Sv: Rodeoryttare måste hålla ihop!
hmm... jag fick alltid hoppa/rida bockmaskinerna och avkastarkungarna på ridskolan..
så lite har man väl lärt sej under åren..
avslappnad...man ska ha spagetti i hela kroppen, förutom i fingrarna, som man flätar in i manen.
alternativt att man ställer sej upp, så att man undkommer katapultryggen!
en halvblodsherre modell STOR som jag red mycket på ridskolan...han var inte rolig när han satte igång. Han drog huvudet neråt till marknivå ungefär, och sen bockade han eller sparkade bakut eller vad han nu gjorde.. Höll man i tyglarna då, så flög man! men jag släppte, så jag höll på spännet åp tyglarna, sen kortade jag ena tygeln MYCKET och la till spöet på andra sidan. då blev hästen så förvånad att han stannade! han rörde inte en fena! såhär såg han ut:
en vbltravardam som jag red o f t a ett tag, sparkade bakut, rejält, jag hörde när svansen tog baksidan på min hjälm.. Henne var jag ute och red barbacka på
ung och dum kallas det.. hon försökte även lägga sej ner om man inte hade spö med sej ut.. det räckte att klämma fast det under stiglädret, bara det var med..
och sist men inte minst, min egen lilla pärla, som står på bakbenen, sparkar bakut, backar ner i diken, hoppar upp i luften och sparkar bakut..
Ett tag testade han mej rätt så rejält i hoppningen, han bjöd jättefint på hindrena, hoppade av, men i sista stund kastade han sej åt sidan.. = jag hoppade utan häst.. :smirk:
aj, vad jag kraschade i många hinder på det viset.. men han slutade när jag lärde mej att hänga kvar runt halsen på honom.. det var visst inte lika roligt då!
Honom har jag alltid ridit med KORTA stigläder, så att jag kommer upp ur sadeln när han börjar härja, försöker man sitta ner då, så flyger man!