Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

Sv: Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

Ok. Du får ursäkta om jag ställer mig tvivlande till detta då jag aldrig någonsin sett en rökare lägga en fimp i fickan i avsaknad av soptunna. Du kanske gör så men med tanke på alla fimpar på marken lär det knappast vara allmän praxis.

Vet ett par stycken rökare som stoppar tillbaka fimpen i paketet, men dom är tyvärr få... Även om jag tycker dom verkar bli fler och fler, som tur är :)

/Camilla

MagicaDeHex Går man med en hund så är det lätt att hålla hunden en bit ifrån sig för att undvika att hunden får askan på sig. Sitter man på en häst så är man mycket närmare djuret och därför blir risken för aska på djuret större.

MEn alltså sitter man på hästen och håller ut handen,i höjd med sitt lår,så drabbas inte hästen,faktiskt.

Och för att kontra med hunden....TÄNK om det blåser till så hunden får det på sig? Alltså ska man tänka så om det mesta så kan man snart inte göra ngt längre utan att det är omoraliskt och ojojojoj så inte korrekt

Vid promenaden med en cigg i handen har du inte risken att hästen helt plötsligt blir rädd för något så att du tappar ciggen. Vid ridningen har du två levande varelser som kan göra konstiga saker, alltså mycket större risk att det händer något som du inte förväntat dig än vid promenaden.

Ähum,en hund och människa på promenad är väl oxå 2 levande varelser som kan göra de mesta underliga saker;)
Men för att ta det hela till absurdum kan ju jycken oxå rycka till och ciggen tappas i skon,väskan,på hunden på mötande tant med rullator...

Och i min värld går du inte ut med hunden med en cigg i handen heller. Precis som man inte har ciggen i munnen när man går med barnvagnen, vilket det verkar vara många föräldrar som inte är tillräckligt rädda om sina barn för att låta bli...

Ok,då lever vi på två skilda planeter lr ngt,för jag ser dte ofta och tycker att alla gör sina egna val och varken är bättre lr sämre för att dom röker i närheten av sitt djur lr när de kör barnvagn,och med all ärlighet så HUR ofta händer det faktiskt ngt?
Och HUR rädd ska man va för att utsätta sin omgivning? JAg tycker själv inte om att få rök rätt i fejjan men jag har aldrig sett en mamma stå och blåsa ,aska,fimpa på sitt barn,lr ngn på sitt djur.

Som jag skrev innan...jag tror det är etter värre då med de som varje dag går och promenerar med sina barn lr hundar i storstaden där det fullkomligt pyr av avgaser och annat diverse ohälsosamt.
Tror inte ciggen gör så stor skada i den meningen och jag förstår faktiskt inte varför så många verkar reta sig på rökare? Låt dom röka för tusan!

HUr mkt annat farligt utsätter man inte sina barn lr djur för dagligen som man kanske själv inte reflekterar över?

Ähum,en hund och människa på promenad är väl oxå 2 levande varelser som kan göra de mesta underliga saker;)
Men för att ta det hela till absurdum kan ju jycken oxå rycka till och ciggen tappas i skon,väskan,på hunden på mötande tant med rullator...

Ok,då lever vi på två skilda planeter lr ngt,för jag ser dte ofta och tycker att alla gör sina egna val och varken är bättre lr sämre för att dom röker i närheten av sitt djur lr när de kör barnvagn,och med all ärlighet så HUR ofta händer det faktiskt ngt?
Och HUR rädd ska man va för att utsätta sin omgivning? JAg tycker själv inte om att få rök rätt i fejjan men jag har aldrig sett en mamma stå och blåsa ,aska,fimpa på sitt barn,lr ngn på sitt djur.

Som jag skrev innan...jag tror det är etter värre då med de som varje dag går och promenerar med sina barn lr hundar i storstaden där det fullkomligt pyr av avgaser och annat diverse ohälsosamt.
Tror inte ciggen gör så stor skada i den meningen och jag förstår faktiskt inte varför så många verkar reta sig på rökare? Låt dom röka för tusan!

HUr mkt annat farligt utsätter man inte sina barn lr djur för dagligen som man kanske själv inte reflekterar över?

Nää, det är inte för mig att bara låta dom röka. Dom utsätter medvetet barn och djur för risker för att dom har en last. Barnen och djuren har inte något eget val så för mig är det inte ok. Och just i fallet med barnvagnen har jag för mig att det finns studier som visade på att det går in mycket mer rök i vagnen än vad man tror.

Jag ser det också ofta att folk röker på de mest idiotisk ställena eller tillfällena, tyvärr. För det är en sak att omedvetet utsätta sina barn eller djur för risker, men rökningen vet alla vid det här laget att det skadar, så det är ingen omedveten risk.

/Camilla

Men rimligtvis borde alla veta att avgaser inte är så hälsosamt heller!

Och tänk ljudnivån som djur får utstå i många lägen......

Nä,jag tycker att rökning på häst är en liten skitgrej som var och en får välja själv.
Sen att många säger att det inte ser "bra" ut! Men va fan, när SER rökning bra ut? Sen i den andra tråden om mobil vid ridning va dte oxå många kommentarer om utseendet. Är dte ngn slags regel att nåde den som förstör bilden av ett korrekt ekipage......tycker då att felinpassad utrustning och oroliga händer och ben på en ryttare ser värre ut än att ngn tar sig ett avslappnande bloss på en skrittur

Jag tycker också det ser riktigt illa ut, oproffsigt och respektlöst mot hästen.
Jag bryr mig inte överhuvudtaget om folk röker eller inte, men hästar/stall och rökning hör helt enkelt inte ihop!
Du gör som du vill och bryr dig antagligen inte om vad jag tycker. Men jag ser definitivt ner på ryttare som tycker det är ok att röka på hästen.
Bara för att det ser värre ut med dålig ridning m.m gör det inte det mer ok att röka när man rider.

Jobbade med en tjej förra året som alltid rökte vid uteritter. Hennes ländtäcke hade små hål i sig där askan har hamnat. De gånger hon inte hade täcke hamnade det såklart på hästen :grin:

Men aska kan inte bränna några hål. Det måste ha varit fallande glöd som bränt hål i täcket, och jag har aldrig varit med om att det har fallit glöd från en cigg. Rullade hon egna?

Jag måste erkänna att jag lite halvt gjort det en gång :eek:
Jag var 15 år & satt på min häst & en vän gick bredvid med hennes unghäst & jag höll hennes cigg en bit medans hon skulle göra något (minns inte)...
Det räknas väl inte som så att jag sitter & bolmar på hästryggen haha, men jag höll den ju & jag skäms fortfarande!
Visst, jag höll den långt utanför hästen så ingenting skulle hända.
Men ändå. Usch, vad dum man kan vara ibland!
Tur att jag har en klippa till häst.

Jag röker, men har aldrig rökt på hästryggen eller vid hantering av häst.
Röker inte i stallet/på gården, utan kniper det går jag på promenad :bump:

Nej usch och fy, tycker verkligen inte att någon ska röka när dom rider eller hanterar hästar...

En tränare jag hade för ett tag sen satt och rökte samtidigt som han höll lektion, precis vid "rökfri anläggning" skylten :crazy:

tycker inte man ska röka när man rider, men så är jag allmänt emot rökning oxå :P
rök så mycket ni vill, men inte så att andra människor eller djur störs av det. om du tycker det är värt att andas ner skiten i lungorna så är det ditt val, men utsätt inte andra för det.

trots att jag verkligen har jätteont av cigarettrök, så lyckas jag ändå alltid lära känna folk där ALLA röker. Lite sjukt faktiskt :P

Men varför måste rökare skydda sig hela tiden. BARA för de själva är beronde så är det helt plötsligt OK att röka vart fan man vill ! snälla man sitter på hästen 1 H på 24 H . Varför MÅSTE man röka just då. risken FINNS. Varför ustätta den risken? Vill man så gärna röka. rök innan man rider och EFTER man sadlat av. så behöver man inte röka på en annan varelse. tycker faktiskt inte man ska behöva röka någon gång man håller på med djur. Då ska man koncentrera sig på det man gör.

kl

JAg tycker att man som vuxen människa ska få göra som man vill.

bra förebild?

Då skulle väl alla små fjortisar komma ridande på sina hästar med en cigg i handen. Blir väl så trendigt till slut så de tar med sig spritflaskan också. :crazy:

om du röker varje gång du rider så måste det bero på att du MINST måste ha en cigg varje h. eller så är du bara så idiotisk att du tycker det är kul att röka på hästen, eftersom man faktiskt har ett val att inte röka just då.

Men som jag sa jag behöver inte skjuta dig eller vill inte. du tar livet av dig själv ändå. en lidsam död. Speciellt om du röker minst 1 i h.

Jag har några väl valda tillfällen då jag gillar att röka, t ex när jag rider.

Jag tycker att det är lite underligt det här... Så om man sitter på en hästrygg så lär inte hästen få så mycket rök i sig??
Jag har två bekanta som det räcker med att dom går ner på stan för att dom ska hosta blod. Oavsett vindstyrka/riktning. Visserligen människor men jag tror knappast att hästarnas lungor skulle tåla mer.....

Nä... det där köper jag inte. Passiv rökning är passiv rökning. Är man så himla beroende att man MÅSTE röka just DÅ när man rider... Nä. Nä, jag förstår inte det...

bra förebild?

Skulle man behöva tänka på förebildaspekten så blir man ganska begränsad:grin:

Jag snusar,och tar upp dosan i stallet och stoppar en under läppen....mitt bland alla under 18 år:eek:

Jag är inte deras mamma. JAg tar för givet att man som förälder förklarar för sina barn vad som gäller i deras familj

Skulle man behöva tänka på förebildaspekten så blir man ganska begränsad:grin:

Jag snusar,och tar upp dosan i stallet och stoppar en under läppen....mitt bland alla under 18 år:eek:

Jag är inte deras mamma. JAg tar för givet att man som förälder förklarar för sina barn vad som gäller i deras familj

jag menar inte att man ger en förebild att BÖRJA röka. men att visa att det är okej att röka PÅ hästen är fel. barn som kanske precis börja röka kanske tycker det är helt okej att börja röka på hästen också bara för de vuxna gör de. tycker det är fel att röka nära hästar äverhuvudtaget. det visar att det inte är farligt, men det är VÄldigt STOR risk att det kan hända saker när man blandar eld och stall. i stall och allt med djur att göra finns mycket det kan ta eld i.

snusa är en helt annan sak. de ligger i din mun och det kommer inte ut nånting som kan skada andra. och det finns ingen eld inblandad..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama