Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

Aliina

Trådstartare
Har sett flera tjejer som röker när de rider, tänkte kolla lite vad ni tycker om det. Jag röker men skulle aldrig röka medan jag rider..känns fel fel fel. Dels för att koncentrationen försvinner från hästen och dels för att det ser jäkligt osmakligt ut...vad tycker ni?

Ni som röker, gör ni det även när ni rider?

Sv: Röker medan man rider? Vad tycker ni om det?

ALDRIG I HELA MITT LIV :eek: Fatta hur lätt hästman och sånt skit tar fyr av en liten glöd ?! Jag tänker inte riskera brännskador på min häst för att jag är ett pucko och gör en sån dum sak. Röka gör jag när jag står vid ett litet hus mitt på gården där man får stå. Ingen annan stans

Aldrig i livet !
Jag röker ganska mycket mewn skulle aldrig röka så att djur eller barn utsätts för röken. Har jag varit ute och rökt väntar jag en bra stund innan jag tar i hästen för jag inser ju att jag luktar illa och vill inte kontaminera hästen.

var med om en tjej som fråga om hon fick röka på min häst. Det blev ett lite arg och irriterat NEJ, och en förklaring för varför man inte ska göra de eftersom hon gjorde de på sin egna häst tydligen,

För de första så skadas väl hästarna lika mycket som människorna av passiv rökning.
hästen kan bli rädd du tappar / ramlar av och cigaretten kan lätt sätta sig i pälsen , speciellt i vinterpäls och kan lika gärna ta eld, eller få den i ögat eller vart som helst.
det ser inte bra ut. Röka kan man göra vart som helst, men när man rider då går gränsen. så länge är man inte på hästen så man MÅSTE röka
på den..

Nej det är helt oacceptabellt för mig

För de första så skadas väl hästarna lika mycket som människorna av passiv rökning.
Dock lär de knappast få i sig några särskilda mängder rök om ekipaget är utomhus och ryttaren sitter i sadeln.

Hur stora mängder hästen får i sig är helt oväsentligt. En häst ska inte behöva utstå cigarettrök, that's it.

Jag röker visserligen inte, men om man röker på hästen är man ju helt dum i huvudet.

kl

JAg tycker att man som vuxen människa ska få göra som man vill.

Sitter man på hästryggen så andas knappast inte hästen in ngt alls. Jämför med alla hästar som går och betar i hagar nära stort trafikerade vägar....mumsigt mkt avgaser både i luften och i gräset.

Rider man ett träningspass och sen skrittar ut en sväng ser jag inget fel med att en vuxen människa som sagt tar sig ett bloss.
De jag sett som rökar på hästen har ciggen i handen som vilar på benet så askan flyger iväg bakåt.

Ang. brandrisken ute så är en promenerande med cigg minst lika farlig..
Det händer ju mer eldolyckor inomhus där ciggaretter är inblandade

Enligt de flesta på buke är det alltså fel att promenera med hunden och ta en cigg? Samma med askan där isåfall som kan blåsa på hunden. Eller in i buskar. osv osv osv

Ibland är det sånt överdrivet ojjande kring allt

det är felfelfel att röka öht, det säger ju vart intelligensnivån och auktoriteten ligger, dvs i botten.

kl

JAg tycker att man som vuxen människa ska få göra som man vill.

Sitter man på hästryggen så andas knappast inte hästen in ngt alls. Jämför med alla hästar som går och betar i hagar nära stort trafikerade vägar....mumsigt mkt avgaser både i luften och i gräset.

Jag kan iofs hålla med dig, men ser ett annat problem: hur tusan skulle man fimpa på ett säkert sätt?
Sen finns det helt klart en, om än liten, risk att glöd kan fara iväg på hästen, att man tappar ciggen på hästen osv, vilket är fullt tillräckliga skäl att låta bli tycker jag.

Jag antar att de bara kastar fimpen på marken som alla andra rökare. :confused:

MagicaDeHex Går man med en hund så är det lätt att hålla hunden en bit ifrån sig för att undvika att hunden får askan på sig. Sitter man på en häst så är man mycket närmare djuret och därför blir risken för aska på djuret större.
Kirie Står man på marken så kan man åtminstone trampa på fimpen tills den slutar glöda vilket man knappast kan göra när man sitter på hästryggen.

Hur stora mängder hästen får i sig är helt oväsentligt. En häst ska inte behöva utstå cigarettrök, that's it.
Jag har svårt att se hur hästen ska få i sig några mängder över huvud taget (utomhus). Skulle väl vara om det handlar om en extrem stjärnkikarhäst i medvind...

Ok. Du får ursäkta om jag ställer mig tvivlande till detta då jag aldrig någonsin sett en rökare lägga en fimp i fickan i avsaknad av soptunna. Du kanske gör så men med tanke på alla fimpar på marken lär det knappast vara allmän praxis.

Jag har svårt att se hur hästen ska få i sig några mängder över huvud taget (utomhus). Skulle väl vara om det handlar om en extrem stjärnkikarhäst i medvind...

Jag håller helt och hållet med.. Just det argumentet känns bara larvigt och ogenomtänkt. Det finns bättre ;)

kl

Rider man ett träningspass och sen skrittar ut en sväng ser jag inget fel med att en vuxen människa som sagt tar sig ett bloss.
De jag sett som rökar på hästen har ciggen i handen som vilar på benet så askan flyger iväg bakåt.

Ang. brandrisken ute så är en promenerande med cigg minst lika farlig..
Det händer ju mer eldolyckor inomhus där ciggaretter är inblandade

Enligt de flesta på buke är det alltså fel att promenera med hunden och ta en cigg? Samma med askan där isåfall som kan blåsa på hunden. Eller in i buskar. osv osv osv

Ibland är det sånt överdrivet ojjande kring allt

Vid promenaden med en cigg i handen har du inte risken att hästen helt plötsligt blir rädd för något så att du tappar ciggen. Vid ridningen har du två levande varelser som kan göra konstiga saker, alltså mycket större risk att det händer något som du inte förväntat dig än vid promenaden.

Och i min värld går du inte ut med hunden med en cigg i handen heller. Precis som man inte har ciggen i munnen när man går med barnvagnen, vilket det verkar vara många föräldrar som inte är tillräckligt rädda om sina barn för att låta bli...

/Camilla

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama