Rodeoryttare måste hålla ihop!

Septicemia

Trådstartare
Varför kan jag inte hitta en tråd om det här ämnet? Nu vill jag att ni med busponnyer eller halvtokiga hästar skriver era bästa tips till de som vill sitta kvar på sin häst när den:

*Bockar
*Stegrar
*Sticker
*Vänder på en 5-öring
*Tvärnitar (behöver inte vara framför ett hinder:D )
*Och mycket mer våra små pälsklingar kan tänkas göra för att retas med sin matte.

Så hit me! :bump:

Kan du kalla dej rodeo-ryttare? ;)

Sv: Rodeoryttare måste hålla ihop!

haha har haft en rad olika knasbollar.
Det tipset jag kan ge är bara att sitta rakt upp o ner o vara följsam, sitter du stel som en pinne så flyger du fort.

Men tänk på att när hästen stegrar dra den INTE i munnen för då kan den slå över om den ställer sig högt

Nu har jag inte nån sån vilding att rida på, men tänkte jag skulle tipsa om lite studielitteratur. Läs serien Mulle :D

Se upp för trädgrenar, en smart ponny springer under och vips så är ryttaren puts väck.

Vimzis skrev:
*Tvärnitar (behöver inte vara framför ett hinder:D

min häst är ännu mer avancerad...först tvärnitar man, sedan hoppar man hindret, sedan gör man en tvärvändning till nästa... :angel:

men det funkar. annars har hon en liten anorlunda (men smartaare?) bock teknik, om man reser sig lite på bakbenen först så får man mer sats ;)

som tur är han hon lagt av med det mesta av de här...mer annorlunda...teknikerna

Ja nåra direkta tips har jag ju inte. Men jag har själv märkt att man blir van genom åren och inte lika överraskad de gånger pållen bestämmer sig för att flyga i luften.

Sist jag drattade av skyggade hästen för en vägpinne som (enligt honom) dök upp från INGENSTANS och HELT plötsligt stod bredvid bogen på honom. Han hoppade rätt upp i luften och innan jag hunnit landa tog han ett steg åt sidan. När jag väl landade landade jag på marken.

Annars brukar min häst ibland få för sig att han är en fruktad stridshäst och utför capriole i den högre skolan när vi passerar farliga fiender. (I form av soptunnor, sandhögar, trehjulingar eller annat)

Min ridkompis brukar kalla oss för Polly och Mulle, undrar varför.... :D

Jag trodde ju att jag skulle få agera rodeoryttare... men Lilla Damen har ju slutat bråka :o :D :banana:

Jag har varit rodeoryttare tidigare och gör helst inte om det. Hade en halvblodsdam som vissa perioder var ganska knäpp (särskilt när det frös på i hagen och hon inte kunde köra sina 100 varv i full fräs varje dag), i alla fall första året/åren jag hade henne.

Men det enda som funkade var att ha en sadel utan något som helst stöd, flatback hoppsadel helst, och KORTA stigläder. Så att jag - när hon började bocka, kunde resa mej fort och lätt högt över henne och undvika katapultryggen. Ju mer "ostört" jag kunde stå upp desto större chans hade jag att sitta kvar (samma princip gällde vid hoppning, då hon hade en sjujädra rygg även där).
I övrigt var det bara att försöka hitta sätt att låta henne rasta av sej själv lös - första året stod beteshagen kvar med typ halvmeter snö i, bara att släppa ner henne där nån timme per dag så sprang hon, och sprang och sprang och sprang. Och var ridbar sedan när man ville rida....

Faktiskt aldrig träffat en sån energi i en häst, som hos henne, varken förr eller senare.

Men jag sålde henne, jag var inte så intresserad av en rodeohäst.... :p

Övriga handlar nog enbart om balans och följsamhet. Jag har haft alla varianter på hästar, från den gamle som var supersnäll men som inte hade de starkaste nerverna - om en sten låg på fel sida på sidan av vägen så pallnitade han och vände i ett och samma andetag, till rodeo-halvblodet, till avkastar-welsh och skenar-kallblod... Det mesta är en fråga om att "hänga med i svängarna" och man lär sej ju till slut? Nuförtiden är det rätt lugnt med enbart en dam som har lite lätt att resa sej när saker och ting inte passar henne (dock aldrig högre än att hon reser framdelen - ifall man är snabb och ser till att hon går framåt) och en valack som hittills inte gjort några rodeokonster ALLS. Ja, det enda han gör när han blir lite stressad eller tvärt rädd är att han stoppar in rumpan under sej, svansen mellan benen och gör ett litet påskjutshopp framåt... Ganska bekvämt :). Jag blir gammal jag med och har ingen lust längre att behöva riskera livet varje gång jag sitter upp på en häst! :D

hmm... jag fick alltid hoppa/rida bockmaskinerna och avkastarkungarna på ridskolan.. :crazy: :D så lite har man väl lärt sej under åren..
avslappnad...man ska ha spagetti i hela kroppen, förutom i fingrarna, som man flätar in i manen.
alternativt att man ställer sej upp, så att man undkommer katapultryggen!

en halvblodsherre modell STOR som jag red mycket på ridskolan...han var inte rolig när han satte igång. Han drog huvudet neråt till marknivå ungefär, och sen bockade han eller sparkade bakut eller vad han nu gjorde.. Höll man i tyglarna då, så flög man! men jag släppte, så jag höll på spännet åp tyglarna, sen kortade jag ena tygeln MYCKET och la till spöet på andra sidan. då blev hästen så förvånad att han stannade! han rörde inte en fena! såhär såg han ut: :eek:

en vbltravardam som jag red o f t a ett tag, sparkade bakut, rejält, jag hörde när svansen tog baksidan på min hjälm.. Henne var jag ute och red barbacka på :crazy: :o ung och dum kallas det.. hon försökte även lägga sej ner om man inte hade spö med sej ut.. det räckte att klämma fast det under stiglädret, bara det var med..

och sist men inte minst, min egen lilla pärla, som står på bakbenen, sparkar bakut, backar ner i diken, hoppar upp i luften och sparkar bakut.. :crazy: :D Ett tag testade han mej rätt så rejält i hoppningen, han bjöd jättefint på hindrena, hoppade av, men i sista stund kastade han sej åt sidan.. = jag hoppade utan häst.. :smirk:
aj, vad jag kraschade i många hinder på det viset.. men han slutade när jag lärde mej att hänga kvar runt halsen på honom.. det var visst inte lika roligt då! :devil: :D
Honom har jag alltid ridit med KORTA stigläder, så att jag kommer upp ur sadeln när han börjar härja, försöker man sitta ner då, så flyger man!
:crazy:

Den jag har nu är inte inriden men den jag hade innan det var en riktig rodeohäst och NEJ det var inte kul men vilken balans man har.

jag är väl rodeo ryttare ibland när min häst är på det humöret :D men jag borde väl inte ge några råd eftersom det ibland brukar sluta med landar på backen med en dunz :crazy:. min häst brukar då alltså bocka och det är hon väldigt bra på, jag brukar försöka dra upp hennes huvud och hålla om med benen men det är inte alltid så lått när man sitter på en stor gul och väldigt smidig häst :p

Ja sunny bockar ju rätt så ofta, och då gäller det bara att hålla henne fokuserad!
man måste driva på hela tiden, samt luta sig lite bakåt.
Om man låter henne sakta av så får hon sån kraft i bocksprången att det är omöjligt att hålla sig kvar. :D

Vimzis skrev:
Varför kan jag inte hitta en tråd om det här ämnet? Nu vill jag att ni med busponnyer eller halvtokiga hästar skriver era bästa tips till de som vill sitta kvar på sin häst när den:

*Bockar Reser mig lätt ur sadel med svikt i knäna rätar upp mig driver och lyfter upp huvet på hästen
*Stegrar Har tack och lov inte behövt lära mig :bow:
*Sticker Håller i sig :D Om jag vill stanna kollar jag vilken galopp/fyrsprång hästen går i och böjer därefter halsen åt det hållet. Hästen har svårt att springa med halsen böjd
*Vänder på en 5-öring Balans!!!
*Tvärnitar (behöver inte vara framför ett hinder:D ) Rider upprätad och så balansen
*Och mycket mer våra små pälsklingar kan tänkas göra för att retas med sin matte.

Så hit me! :bump:

Kan du kalla dej rodeo-ryttare? ;)
Det bästa sättet för mig att hålla mig kvar på hästen är min Westernsadel. Jag har inte åkt av ur den en enda gång trots bockningar, kast åt sidan i full fart och tvärnitar från maxfart. Balansträning barabacka skadar inte heller som förebyggande åtgärd. Jag har klarat mindre bockar, helomvändningar, tvärnitar och kast åt sidan i skrit barbacka. Kast åt sidan i galopp barback resulterar i att jag testar om tyngdlagen fungerar (det gör den). Balans är det som måste till. Rid barbacka och känn att benen blir långa och att hela din vikt ligger i foten så ligger du bättre till när hästen börjar leka rodeo :)
Jag kan nog inte kalla mig rodeoryttare men jag har rätt okej balans numera.

Kanske man kan kalla sig rodeoryttare...men faktum är att allt jobb gick ut på att få hästen att sluta med sina "ryck" och bli en trygg och säker häst.

I mitt fall handlar det om en häst jag fick in på tillridning...hon betecknades som "oridbar" och "galen", "idiot" och "färdig för slakt"...Dock fanns det en del saker som förklarade hennes beteende.
Hon var gombitare! :eek: ...och när hon protesterade satte man på skarpare bett, band ihop hennes nos...red på graman etc...och hon gjorde sig av med samtliga ryttare...och blev sen stående. Hon kunde bli vansinnigt frustrerad i samband med utfodring och högg fast sig i takåsen...Jag fattar dock inte att man aldrig misstänkte att det fanns ett grundläggande problem :confused: ...utan man utgick från att hästen var "elak" och "dum i huvudet"...

Nå, hon korrigerades här av veterinär och hovslagaren gjorde ett superjobb med henne och jag red igång henne...Hon började lita på handen och bettet och lugnade sig sen och blev riktigt trevlig som ridhäst.

Så, jag jobbar alltid på att få bort ev. rodeotakter på de hästar som kommer hit...

:cool:

Har ett bra tips, men jag har själv inte varit med om det. Stallägarna lånade ut sin rodeoponny (bockade till ungarna var av ;)). Pojken som de lånade ut honom till band fast ett snöre i svansen till sadeln och vips så var problemet löst! Klart att han inte ville att det skulle dra i svansen :p

Hehe, jag har ridit på många vilda djur i mina dagar, är ju inte direkt proffs men har några knep. Man får kolla upp utrustning, hästens kropp osv, men det är bra att sitta kvar när bus inträffar.

* Bockningar: om jag hinner märka vad hästen tänker göra trycker jag sittbenen i sadeln, höjer handen uppåt-framåt och driver på rejält. Då hinner jag före och hästen "kan inte" bocka. Om den hinner börja håller jag ner hälarna, rätar upp överlivet och väntar till den slutar. Skäller lite under tiden typ FY vad du är dum, sluta bocka, vill du åka 100-timmars transport till italien ?

*Stegrar: Om jag hinner märka vad djuret tänker göra böjer jag den MYCKET åt något håll och gör en volt. Hinner den upp innan jag hinner reagera håller jag balansen framåt och plockar ner hästen genom drivning och en tygel.

*Sticker: Har aldrig haft någon stickare, så jag vet inte.

*Vänder på en 5-öring: Vänder snabbt som attan tillbaka åt motsatt håll. Vänder hästen åt höger vänder jag tillbaks åt vänster. Sen framåt!

*Tvärnitar (behöver inte vara framför ett hinder:D ) Vänder in på en volt

Skulle väl vara när de stannar, backar och inte vill gå. Då blir det mild övertalning en bra stund. Någonstans går gränsen och det blir stryk för hästens del. JAG bestämmer, hästen ska fram.

Senast ändrad:

Koncentration, reaktionssnabbhet , balans, följsamhet och smidighet. Plus lite fantasi för vad hästen an hitta på så att man alltid ligger steget före.

Om man inte har det när man börjar rida en "rodehäst" så skaffar man sig det (om inte annat av självbevarelsedrift).

Bubbla: har haft en halvskengalen som gärna hoppar åt sidan ponny, har en bockande, bakutsparkande, åt sidankastande, inga ben i backen på väg åt alla håll halvblod och rider en rodeobockande arab...plus brukar bli uppslängd på de hästar som ingen annan vill rida med motivering "du är ju van"...

Ingen som tänkt på att dessa hästar kanske gör det av ett syfte,att dom har ont eller att ngt är fel? eller vad sägs om att dressera hästarna?
klart att dom får ta glädjeskutt ngn gg det har ja inte alls ont av men att dom gör detta ofta eller för jämnan.

Absolut, men det mäker man ju på hästen. Den här lilla illbattingen tyckte att det var hur kul som helst :smirk:

en häst som min häst, gör alla sina rodeokonster med öronen spetsade, är han sjuk/har ont, så gör han ingenting..han blir lika säker som en gunghäst..
Jag "uppfostrar" inte en häst som visar att han tycker att det är ROOOOOOLIGT och visar lite livsglädje!
när han stannade på hinder, var en testperiod, och då uppfostrades han, samma sak när han har backat ner i dikena för att han inte har fått springa FFF hem.. då har han fått regelrätt stryk!

men när han bockar, hoppar upp i luften och sparkar bakut för att han är glad (oftast vid uteritt och om det står hinder på ridbanan) låter jag honom hållas. han följer snällt med på mina upptåg, så då får han faktiskt mer än gärna visa livsglädje!! :D
nä, usch för hästar som bara tuffar på, och aldrig säjer varken bu eller bä.. (jag vet att många tycker det är idealet, en häst som viftar på vänster öra när den är glad, och höger öra när den är sur..)

Vi har köpt en Stocksaddle. Ingen har hittils lyckats trilla ur den!!!!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
P
Hästhantering Hej, vänder er till er och hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en så kallad "problemhäst" är ett kallblod på 7 år ungefär han är hur...
Svar
14
· Visningar
2 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar