Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för snabbt svar!
Så Equimax tar inte heller spolmask? På 2 åringen har det nämligen kommit ut mängder med mask i bajset. Dock inte på 4åringen. 4åringen hostade en del i höstas men det har avtagit.
Jag kanske ska ta och skicka in träckprov för att kolla hur det står till nu efter alla avmaskningar eller är det bäst att ta en rond med axilur också först?
Kommer blodmasken ut med bajset om dom har vaknat eller visar det sig på annat sätt?
Hej.
Jag är definitivt okunnig vad gäller maskparasiter. Vad menas med att man "väcker" blodmasken? DÖR inte dessa av maskmedlet?
Är det för att det är fel stadie på parasiten eller vad?
![]()
Börjar inte axilur bli resistent mot spolmast?
Jag fick Banminth till mina unghästar för spolmasken.
Din kundskap verka inte har hjälp din häst![]()
Nu berättar du sagor, din beskrivning av styngflugans livscykel är helt uppåt väggarna!Dem börja att slappa taget på mag sacken och flytta upp till krusroten, for att sedan jobba sig igenom tarmen så att dom kommer utt till våren och utveckla sig till stynfluger.
Non av dom Ivermectin preperat ta stynflugslarver.
Dom stå på den siten du fick längre ner under Rotation Deworming Scedual.
Nu berättar du sagor, din beskrivning av styngflugans livscykel är helt uppåt väggarna!
Ivomec o liknande preparat är de enda medel vi har idag som tar styngflugelarver.
Din länk hänvisar till avmaskningsrutiner som vi absolut inte vill ha här i landet!
Avmaskning året runt har inget att göra i vårt klimat, möjligtvis i de södra delarna av USA. Att byta mellan olika preparat med något eller några års intervall minskar risken för resistens. Att köra igenom alla tillgängliga preparat varje år ökar risken för resistens.
PL
Och återigen visar du din enorma okunskap, du har inte förstått någonting om hur det fungerar med mask va ? Du har inte snappat trots en hel lång tråd att hennes problem är att hon inte har bildat normal immunitet mot spolmask, något hon skulle gjort vid ca 6 mån ålder alltså långt innan hon ens var i min ägo. Så förklara nu hur min kunskap överhuvudtaget ens skulle påverka detta ?
Hade jag däremot haft din okunskap om mask så hade hon säkert varit död i förstoppningskolik vid detta laget eftersom du med hundra procent säkerhet hade valt fel avmaskningsmedel till henne och gjort att hon proppade igen totalt i tarmarna med spolmask som tyvärr ingen levande människa kan påverka att hon får regelbundet eftersom hon inte utvecklade normal immunitet för 8 år sedan.
Ibland är det lite svårt att tolka din svenska.
Livscykeln kan du läsa var som helst om du klarar att söka!
Vad som var totalt fel: Larverna flyttar sig normalt inte under vintern, de sitter kvar i magsäcken eller övre delen av tarmen tills våren kommer sen släpper de, följer med skiten ut o förpuppas. De vandrar INTE mot krösroten för att ta sig genom tarmen (det är en helt annan mask som sätter sig där).
Jag upprepar igen länken du gav är helt fel för svenska förhållanden kan inte tillämpas ens med sunt förnuft!
Jag är inte särskilt rädd för vinteravmaskning risken för ett massuppvaknande av lilla blodmasken är betydligt överdriven, det är dock ett mycket allvarligt tillstånd om man skulle råka ut för det, jag anser att om det finns speciella skäl så avmaskar man även om det är mitt i vintern, annars väntar man till våren.
Har man inte avmaskat mot styngflugan nu kan man lika gärna vänta till innan betessläpp, skadan på magsäcken är redan gjord o den är normalt utan större betydelse.
PL
Hade det funnits ett fungerenda avmasknings program från början, skulla du eller månge andra inte sitta i den sitts ni gjöra nu!!
Din häst kan dö av förstoppning oavsätt års tiden om du inte har ett bra avmasknings program Gylle.
Den typen av avmaskningsprogram du länkar till har medfört stora resistensproblem även mot ivermectiner i USA.
Vad vet du om kopplingen mellan avmaskningprogram o den hästens oförmåga att bygga upp resistens mot spolmask?????
Otroligt att ngn kan vräka ur sig så mycket strunt o fullt o fast tro på att det är kunskap.
PL