skulle vara att jag blev gravid.

Annars kan jag nog inte säga ngt speciellt, jag vill sluta. Och kan ju sluta med, men sen var det det där med att inte börja igen, vetefan hur jag ska komma runt det. (nej det går inte att få personen jag bor med att röka ute, jag har försökt, det skulle göra STOR skillnad, men.. nä.. =/ )

Jag röker inte till häst, och undviker så långt det går att röka när jag håller i häst, men det händer enstaka gånger.

Jag började - ironiskt nog - röka i stallet (eller inte I, utanför), och rökte ett tag även på hästryggen, influerad av 'alla andra' som gjorde det. Det slutade jag med såsnart jag stod i eget stall igen dock.

Jag bjuder INTE folk som inte redan röker, och jag skulle aldrig någonsin röka i ett stall!

Och jag får allergiska utslag av folk som 'är på mig' om min rökning. Det är helt okej att tycka att 'vill du vara snäll och låta bli att röka här, röken stör mig'. Det är helt okej, och jag gör rent generellt vad jag kan för att inte folk ska störas av röken. Jag skulle aldrig röka vid en busskur eller i en kö eller liknande.

Men rökning är ett beroende, och det är tyvärr inte 'bara att sluta'. Och ja, jag ÄR fullt medveten om exakt alla risker så jag behöver inte upplysas om dem heller.

(Det är svårare att banta än att sluta röka)

Jag har aldrig rökat i hela mitt liv och tänker inte börja iheller. Min mamma har dock rökat alltid och nu står hon och gnäller på mig när jag har gått upp 20 kg i vikt att jag ska banta. Sluta rök säger jag till henne. Hon påstår att det är lättare att banta :crazy:. Jag blir så förbannad!

Sorry för lite Offtopic.

Jag har aldrig rökt, aldrig provat och kommer heller inte göra det.

Jag är en sån där jobbig jävel som muttrar över mina kompisar som tänder en cigg. Jag själv har ont av det, alltså röken. Tycker att det ser illa ut när folk hanterar djur eller barn för den delen och röker.

När jag var riktigt liten skällde jag på min mormor och morfar för att de rökte. Oj vad jag tjatatde på dem. "Mormor, tänk om du får lungcancer och dör?" var en vanligt fråga från mig som barn. Mormor svarade alltid " den dagen den sorgen"

Ja och jag ska säga att den sorgen kom. Mormor dog förra året på midsommarhelgen, 67 år gammal. Året innan dog min pappa i hjärtinfarkt, han röka ej så det hade absolut inte med det att göra. Ivf mormor fick reda på kort efter pappas död att hon hade lungcancer som spridit sig och utvecklat en hjärntumör, allt enligt läkare kopplat till rökning. Både mormor och morfar slutade röka efter 50års rökning. Att se sin mormor bit för bit försvinna( och ja kan kan lova att hon ville leva) är ingen rolig syn. Pga sin livslust fick hon aldrig reda på hur lite tid hon egentligen hade kvar och tur var väl det. För dödsångest hade hon det kan jag lova men viljan att leva var stor.

Jag hälsade på min mormor men inte så ofta, jag orkade inte se henne tyna bort. Ja jag vet dåligt men då min pappa oxå hade gått bort var det mycket jobbigt för mig att även se mormor sakta försämras.

Hon dog på en söndag, jag var hos henne på torsdagen innan för att säga hej då. När jag kom in i hennes sovrum ( hon var hemma sista tiden) började jag gråta. Kunde inte sluta, för jag visste att nu är det inte många timmar/dagar kvar. Hon kunde knappt prata, knappt att hon kunde viska, hela tiden kippade hon efter luft trots att hon fick hjälp med andning. Hon var bara skinn och ben kvar, med ett super svullet ansikte, kroppen blåmärkt av behandling. Det var ingen vacker syn och jag lovar hade jag kunnat visa hur hon såg ut, låta er höra hur hon lät hade ingen tänt nästa cigg utan att ta en funderare över riskerna. När jag satt där brevid henne och grina sa hon efter mycket möda och besvär " nu är det bra, det räcker nu, oroa dig inte", då visste hon att det inte var långt kvar och hade accepterat det hela.

Jag vet att detta inlägget gör varken till eller från för er som röker. Men jag vill med detta inlägg säga att trots ni skiter i riskerna som långvarig rökning kan medföra så har ni anhöriga runt er, om det är föräldrar, egna barn, partners vänner osv, det är de som kommer att ta hand om er om "den dagen den sorgen" kommer.

Och jag vet att livet är fyllt av risker oavsett man röker eller inte. Min pappa, 52 år gammal, varken rökte eller drack, motionerade regelbundet dog knall fall hemma hos sin flickvän i hennes soffa medans hon gick på toaletten. Så jag säger inte heller att man måste dö en smärtfylld död av rökning. Men man kanske kan ta sig en funderare på vad det är som gör att det är värt att röka?

Nä nu ska jag inte moralpredika längre, var och en sköter sig eller hur?

Senast ändrad:

Hon dog på en söndag, jag var hos henne på torsdagen innan för att säga hej då. När jag kom in i hennes sovrum ( hon var hemma sista tiden) började jag gråta. Kunde inte sluta, för jag visste att nu är det inte många timmar/dagar kvar. Hon kunde knappt prata, knappt att hon kunde viska, hela tiden kippade hon efter luft trots att hon fick hjälp med andning. Hon var bara skinn och ben kvar, med ett super svullet ansikte, kroppen blåmärkt av behandling. Det var ingen vacker syn och jag lovar hade jag kunnat visa hur hon såg ut, låta er höra hur hon lät hade ingen tänt nästa cigg utan att ta en funderare över riskerna.

Jag beklagar förlusten av din mormor. Men jag vill göra ett inflikande. Bara för att visa hur extremt beroendeframkallande rökning är och hur svårt det är att sluta.

Min mormor dog i lungcancer (som spritt sig) när hon var 63 år gammal. Jag fick inte se henne då (rätt eller fel kan ju diskuteras, jag förstår hur de tänkte, jag var 11 år, men jag hade nog aldrig börjat röka om jag sett henne, hursom..). Mamma satt vid hennes sida i princip hela sista månaden. Och såg henne alltså tyna bort, brytas ner och plågsamt dö.

Mamma kunde ändå inte sluta röka, trots upprepade försök, trots att hon sett sin mamma dö av rökningen. Samma sak gäller för mammas syster.

Båda ville sluta, ingen av dem klarade det. Mamma är på stadiet 'ja jag kommer dö av lungcancer, något annat skulle vara ett mirakel', men hon har så att säga 'accepterat att hon inte kan påverka det'. Nu har hon 'gett upp' sluta röka ideerna för länge sen, och 'bestämt sig' för att hon inte kan (eftersom alla försök även när hon var jättemotiverad misslyckades). Jag tycker ju att det finns ju nya rökavvänjningsmedel nu, men hon har resignerat.

Men, nikotin är så beroendeframkallande och ett sådant gift att det inte behöver vara tillräckligt att se en närstående smärtsamt dö för att kunna sluta. Nikotin är ju lika beroendeframkallande som heroin, vilket säger en del. (Och betänkt den hjälp heroinmissbrukare får att sluta, jämför med nikotinmissbrukare. Sitter ju i att det ena är legaliserat, men..)

Självklart utan att själv ens har testat på att ens ta ett bloss så förstår jag att det är svårt att sluta röka (fast jag förstår inte HUR svårt givetvis). För hade det varit lätt hade varenda kotte som velat sluta, slutat tvärt antar jag.

Sen tror jag utan att vara insatt, då jag inte röker, att det är olika för person till person hur det är att sluta. Min pojkvän rökte långt innan vi blev ihop, han slutade och började snusa istället, vilket bara är att byta beroende ju. I november förra året slängde han sista dosan och sa att nu är det slut. Javisst säkert sa jag. Ja och han har inte tagit en snus sen dess. Han bestämde sig och sen var det klart typ. Tycker att han är väldigt duktig. Och jag kan lova dig att jobbarkompisar har suttit med snusdoser framför näsan på honom ett antal gånger..

Min morfar slutade röka efter 50års tid då mormor blev sjuk. Han har heller inte tagit upp rökningen. Han fick kol för några år sen, han slutade inte då, utan först när mormor fick sin diagnos då fimpade båda.

Tråkigt att även din mormor dog i lungcancer. Alla mina kusiner träffade mormor regelbundet, den minsta var då 3år. Det var kusinerna som är mellan 8-14 år som tyckte att det lite jobbigt att se mormor, men de ville träffa henne och det fick de.

Jag är ju såpass gammal nu att jag inser att folk inte kommer att sluta röka för att man tjatar på dem, har slutat med det, men muttra det kan jag fortfarande göra. Men jag tycker att rökare faktiskt kan tänka sig för vart/när de röker och visa oss andra lite mer respekt. Tex man behöver inte gå in i en busskur där det står en massa folk och tända en cigg, man behöver inte stå mitt i dörröppningen till affären och röka osv.

Oja, jag tror också det är högst individuellt hur lätt/svårt det är att sluta. Alltså även om två personer har exakt samma motivation etc. Tror för övrigt exakt samma sak gäller för att lägga om dåliga kostvanor, gå ned i vikt etc. Alltså det som man brukar kalla 'karaktär och självdisciplin' tror jag är mer än det.

Min pappa slutade också röka sådär bara tvärt, la av, inga återfall ensoch har inte rört en cigarett sen dess. Och så mamma då som kämpat. Jag har ju slutat flera ggr, jag har inte såå svårt att sluta, utan mitt problem är ju att inte börja igen när jag utsätts för 'frestelsen' hela tiden. Jag kan utan problem låta bli att röka på jobbet, men hemma när mamma röker inomhus.. då är det värre. Varför vet jag inte riktigt, jag borde ju kunna låta bli, men nä =/ Samtidigt så när det t ex handlar/handlade om att gå ner i vikt, så det var inga problem (sen att jag tyvärr var alldeles 'för bra' på det och fick anorexia det är ju en annan femma..)

ANg ditt sista stycke så håller jag helt med, och som jag skrev tidigare så för mig är det självklart att inte röka i en kö/i en busskur etc.

Jag har den fula ovanan att ha en "pinne i mun" ett antal X ggr/dag tyvärr...
Få mig att sluta röka: + på graviditets test, vill verkligen inte förgifta nån annan som inte kan undvika det p.g.a mig.
Eller om ekonomin skulle säga: sluta rök och köp den där hästgården.
Då skulle nog pimpen fara och flyga bort fortare än kvickt.
*funderar lite på varför jag inte slutat iallafall...* :S

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hemmet Jag förstår inte varför det är lagligt att röka på balkong så det kommer in i andras lägenheter. Vi har nu i ett par år haft stora...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
8 656
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka