Rödkål, sallad, förvirrad!

makarontanten

Trådstartare
Samtal från person jag ska fira jul med:

Jag: Vill du att jag ska hjälpa dig med maten, fixa något?
Hon: Ja, det vore fint om du gjorde en Jansons.
Jag: Självklart, Inget annat?
Hon: Ah, skulle du vilja göra en sallad också?
Jag: Inga problem. En vanlig grönsallad eller?
Hon: Ja, det blir bra, rödkål är alltid gott.
Jag: Fixar det...

Lägger på luren och genast kommer tankarna. Rödkål är inte vanlig "grön"sallad, eller?

Inte kan man typ blanda tomater, gurka mm, som för mig är grönsallad, i rödkål? Det låter ju helt fel i mina öron? Så, ni kloka människor, vad gör jag? Jag har köpt rödkål, men vad gör jag med den mer ( googlade och folk brukar tydligen blanda apelsin mm i den istället som sallad vid julbord), eller tror ni verkligen hon menar att jag ska göra en vanlig grönsallad av den ändå?? Förvirrad efter att aldrig använt rödkål alls vid jul!

Sv: Rödkål, sallad, förvirrad!

Det är jättegott att göra "pizzasallad" av rödkål! Allra helst om man gör "vinägretten" på pressad citron istället för vinäger. Smakar jättefräscht till det mesta på julbordet tycker jag!

Jag fick rödkål i en sallad jag beställde på café i veckan! Det var rödkål, rödlök, "vanlig" sallad, gurka, tomat, bulgur och halloumi. Supergott!!!!!! :d Så det går säkert att göra en vanlig grönsallad, men med rödkål också! :D

Jag brukar göra en snuskigt god sallad på rödkål, apelsin och valnötter. Med tanke på hur tung julmat ofta är hade jag helt egoistiskt gjort både rödkålssalladen och en grönsallad att ta med.

Det låter som att du tänker på rödkål i burk som man sen värmer?

Köp ett rödkålshuvud, strimla det och ha med i grönsalladen så blir det bättre ;)

Förtydligar: Min sallad innehåller alltså färsk, strimlad rödkål och inte någon burkvariant(finns det?).

Strimlad rödkål, hackade valnötter eller hasselnötter och tärnad Ingrid Marie med en dressing på sidan gjord på dijonsenap och gräddfil är smaskens. :d

Varför inte bara ringa tillbaka och fråga?

Det måste ju vara tusen gånger bättre än att gissa, det kanske blir totalfel.

Det är jättegott att göra "pizzasallad" av rödkål! Allra helst om man gör "vinägretten" på pressad citron istället för vinäger. Smakar jättefräscht till det mesta på julbordet tycker jag!

Vill du beskriva hur det görs mer exakt?

Vill ha :d

Hur Minett gör sin sallad vet jag inte, men jag har brukat göra sallad på rödkål rätt ofta. Strimlar antingen med osthyvel eller fint med kniv, förväller otroligt lätt genom att bara hälla kokande vatten över med kålen i en sil. Gör en vinägrett på något starkt(dijon, chili el.dyl.), något surt(citron, vinäger), något sött(honung, råsocker), ev. vitlök, olja av något slag och kryddor efter behag. Häller över kålen och låter dra in. Gott bara så eller med finstrimlad purjo- eller rödlök, rivet äpple, apelsin, rostade nötter, andra grönsaker...

Det låter som att du tänker på rödkål i burk som man sen värmer?

Köp ett rödkålshuvud, strimla det och ha med i grönsalladen så blir det bättre ;)

Nej, jag har köpt ett rödkålshuvud och vet inte mer vad jag ska göra med det:o

Finstrimla rödkålen, gärna med osthyvel, blanda med tunt hyvlad morot, skivat äpple, tunt skuren rödlök och granatäppelkärnor och smula fetaost över det hela och gärna lite balsamico.

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 501
Senast: Acto
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 079
Senast: Trasten
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar