Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

Sv: Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

Vet ett par stycken rökare som stoppar tillbaka fimpen i paketet, men dom är tyvärr få... Även om jag tycker dom verkar bli fler och fler, som tur är :)

/Camilla

Absolut! Skulle aldrig slänga fimpar direkt i naturen, finns ingen soptunna så åker de i fickan. Vet många som gör så.

+1, håller med, skriver under :bow:

edit: hur 17 blir en häst snusberoende egentligen? :crazy: var det någon som matat den med snus eller nåt sånt? för inte kan man väl bli beroende av lukten? ... eller kanske man kan det :confused:... har aldrig snusat själv så jag har ingen aning :)

Min morfar har berättat om när han var ung och han och hans jobbarkamrater alltid fick gå egenom ett ställe där det gick stora kallblod. En av hästarna var nyfiken på snuset och fick smaka. Sedan blev det så att hästen fick sig en prilla varenda gång :eek:

En dag beslöt sig morfars kamrat för att jävlas med hästen och inte ge den någon snus. Och precis när de har gått egenom hela hagen och ska gå ut så inser hästen att det inte kommer bli en snus idag och hugger tag i kompisen och lyfter upp och skakar på denne så att allt i hans fickor åkte ut. Får tag i snuset och går sedan därifrån.

Så den hästen kanske var beroende. Men jag har väldigt svårt för att tro på att en häst skulle bli beroende av lukten bara.

kl
Om man tycker det är mysigt att röka under skritten eller verkligen måste så tycker jag det vore bättre att sitta av och leda häststackarn i stället.

Hur tänker du då? Om man går brevid hästen kommer du faktiskt att andas på den. Om man sitter på hästen så kommer ju röken över hästen och den slipper andas in den.

Det enda jag tycker verkar läskigt med att röka och rida samtidigt är att om man skulle tappa ciggen så att den hamnar i kläm mellan sadel och häst eller någonting. Annars ser jag inte varför man inte skulle kunna ta sig ett bloss när man skrittar fram eller av.

jag själv har rökt men har aldrig rökt när jag rider, dock tycker jag inte det är fel att göra det om man bara skrittar ut och om man är vuxen. som många säger så kommer inte röken ens i närheten av hästens huvud och att askan skulle kunna bränna hästen är väl lite att ta i? när askan lossnar från ciggen är askan släckt, därför det kallas aska. och att hästens skulle kunna ta fyr är väl lite att ta i också? jag säger inte att de inte kan hända men varför är det mer ok att röka när man går med en hund? visst, jag tycker inte man ska röka bland djur över huvud taget men är man ute så försvinner röken snabbt upp i luften. skrittar man ut och tar ett bloss tycker jag det är ok, men inte när man rider på banan/ridhus/tävlingar mm där andra människor är! men som andra säger också så varför röka just när man rider, de kan man faktiskr göra innan eller efter! (:

För mig representerar ridning/hästar hälsa och välbefinnande som vilken annan idrott som helst. Där hör inte rökning hemma. Att röka är ett dåligt karaktärsdrag.

Sedan vistas man i miljöer där lättantändligt material finns (hö, halm, spån, gräs etc etc). Varför utsätta sig själv och andra djur/människor för risken (oavsett hur stor/liten den är)?

Jag förespråkar inget av det men tänker att det är en ganska marginell skillnad om man röker med den handen man inte håller hästen i och blåser åt andra hållet, jämfört med att sitta på hästen.. vet dock inte alls hur hästar påverkas av passiv rökning, men jag tycker de andra riskerna verkar vara större om man röker uppsuttet.

20 plus måste vara förskräckligt :p

Och ska man röka och tala i mobil behöver man långa tyglar ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama