Röd rosett i svansen

Streiff

Trådstartare
Jag har fått ett problem med min pålle. när jag började tävla honom blev han helt förtvivlad när han mötte andra hästar. Han blev rädd och kastade sig när någon red för nära vid möte. Efter mkt träning så blev det mkt bättre och han känner sig mkt tryggare.

Nu har jag fått ett nytt problem. Många på träningen rider alldeles upp i rumpan på mig. Min häst gillar inte alls det och jag har bett de andra att respektera detta och hålla ett vettigt avstånd. Trotts detta så var det en på hoppträningen som red verkligen rakt upp i rumpan på mig och ett tu tre så slåg min häst. Något han aldrig gjort förut. Och nu då....ja nu slåg han igen efter en annan häst häromdagen på ridbanan trotts att de inte var speciellt nära. Jag har satt röd rosett i svansen när jag tävlar men varför respekterar inte andra ryttare detta???
Han "surar" inte mot andra hästar utan han slår helt utan förvarning.

Vad göra? Kan man göra något?
 
Sv: Röd rosett i svansen

det bästa är väl att ha röd rosett i svansen (även på träning). då har ju du gjort vad du har kunnat. att folk inte respekterar/vet vad rosetten står för är ju knappast ditt eller din pålles fel.

det där har stört mig många ggr. med. pricis som att det finns folk som inte använder rosett, trots att dom har en häst där bakkärran är lite för lätt (då kanske man vill ha lite "extra" utrymme, för just som du säger kan den ju kicka utan varning)

för att inte tala om dom som inte säger till när dom ska gå på hinder vid framridning, kan bli skapliga krockar där med. har varit med en bekants dotter ute då hon tävlat ponny, blev förskräckt att vissa ryttare inte ens vet att det är högerregel, hon kolliderade rejält vid ett tillfälle och blev utskälld av "den andra" ryttarens mamma för att hon inte flyttat sig :confused: hon höll höger i lugn galopp, men den andra ryttaren höll vänster i hög fart.)
 
Sv: Röd rosett i svansen

Även om man inte har en röd rosett i svansen, så behöver ju inte folk rida rätt på en.
På en dressyrträning för ett tag sen var det ganska fullt i manegen, vi var 10 st. Jag ökade galoppen på långsidan, precis som övningen var. Men helt plötsligt gjorde ryttaren framför mig (ca 10 meter framför) halt och börjar rygga, mitt på långsidan. Min häst blev helt förskräckt:eek: , och gjorde en tvärbromsning åt sidan som jag nätt och jämt satt kvar i.
Men tror ni inte att man blir irreterad.:mad: :mad:
 
Sv: Röd rosett i svansen

ha röd rosett i både på tävling och träning, de får för 17 respektera det! Det är verkligen inte ditt fel att de rider in i rumpan på dig, försök uppmärksamma det, snacka med dem om det går?!??!
 
Sv: Röd rosett i svansen

nej givetvis inte. men bakom en häst som slår behövs ju mer utrymme än normalt. sedan bör man ju veta att skritt ska ske inanför spåret, och framförallt halt och ryggningar om man inte är själv i manegen/paddocken.
 
Sv: Röd rosett i svansen

min gör likadant, rök ihop med en kompis häst en gång, sen dess flyger bakbenen utan förvarning och utan anledning. fundera på att MÅLA en röd rosett på hennes svans så den alltid finns där;b
 
Sv: Röd rosett i svansen

Låter som om väldigt många borde få gå på grundkurs innan de rider bland andra... Jag blir bara fundersam på folk som kommer o tror de äger ridbanan. Vissa saker är ju viktigt att man vet innan man rider bland andra. Det kan ju ske olyckor. När jag gick på ridskola va det noga att man visste vad då just rosetten betydde samt vem det är som ska flytta på sej och inte om man möts på banan..
:eek:
 
Sv: Röd rosett i svansen

Det är lite farligt att man tror att genom att hänga en röd rosett i svansen ska problemet vara löst??? Som westernryttare tävlar jag i klasser med flera hästar inne på banan samtidigt, där det inte är tillåtet att rida "över" banan utan man rider förbi om framförvarande ekipage går i ett långsammare tempo. Där måste man ta itu med problemet och vänja hästarna vid att man ibland hamnar i trånga lägen.

Vad skulle hända om jag rider in i en koflock för att skilja ut ett djur och så plötslig börjar hästen slå mot kor alternativt mot någon av medryttarna...Nej, oavsett vad som kommer upp bakom oss får min häst INTE slå... och det är inte förhandlingsbart!:cool:
 
Sv: Röd rosett i svansen

Tar tacksamt emot tips på hur jag ska lära min häst att inte slå efter andra hästar på t ex en framridning. :idea:
 
Sv: Röd rosett i svansen

Tar tacksamt emot tips på hur jag ska lära min häst att inte slå efter andra hästar på t ex en framridning. :idea:

jag tror inte de går att lära hästen det...:crazy:
att den slår och så beror väl på att den är ranghög eller låg. man kan ju inte tvinga hästen att gå upp i rang.
men jag e inte säker :crazy:
 
Sv: Röd rosett i svansen

det bästa är väl att ha röd rosett i svansen (även på träning). då har ju du gjort vad du har kunnat. att folk inte respekterar/vet vad rosetten står för är ju knappast ditt eller din pålles fel.

det där har stört mig många ggr. med. pricis som att det finns folk som inte använder rosett, trots att dom har en häst där bakkärran är lite för lätt (då kanske man vill ha lite "extra" utrymme, för just som du säger kan den ju kicka utan varning)

för att inte tala om dom som inte säger till när dom ska gå på hinder vid framridning, kan bli skapliga krockar där med. har varit med en bekants dotter ute då hon tävlat ponny, blev förskräckt att vissa ryttare inte ens vet att det är högerregel, hon kolliderade rejält vid ett tillfälle och blev utskälld av "den andra" ryttarens mamma för att hon inte flyttat sig :confused: hon höll höger i lugn galopp, men den andra ryttaren höll vänster i hög fart.)

:bump: :bow: :bump: :bump:
 
Sv: Röd rosett i svansen

fast under ryttare så ska det ju vara ryttaren som är "ranghögst" (använder hellre ordet "bestämmer"). att hästen slår är en olat (som många hästar har/försöker med, och som är jättejobbigt att komma till rätta med)

dom gånger jag själv suttit på häst som haft lite "lätt rumpa", har jag (bortsett från att använda rött band när vi inte varit själva) låtit hästen förstå att beteendet inte är önskvärt/acceptabelt. och framför allt varit konsekvent i det. att få sin häst riktigt "lydig" i ridningen underlättar. tycker det är svårt att ge något bra "tips" här utan att veta mer om ekipaget.
 
Sv: Röd rosett i svansen

Min häst slog mot andra hästar förr. Men när min häst hotade att göra det tvingade jag henne att jobba.. Hon ska inte vara konsentrerad på vart andra hästar är när jag rider henne. Hon ska ha 100% uppmärksamhet på mej. Så jag föreslår att du Jobbar skiten ur hästen varje gång den vill slå efter en annan häst.. Tvinga den att koncentrera sej på dej..
Ett knep jag använde mej av som sista nödlösning va att ta in hästen på en mini volt.. Böj hästen runt (ditt ben).. Då kan den inte slå bakåt.. Men det bästa tipset är att jobba hästen hårdare när andra hästar kommer upp bakom dej.. Och lägger den ändå till sej irritation bakåt så markera att du inte tänker acceptera beteendet.
Så har jag gjort o det har funkat med min häst.. Hon bryr sej inte längre om hästar hänger över hennes rumpa.:banana:
 
Sv: Röd rosett i svansen

Nja...fast jag vet inte om det skulle funka på min häst. Han var i början väldigt rädd för andra hästar som kom för nära honom. Det gällde bara på framridningar på tävling där det ofta kan vara mer eller mindre kaos. Jag har jobbat mkt på det och han kännde sig sen mkt tryggare och slutade att kasta sig när han mötte en annan häst. Tidigare visade han aldrig några tendenser till att sparkas. Det var efter en hopptränig där en annan (vuxen kille) gång på gång red jätte nära mig bakom och använde min häst som en sorts bromskloss som han till sist sa ifrån och sparkade. jag märkte på min häst att han absolut inte gillade att få en annan häst så nära inpå sig och jag sa till killen ifråga. han ignorerade detta och fortsatte. Nu har ju min pålle börjat slå även efter andra hästar som kommer för nära. Och jag tolkar detta som att han helt klart inte känner sig trygg eftersom jag mkt tydligt kännde att han tyckte den insidenten på träningen var mkt obehaglig. Jag vill ju inte gärna "jobba skiten" ur och bestraffa en häst som känner sig otrygg. han visade ju aldrig några tendenser till att slå innan den händelsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Röd rosett i svansen

Sätt en röd rosett i svansen på träningar också och bli Riktigt arg på folk som inte respekterar den. Om utskällningar inte hjälper så får du helt enkelt säga att okej, nu är du varnad och jag avsäger mig allt ansvar för eventuella sparkskador din häst kan få av att gå i rumpan på min. :devil: Sen kanske det kan vara smart att rida med en Stor röd rosett? A la My little pony ungefär. Ibland kan jag tycka att rosetterna folk har är i minsta laget och om man är distraherad av sin egen häst kanske man rider lite för nära av misstag. Om en jätterosett och en utskällning inte hjälper då vet jag inte vad som kan funka;)
 
Sv: Röd rosett i svansen

Vid all träning ska hästen vara fokuserad på sin ryttare. Är den inte det utan börjar kolla sin omgivning bör du som ryttare göra den påmind om vad som gäller. Det kräver bl.a. att du som ryttare även kan läsa av när hästen tappar fokus och även känner det. Hur kraftig påminnelse just din häst behöver kan jag ju inte säga utan att ha sett er båda "irl" men i grund och botten är det ju du som ryttare som talar om för hästen vad som ska ske och att det är ok. Att den inte behöver bli osäker och gå in i försvar i trånga situationer. Den ska ju vara trygg och lita på dig som ryttare.

Ett sätt är ju att rida ikapp, förbi och sen hålla koll på hästens bakdel med sådant tryck att den inte kommer på tanken att slå efter nåt alls. Det är där nyckeln är...bakdelen. Kontrollera den! Sen låter du andra komma med distans bakifrån medan du jobbar just på att kontrollera bakdelen. När du känner att du kan det låter du de andra komma lite närmare o.s.v.

Under sådan träning är det ju bra om du har rosetten men den kommer aldrig att kunna lösa problemet utan det får du göra.
 
Sv: Röd rosett i svansen

Har samma problem fast mest på tävling..på träningarna respekterar de flesta det annars så skriker hinsgten;)

Har både på hingsten och halvblodet rödrosett när jag tävlar för ahn kan få glädjeskutt men han kickar inte emot någon..

Sen har jag på hingsten med för han skriker ju och så om gågon rider upp iasen på honom..Men är folk som har ridit så nära så han skrikit sen när dom fattar att det är en hingst har jag fått kommentarerna "ojdå då kankse vi inte ska rida så nära" Ne tänkte jag era idioter har man rödrosett så ska man inte rida nära..

Är en som har respekterat min röda rosett på tävling..

Ibland önksar jag att man hade haft en häst som hade skickat till dom så det smällt om det..för dom får skylla sig själva..

Men man kan inte göra mer än att varna för att man har en häst som man inte ska rida upp i baken på..Funderat på om jag ska binda en stor rosett om sadelgjorden så folk fattar:p
 
Sv: Röd rosett i svansen

Håller faktisk med Piraja. Jag har varit med om att rida kvadrilj med stallets två kivande ston i tät.. Dom avskyr verkligen varann. Men det gick jättebra. Visst blängde dom ilsket på varann ibland men inget mer. Dom lyssnade på oss ryttare och skötte sig.

Hästar ska ALDRIG få sparkas eller på annat sätt bråka när jag finns med i bilden. Det är ju livsfarligt! Fick en spark på benet en gång av en kompis ouppfostrade och griniga travsto, hon backade rakt in i min valack och slog. :mad: Hade det varit min häst så skulle hon fått sig en smäck eller två av spöt!!
 
Sv: Röd rosett i svansen

Är hästen otrygg så är han otrygg med dej oxå.. Hästen måste lite på sin ryttare. Min häst gillar inte andra hästar.. Hon får tex inte gå i hage med de andra då hon inte kan ge sej.. Hon fortsätter att slåss även då hon borde ge sej. Men hon visar ingen aggrisivitet mot andra då jag är med.. Min häst litar på mej och är fokuserad på det vi gör.
Jag säger åter att kräv mer av din häst då han är hotfull bakåt.. Det sitter i hur mycket du accepterar och är ledare över din häst.

Men jag tycker som du då det gäller rosetten.. Andra ska acceptera det.. Men rosetten löser inte problemet.:smirk:
 
Sv: Röd rosett i svansen

Är hästen otrygg så är han otrygg med dej oxå.. Hästen måste lite på sin ryttare.

Jag säger åter att kräv mer av din häst då han är hotfull bakåt.. Det sitter i hur mycket du accepterar och är ledare över din häst.

Men rosetten löser inte problemet.:smirk:

Man kan inte tvinga en häst att lita på någon. Jag har på sätt och vis svikit hästens förtroende när han gång på gång sa till mig att han inte gillade att få den andra hästen inpå sig. När jag inte lyckades fixa det så tappade han tålamodet och förtroendet för mig och sparkade när han kände sig trängd. Tillit är något som växer fram, det kommer inte bara för att jag vill det.

Min häst är inte aggresiv eller hotfull mot andra hästar. Han blir helt enkelt rädd när det kommer andra hästar dundrande i galopp nära inpå honom.

Har aldrig menat att en rosett ska lösa något problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jag behöver ha röd rosett i svansen på hästen när vi börjar tävla nästa år. Ni andra som har det, vad har ni för rosett och hur fäster...
Svar
11
· Visningar
4 426
Senast: spinxx
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 468
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp