Röd varig och irriterad pillesnopp

Fia79

Trådstartare
Min lille vovve började slicka sig på pillesnoppen och den blev röd och lite lätt varig så vi tog på tratten för att se om det självläkte.

Men det verkar inte bli bättre och nu verkar det klia för han vill hemskt gärna slicka där.
Det luktar inte jättebra heller.

ska kontakta veterinär men vore intressant att höra vad ni tror med om ni varit med om detta någon gång?
eller om man kan göra något själv sålänge.

Sv: Röd varig och irriterad pillesnopp

Det är inte alls ovanligt att det blir så. Och ja, det kliar och/eller svider säkert. Det finns medel att köpa på apotek som man sköljer in under förhuden med och det brukar hjälpa om man följer instruktionerna som står på. Om det mot förmodan inte hjälper på ett par/tre dagar bör man kontakta veterinären. Likaså om det kommer tillbaks snabbt igen. Då kan det vara något som har fastnat under förhuden alternativt vara en infektion så att hunden behöver antibiotika.

Tack för ditt svar.
ska jag fortsätta låta han ha tratten på eller är det bra om han rengör själv?

vad heter det medlet man köpet? är det speciellt för detta? och receptfritt?

Det är receptfritt. Det ska finnas både i flaska och endospipetter. Endospipetter är lättare att använda. Om man väljer flaska måste man nästan ha en plastspruta (utan nål såklart) för att kunna spruta in det. Man för in pipetten eller sprutan och håller för så att det inte kan rinna ut igen, och så sköljer man runt lite innan man fångar upp det i lite toapapper, massera lite så att du får ut så mycket som möjligt. Lättast är det om hunden ligger på rygg.

Tyvärr har texten försvunnit, så jag kan inte se vad det heter. Men förklara bara på apoteket att du vill ha något att skölja under förhuden på en hund, så vet de vad du ska ha.

Jag hade nog låtit tratten sitta på första dagen och testat att ta av den när jag hade sköljt andra dagen. Kan han fortfarande inte låta bli så på med den igen. Håll samtidigt koll så att han kissar normala mängder och normal färg. Om något känns fel så ring vetten för säkerhets skull.

Går lika bra med NaCl, vanlig koksaltlösning, det är ungefär samma sak, fast utan konserveringsmedel. Dessutom är det mycket billigare.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 598
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka