BulletForMyValentine
Trådstartare
Hittade idag röda maskar i foderhästens bajs, vad kan det vara för sort?
De var röda korta och tjocka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hittade idag röda maskar i foderhästens bajs, vad kan det vara för sort?
Styngflugelarver. Se till att avmaska mot styngflugelarver i höst, skrapa också bort alla ägg du hittar på hästens ben i sommar.
Inte för sent att ger en dose EQUIMAX. Bättre att dom kommer utt nu och freezer igäl än växer till fluger kom sommern och pesta ner sig själv och andra häster.
Och riskera en massuppväckt av blodmask i dvala ? Ingen vettig människa avmaskar med medel som riskerar väcka blodmasken nu när vi har minusgrader i hela landet för lite styngflugelarvers skull. Väger man riskerna med de två tillstånden mot varandra så väljer man att inte avmaska nu iom att medlen som tar styngfluga även riskerar väcka blodmask.
Till TS det är försent att göra något åt det nu, skadan på hästen av larverna är redan skedd så det är bara att stå ut med lite fler styngflugor nästa sommar och sen se till att inte slarva med borttagningen av ägg på hästen nästa sommar alternativt avmaska på hösten om trycket varit stort.
Din kundskap verka inte har hjälp din häst
Halvt KL
Jag måste bara fråga..
Vi har haft stora problem med spolmask hela hösten och vintern. På numera 2 och 4 åring. Min vet har rått mig att avmaska med bimectin 2 gånger under hösten vilket inte har hjälpt. Nu för ca 3 veckor sedan skrev han ut Equimax till mig att ge dom eftersom jag hittade mask i bajset igen. Jag var då inte så insatt i det här med maskar och litade på att han vet vad som ska göras. Nu har jag läst flertalet masktrådar här på buke och är livrädd för att vi har väckt blodmasken.
Varför är det farligt om dom vaknar nu?
När vaknar dom i vanliga fall?
Hur märker jag om dom har vaknat?