Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

Sv: Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

KL

Jag har rökt många gånger när jag har vart ute och ridit. Tycker inte att det är en big deal alls faktiskt. Aska bränner inte hål på någonting eftersom aska inte glöder eller brinner, och skulle hästen få aska på sig så skulle den väll på sin höjd bli lite skitig.
Sen att hästen får i sig rök, det vette fan. Hur mycket kan det vara när man faktiskt sitter uppe på hästen? Då är det nog som sagt värre att gå med en hund och röka (vilket jag också har gjort, hur många gånger som helst).

Sen ang, det här med att sätta eld på saker med en cigg, visst, osläckta fimpar kan orsaka bränder, men det är ju till allra största delen inomhus, om dom får ligga och pyra. Skulle du tappa en cigg på en häst när du rider så skulle den förmodligen bara studsa av, jag tror inte att chansen är så stor att den skulle ligga kvar och pyra nånstans och att du inte skulle se detta och ta bort den.

Sen undrar jag hur många av er som faktiskt tror på myten att en ciggarettfimp kan antända bensin? :grin:

Herregud... Hur många försöker inte att undvika/få bort ovanor när deras hästar har det? ´Kom igen, ingen vill ha en häst som kanske sticker på precis samma ställe när man rider ut! VARFÖR?? För att det är farligt, det är också rökning!!! Och om du nu tänker skada ditt djur behöver du ju inte skada alla andra djur och människor RUNT OM KRING :devil: Om jag hade kännt lukten av någon som rökt i stallet/runt om kring hade jag sagt till, men som sakt, det är ditt liv och din häst som kan förstöras av rökning :D

Hoppar in utan att ha läst hela tråden, för misstänker att 90% av det som skrivits i tråden är typiskt bukehugg

Jag tycker det i alla avseenden är oacceptabelt att röka i närheten utav djur, vilka som helst, tycker också att det är respektlöst att röka när man är med ickerökande personer utan att ha frågat om det är ok först, lika respektlöst som att störa någon i viktiga möten, kasta skärp på annans tomt osv.

När man är rökare är det viktigt att tänka på att ta stor hänsyn på andra folk, alla uppskattar inte ciggrök rakt i ansiktet,
lika mycket måste man tänka på hänsyn när man håller på med häst, alla människor uppskattar inte en stor hästblajja som ligger mitt ivägen, vad gör man då? jo, något åt det såklart! Det har med folkvett att göra.

Sen så tycker inte jag att man ska jämföra avgasrök som kommer från bilar etc när hästen är på bete, men självklart är det samma sak, men det ger väl inte rätten att rökaren får utsätta ett djur för nikotinangrepp? För hästar kan också bli nikotinberoende, om så bara genom passiv rökning. Har varit med om flertalet hästar som blivit beroende utav snus, en häst gick igenom vilket staket som helst om han inte fick snus ifall han kände lukten utav det, spelar ingen roll hur mycket bilar och liknande det är mellan.... livsfarligt med andra ord.

Så min åsikt är att nej, rökning hör absolut inte hemma i ett stall, på hästryggen, på hundpromenaden eller när man är ute med barnvagnen,
hänsyn är prio 1.

Lill Malin

+1, håller med, skriver under :bow:

edit: hur 17 blir en häst snusberoende egentligen? :crazy: var det någon som matat den med snus eller nåt sånt? för inte kan man väl bli beroende av lukten? ... eller kanske man kan det :confused:... har aldrig snusat själv så jag har ingen aning :)

Senast ändrad:

KL

Känner en som är allergisk mot tobak. Hon är nästan aldrig inne i stan, och när hon är där så springer hon med tröjan över munnen, annars kan hon knappt andas. Hamnar hon framför någon som rökt i t.ex. en kö, så måste hon fråga de om de kan backa lite, p.g.a att hon är tobaksallergiker. Nu vet jag inte om hästar också kan vara allergiska mot tobak, men det kan ju ändå vara bra att ha i baktanke.. :)

Ush, jag tycker det är jättefel! Tycker det är riktigt osmakligt att röka i närheten av djur eller barn. Fy!

jag är rökare och när jag rider så har det hänt ngn gång att jag rökt.. men detta är så sällan så det är knappt nämnsvärt.. jag tycker att står man mitt i paddocken och bara pratar är det okej.. men absolut inte i rörelse bara för att det känns säkrareXD, det är korkat men det är så jag gör.. men oftast röker jag ingenting när jag rider..min nuvarande medryttarhästs ägare tycker inte att det är acceptabelt så då accepterar jag det. men på min förra så var stallägaren både inne i stallet och ute i hagen med ciggen.. så hon blev typ lungare av det..:)

Jag hoppar också in i tråden utan att ha läst hela och jag känner bara att ämnet knappt är värt att kommentera. Självklart röker man inte på hästryggen eller ens när man leder sin häst. I flera travstall som jag besökte förr brukade "gamla" travkuskar sela av och på hästarna med en cigarett i mungipan, vilket såg oerhört illa ut:( Jag trodde det var ett mer eller mindre utdött beteende, så döm om min förvåning när jag besökte en bekant i hennes nya stall i höstas och hon glad i hågen knatade runt i nya stallet glatt bolmandes på en cigg och visade hur fint hon hade fått. Jag trodde inte mina ögon och hoppas fortfarande att jag såg i syne. Jag skulle flyga i taket om någon rökte i mitt stall i alla fall...Nu gällde diskussionen huruvida man "bör" röka på hästryggen eller inte, men överlag tycker inte jag att rökning och djur passar ihop....

Senast ändrad av en moderator:

Att köra bil och alkohol hör inte ihop,
samma sak tycker jag om rökning bland djur och barn inte hör ihop.

Har man så dålig själv disciplin att man måste falla så lågt som att röka när
man är nära ett oskyldigt djur så tycker jag verkligen att man ska tänka om.

Ingen tveckan på att du som rökare dör i kool eller canser, men måste du dra med dig djuret?

Och sen kan man ju inte slänga fimpen i naturen heller!!! :o

+1, håller med, skriver under :bow:

edit: hur 17 blir en häst snusberoende egentligen? :crazy: var det någon som matat den med snus eller nåt sånt? för inte kan man väl bli beroende av lukten? ... eller kanske man kan det :confused:... har aldrig snusat själv så jag har ingen aning :)

En utav grannarna snusar jämt och när han va på besök hos oss en gång så blev en av hästarna otroligt intresserade utav snusdoften, grannen "bjöd" då hästen på snus och hade fortsatt med det när han promenerade förbi våra hagar. "Jamen, han vill ju ha!" va hans motivering, när han en dag inte stannade och gav hästen snus, gick hästen igenom tråden... och fortsatt så efter det.

Man kan inte rida och röka samtidigt, möjligen åka häst.

"Åka häst" menar du då att man sitter på hästen och någon leder eller att man kör vagn? Det är ju fortfarande lika skadligt för dig själv och dom runt omkring :P

Det är ett uttryck som menas med att man inte kan rida ordentligt utan typ flumrida möjligen, alltså "åka häst".

kl

tror det är större risk att en häst blir innebränd i ett stall än att den börjar brinna av en fallande tobak.

säkerligen är det större risk att en häst far illa av dålig ventilation i stallet och av dammigt hö än då någon rider och röker.

tänk lite större istället för att koncentrera allt på det lilla?

Personligen tycker jag det är värre då någon går eller står brevid hästen och röker, känns som det är större risk att hästen kastar med huvudet i misstag mot ciggen och större risk att hästen andas in röken.

men man kan ju diskutera i en evighet hur pass onödigt nånting är då det handlar om moral & "rätt och fel"

Många i det stall jag är i , röker. Men aldrig när dom RIDER eller är med hästarna. tycker det e nog osmakligt av dom att göra det äns utanför stallet :S

Jag har sett folk som rökt när de ridit, fattar inte hur de vågar!! :eek:

Det första jag tänker på är "tänk om hästen plötsligt blir skrämd för nåt och får panik, kastar sig och ryttaren måste såklart ta tag i tyglarna och lugna ner den. Vars är ciggen då? Kanske på hästens manke, ryttaren råkade kanske bränna sin egen hand osv."

Röka kan man göra precis överallt(nästan) och rider gör man kanske 1timme varje dag. De flesta rökare röker kanske 5-10 ggr per dag och det får inte jag till att personen måste röka varje timme eller hela tiden. Så lägg ner med rökandet på hästryggen!
:devil:

Jag anser att om man röker medans man rider är man alldeles för beroende.. Då har det gått för långt! Dessutom är blir man ju väldigt okoncentrerad också på vad som kan hända och kan även skada hästen...

Jag har rökt i många år men haft häst i fler. Jag har testat att röka från hästryggen under en tid då jag red mycket med en tjej som tyckte om att ta sig en cigg sådär när man skrittar sista biten hem. Jag tycker dock det var lite obehagligt med en hand "uppbokad" och fann det inte att vara någon angenäm rökpaus varför det inte blev någon vana för mig. Jag tycker inte heller om att prata i telefon när jag rider och brukar inte svara när det ringer.

Risken för skador på hästen måste ju ändå vara minimala.. i så fall ska du ha ytterst otur att något händer, du tappar ciggen och den fastnar i någonstans utan att den smulas sönder och släcks av det. Sen ska den hamna med glöden precis in till hästen någonstans då för att de ska bränna sig.. Att hästen skulle hinna fatta eld innan man rett ut detta känns väldigt osannolikt i mina öron! Röka i STALLET är dock värre med allt brandfarligt som finns där.. blotta tanken ger mig mardrömmar.

Angående fimpa på backen eller ej så finns det rökare som värnar mer eller mindre om naturen precis som det finns icke-rökare med olika inställning. I stalljackan har jag en jättesmart grej som är en plastbehållare med lock upptill och under locket finns det tändare och ett hål att stoppa ner fimpar i. Lätt att sedan tömma hemma och det luktar faktiskt inte alls, inte ens om man stoppar näsan i samma ficka!

Att säga att rökning som sådant är "felfelfel" och kanske dessutom påstå att människor som röker skulle vara mindre begåvade än andra tyder i mina ögon på starkt inflytande av kristen moral, metvetet eller ej..

Jag anser att om man röker medans man rider är man alldeles för beroende.. Då har det gått för långt!

Lite mer kristen moral då. :) (Det kanske är bäst jag poängterar att jag inte har något emot religiösa människor.)

kl

Jag tycker det ser väldigt illa ut med rökande ryttare. På samma sätt som jag tycker det ser illa ut när man rider utan hjälm, snackar skit i mobilen, drar av sig en tröja över huvudet utan någon som håller i hästen etc, av den enkla anledningen att jag tycker det visar avsaknad av respekt för att hästen är ett levande djur som vi inte alltid kan läsa till 100%... Oseriöst och oproffsigt! Om man tycker det är mysigt att röka under skritten eller verkligen måste så tycker jag det vore bättre att sitta av och leda häststackarn i stället.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama