Röd rosett

Skulla

Trådstartare
Hej
Ska iväg och tävla nästa helg med min häst. I uttagningarna kommer vi vara tre på banan samtidigt. Problemet är att han kan sparka om man rider rakt in i baken på honom. Det är inga problem när någon rider förbi utan bara om någon använder honom som stopp. Är det tillåtet att ha en röd rosett i svansen bara för att varna?

Sv: Röd rosett

Svar nej, det är inte tillåtet. Du får helt enkelt lita på att dina medryttare inte använder dig och din häst som stoppkloss, i övrigt skulle det vara oansvarigt av den ryttaren om något sådant sker. Då bör man gå hem och öva lite till. :angel:

det händer tyvärr dock, min kompis fick sin ritt förstörd på grund av att en låg och tryckte ekipaget i baken... Dock var det en hon känd elite granna så den personen tyckte väl att det kunde vara ok, men det var det ju inte... :crazy:

Klart det kan hända, men man måste ha ändå lita på sina medryttare att sånt inte händer. Skulle ett ekipage bli uppenbart störd kan man få rida om, även det har hänt.
I detta fall får ju bakomvarande trafik skylla sig själv om de kommer för nära, då lär ju trådskaparens pålle visa sitt uppenbara missnöje. :angel:

du får inte "ändra" hästens utseende, risk för diskning.
Är du orolig att dom ska rida in i dig kan du ju upplysa dom om detta i collecting ring
lycka till

knapplån...

Jag var på tävlingar idag och satt och prvdömde/övningsdömde inne med domarna och det var en tjej som hade röd rosett i svansen på sin häst. Domarna diskuterade det och kom fram till att det är tillåtet!

/Malin

Jag ska tävla på Hrimfaxis tävling i Nora. Det är våran andra tävling så det är lite nervöst. :smirk:

kan också hålla med om att den som rider upp bakom en annan häst får visa hänsyn, röda rosetter borde inte behövas på banan, kommer man så nära bakom en annan häst får man rida om, och har man samma tempo får man hålla behörigt avstånd, både med hänsyn till att underlätta bedömningen, undvika olyckor, och att inte använda andras hästar som dragplåster. Därmeot skulle du ju kunna använda rosetten under uppvärmningen då det ju kanske är vanligare att man rider kors och tvärs och ibland kommer nära andra ekipage, att prata med de som ´man ska rida med är ju också bra, en röd rosett kanske man inte ser förän det är försent.

Nu har jag kollat med Lena Lennartsson (FEIF-domare) och det är tillåtet med röd rosett i svansen på tävlingsbanan på en häst som kan sparkas!

/Malin

Himmel och pannkaka, vem skall man lita på nu för tiden. Förr var det FIPO, men tydligen inte numera. Fortfarande står det nämligen så i FIPO. :confused:

Boj skrev:
Himmel och pannkaka, vem skall man lita på nu för tiden. Förr var det FIPO, men tydligen inte numera. Fortfarande står det nämligen så i FIPO. :confused:

Men FIPO 2003 är rätt inaktuellt. Om man läser i ändringarna som kommit från 2003 och framåt som kommit är det tillåtet. Det är som med raka metallbett med fasta ringar - de är tillåtna i lätt klass fastän de inte står under sektion A-bett i FIPO. (På Vallfari lätt hade vi två diskningar pga av sådana bett innan det klargjordes att de var tillåtna och diskningarna fick tas tillbaka).

/Malin

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka