Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
[...]Jag tycker det är lite skrämmande att så många hästmänniskor kan tycka att det är okej med rodeo, hade hästen eller tjuren tyckt att det var okej med remmen runt magen och en kille med sporrar på ryggen så hade de för tusan inte ansträngt sig så mycket för att få av dem. Går de inte att rida på så låt bli tänker jag. Använd den till körning eller sällskap istället. Och att använda små kalvar får mig att må illa . De är ju bäbisar!
Så den bästa tillvaron för en häst att att "arbeta" i 6 sekunder och sen bara gå å skrota i hagen. Håller inte med. Inte när hästen till varje pris vill bli kvitt obehaget från ryggen. Och antal rodetävligar jag sett irl = 0 men det är inget som lockar alls. De jag sett på youtube, film mm har sett ut som rena övergreppen.Det är skrämmande vilken enorm okunskap som finns bland er "experter" här på nätet. Att vara en rodeohäst är nog den bästa tillvaron en häst kan ha. Arbete 6 sekunder per dygn, resten är hänga i hästflocken och äta.
Jag har sett en annan dokumentär om rodeons baksida, om vad som händer med de djur som inte lever upp till standarden. Samt att tjurarna inte är byggda för det rörelsemönstret och kan bryta ryggen. Akut avlivning inför den amerikanska publiken är inte att tänka på så djuren baxas upp på en vagn och avlivas utanför arenan.
Jag tycker det är lite skrämmande att så många hästmänniskor kan tycka att det är okej med rodeo, hade hästen eller tjuren tyckt att det var okej med remmen runt magen och en kille med sporrar på ryggen så hade de för tusan inte ansträngt sig så mycket för att få av dem. Går de inte att rida på så låt bli tänker jag. Använd den till körning eller sällskap istället. Och att använda små kalvar får mig att må illa . De är ju bäbisar!
Nu kan jag vara helt fel ute, men det lilla jag har sett av rodeo har ju inte visat upp några lyckliga djur precis. Det är inte så att de brallar lite av överskottsenergi utan de KÄMPAR verkligen för att få av den från ryggen. Jag kan då inte påstå att jag någonsin träffat ett djur som kämpar så mycket för att komma undan något för att det är "skoj".
Visst kan även annan hästsport bedrivas plågsamt, men den kan bedrivas snällt och i samarbete med hästen också. Jag har väldigt svårt att se att rodeo någonsin kan bedrivas på det sättet.
Beträffande vad som är enklast och billigast: om man har en avel på bockande hästar så är det väl där man söker sina djur om man har en seriös rörelse? Och är det få hästar som gillar att bocka, verkligen? Jag håller inte med. Tycker att många hästar verkar vara ganska glada i att bocka. Vad ser man oftast i en hage med fullständigt tama hästar: att de bockar eller att de hoppar över staketen? Ändå hävdas det att det är djurplågeri att använda sig av hästars bockförmåga för sport men inte av deras hoppförmåga? (Och nej, jag tycker inte att hoppning är djurplågeri. Jag använder det bara som jämförelse.)
Det ar visst gjorden som far dem att bocka. Nar snubben slapper taget ska repet lossna.
Nu kan jag vara helt fel ute, men det lilla jag har sett av rodeo har ju inte visat upp några lyckliga djur precis. Det är inte så att de brallar lite av överskottsenergi utan de KÄMPAR verkligen för att få av den från ryggen. Jag kan då inte påstå att jag någonsin träffat ett djur som kämpar så mycket för att komma undan något för att det är "skoj".
Visst kan även annan hästsport bedrivas plågsamt, men den kan bedrivas snällt och i samarbete med hästen också. Jag har väldigt svårt att se att rodeo någonsin kan bedrivas på det sättet.
Jag vet inte vad som är rätt eller fel och kan väldigt lite om rodeo. Men efter de inblickar jag har börjat få i dressyrens värld så känner jag att det knappast kan vara värre än det som försiggår där, i det absoluta toppskiktet: Hästar som spänns in med graman i kandarstången så att de sliter sönder käken när de får panik av att inte kunna röra sig, nosgrimmor som ska dras åt så hårt att man måste gå undan för att omgivningen inte ska reagera när man spänner med full kraft, hästar som kommer in blodiga från träning gång efter annan. Listan fortsätter. Och det här är bara de mer extrema exemplen. Så många dressyrhästar som aldrig får leva tillnärmelsevis normala hästliv med utevistelse och social kontakt. Det är i mina ögon djurplågeri på hög nivå.
Jämfört med det kan jag tycka det är ganska harmlöst att hoppa runt i en arena under några sekunder per dag, om man resten av tiden får ha det bra.
Du har fel. Det finns avelsprogram för Bucking horses. Jag har träffat flera stycken hästar som är avlade för rodeon. Dom lever i flock hela tiden och dom har en drömtillvaro i jämförelse med många andra hästar. En bra rodeohäst kostar en förmögenhet.
Sen när gör två fel ett rätt? Dressyrridning behöver dock inte gå till på det sätt du beskriver. Jag har svårt att se att rodeo skulle kunna bedrivas med en häst som är avslappnad och tillfreds...
Precis ... det finns bra och dalig hasthantering i alla discipliner och visst ar det enklast att forfasa sig och ta avstand fran det man inte kan och forstar. Personligen tycker jag dock att det vore battre att lara sig hur det gar till i verkligheten.