Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

Sv: Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

*knapplån*

Tack för att ni försöker hålla en trevlig samtalston i den i övrigt intressanta diskussionen.

Mvh

moderator

Men aska kan inte bränna några hål. Det måste ha varit fallande glöd som bränt hål i täcket, och jag har aldrig varit med om att det har fallit glöd från en cigg. Rullade hon egna?

Nej, inte egna, men täcket var tunt (flugländtäcke) Hon brukade ha hål på sina strumpbyxor också när vi hade varit ute för det hade trillat aska, eller glöd då.
Ingen aning vad det var för cigaretter, har ingen koll på sånt ;)

Jaja, tyckte det var illa iaf och kommer alltid tycka det.
Skällade på henne många gånger men det gick inte in riktigt. Hon rökte även i stallet :grin: Men jag tror det är mer accepterat utomlands, detta var i Tyskland

Alltså,jag är ju själv inte rökare,och tycker cigg luktar skit:D
Lite allmänt:
MEN,jag tycker så många ickerökare viftar med pekfingret mot rökare,och det stör mig när folk vill domdera runt andra för att dom själva inte har just den ovanan.
Att inte röka i närheten av stall det är jag helt med på med tanke på hö etc som är väldigt lättantändligt. Men att en häst skulle få i sig rök (jämför fortfarande med avgaser) och fatta eld tycker jag är schwammel av hög nivå.

Ngn som tar ett bloss på sin häst stör väl ingen annan?
Tänk om jag som snusare tappar en snus i hästens box och han käkar upp den:eek: Det händer väl lika ofta/sällan som att en häst får skador av 1 cigg som röks UPPE på hästen per dag!
Vore ju skillnad om man ständigt stod och blossade jämte hästen. Men då är jag där igen...hur tänker folk som har sina djur i hagar jämte trafikerade vägar? Har tagit upp det flera ggr nu men ingen svarar på hälsorisken i den frågan.

När jag va yngre så kände jag en tjej som hade sin pålle i just en sådan hage varje dag. Den fick hö där ute och på sommaren låg även beteshagen i närheten av vägen.
Hästen hittades en dag liggandes i hagen och det visade sig att den blivit förgiftad av alla avgaser den fått i sig och va tvungen att avlivas.
Nu händer detta ju inte varje dag heller,men jag tycker det är värt att tänkas på eftersom en cigg på hästryggen,där röken garanterat inte blåser ner mot hästens mule,väcker så stort medkännande för djuren.

Hmm jag røker inte men om jag gjort så kanske jag hade kunnat gøra det.
Många svenskar i allmænhet ær emot røkning i all nærhet av hæst vilket ær bra:)
Men man behøver inte resa långt kanske æven vissa platser i sverige det ær helt normalt att røka inne i stallen, jag var och såg på stallplats mens jag bodde i Norge och stallægaren røkte inne i boxen hon visade mig som om det vore helt sjælvklart.
Nær jag var och provred en hæst jag skulle køpa så stod de oxå och røkte inne i boxen mens hæsten stod dær inne.
Æven i stallet jag hade mina hæstar uppstallade så var det lov att røka inne det var aldrig några tankar eller diskutioner kring det æven om de flesta føredrog att stå utanfør eller i stallgången.

Har sett flera tjejer som röker när de rider, tänkte kolla lite vad ni tycker om det. Jag röker men skulle aldrig röka medan jag rider..känns fel fel fel. Dels för att koncentrationen försvinner från hästen och dels för att det ser jäkligt osmakligt ut...vad tycker ni?

Ni som röker, gör ni det även när ni rider?

Har aldrig sätt någon röka när de sitter på häst faktiskt, men finns väl även sådana idioter.!:D

Jag tycker att cigaretter inte hör hemma i ett stall öht! Röka kan man väl göra hemma om man känner sig tvingad...? :confused:

Passiv rökning påverkar väl hästen också?
Den får ju in röken i lungorna?
Eller?

KL

Jag har beskådat någonting så vackert som en tjej (20+) som skrittar inne i ridhuset på en 4-årig hingst på helt långa tyglar. På huvudet sitter en keps, i ena handen har hon en cigg och i den andra en mobiltelefon.

Finn fem fel, någon? :D

hela hon är ett stort fel xD ;)

KL

Jag har beskådat någonting så vackert som en tjej (20+) som skrittar inne i ridhuset på en 4-årig hingst på helt långa tyglar. På huvudet sitter en keps, i ena handen har hon en cigg och i den andra en mobiltelefon.

Finn fem fel, någon? :D

Långa tyglar är väl inte bra? ;)

KL

Jag röker ibland när jag rider.... utan att ens skämmas.... :D

Jag håller med dig.
Jag förstår faktiskt inte problemet överhuvudtaget.

Aldrig i livet, får hästen spel eller blir rädd kan allt gå helt fel. Både ryttaren och hästen kan ta fyr. Man utsätter ju även hästen för röken, och då kan den bli skadad. Usch nej.

japp hästar rökning? jaja detta kan diskuteras i oändlighet käns det som. och varför inte göra det? min sambo är travtränare och när hon är ute och kör i vagnen alltså rockard så kan hon passa på att ta en cigg på skritten. men i speedcarten går det inte så bra pågrund av farten och att man inte sitter så bekvämnt. men rökning i stallet och i hagen har vi som stallregel att inte röka. men därimot har vi en liten hörna med möbler och en grill där sitter vi gjärna och ljuger lite och tar ett bloss om det är så. och som alla vet så är stallbacken på travbanorna rökfria.

KL

Jag har rökt många gånger när jag har vart ute och ridit. Tycker inte att det är en big deal alls faktiskt. Aska bränner inte hål på någonting eftersom aska inte glöder eller brinner, och skulle hästen få aska på sig så skulle den väll på sin höjd bli lite skitig.
Sen att hästen får i sig rök, det vette fan. Hur mycket kan det vara när man faktiskt sitter uppe på hästen? Då är det nog som sagt värre att gå med en hund och röka (vilket jag också har gjort, hur många gånger som helst).

Sen ang, det här med att sätta eld på saker med en cigg, visst, osläckta fimpar kan orsaka bränder, men det är ju till allra största delen inomhus, om dom får ligga och pyra. Skulle du tappa en cigg på en häst när du rider så skulle den förmodligen bara studsa av, jag tror inte att chansen är så stor att den skulle ligga kvar och pyra nånstans och att du inte skulle se detta och ta bort den.

Sen undrar jag hur många av er som faktiskt tror på myten att en ciggarettfimp kan antända bensin? :grin:

*kl*

Jag tycker faktiskt inte att man borde röka när man rider, eller ens i närheten av hästar. Eller i närheten av djur. Eller i närheten av annat folk ens. Jag är ingen moralkärring så, men folk verkar inte förstå hur denna rök kan förpesta ens tillvaro?! Snus är bättre för det ger ju inte mig ökad cancerrisk, och får inte mig att stinka skit resten av dagen, iallafall.

Jag själv är inte jättekänslig för cigarettröken, men jag mår faktiskt illa och börjar hosta när jag är närheten av någon som röker, min kompis måste gå därifrån för att hon hostar och knappt kan andras. Min tredje kompis reagerar inte på röken, men ändå tycker hon det är väldigt otrevligt, och JA! Rök sprider sig i motvind också, och nedåt, och uppåt, och runt saker, alltså är det ganska troligt att röken faktiskt kommer i hästens ansikte.

Sedan tycker jag inte att hästar hör hemma brevid vägar med mycket trafik heller.

Senast ändrad:

KL

Jag röker ibland när jag skrittar av, och ibland då jag leder häst.

Håller ciggen så rök och ev aska blåser från hästen och vad jag har märkt verkar mina hästar inte det minsta berörda av röken, dom reagerar inte alls, och med tanke på hur små mängder (minimal passiv rökning från max 1 cigg varannan dag, under max ett par års tid) så kan jag inte ens tänka mig att hästen ifråga får några som helst fysiska men. Hade hästarna reagerat negativt på något sätt hade jag inte heller utsatt dom för det.
Jag släcker fimpen och stoppar den i fickan/cigarettpaketet oavsett vart jag är och slänger i papperskorg eller askkopp vid tillfälle och jag repekterar givetvis rökfria områden och röker inte till häst när nån "som inte borde" se ser heller, och självklart inte inne i stall.
Sen märker man ju i vilket sällskap det sas passar sig att röka i största allmänhet.

Jag anser mig själv ha den sinnesnärvaron att släppa ciggen "på säkert avstånd" från hästen om något skulle hända men det har jag ännu inte haft anledning att göra. Är man däremot en ovan ryttare eller sitter på en väldigt ostabil häst man inte har koll på är det ju såklart mindre lämpligt.

Sen kan man ju däremot diskutera hur bra det är att röka öht, det är ju direkt idiotiskt, men för hästens skull spelar det nog mindre roll.
Betydligt värre är dålig ridning eller dålig hästhållning i allmänhet, hästen kan ha en hur rökfri människa som helst som tycker det är skit att röka i stackars hästens närvaro, och ändå må dåligt.

kl

jag själv röker. skulle dock inte röka på hästen, trots att risken att hästen skulle utsättas för röken är minimal, lika så att den skulle fatta eld. Trots att det är glöd, är det ytterst svårt att tända eld på grejer med den. Hur många gånger har inte vi rökare tappat ciggen i famnen eller liknande? Inte har väl vi brunnit upp? ;)

Hade en som rökte inne i stallet och stod och i boxen och borstade samtidigt som hon rökte, det tycker jag inte är ok. Röker jag när jag är i stallet så går jag ut en bra bit från både hagar och stall :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama