Röd mask i bajset?

Sv: Röd mask i bajset?

Låter som en styngflugelarv.

Såg den ut så här?

Styngfluga%20hemsidan(1).jpg

Styngflugelarver. Se till att avmaska mot styngflugelarver i höst, skrapa också bort alla ägg du hittar på hästens ben i sommar.

Inte för sent att ger en dose EQUIMAX. Bättre att dom kommer utt nu och freezer igäl än växer till fluger kom sommern och pesta ner sig själv och andra häster.

Dem börja att slappa taget på mag sacken och flytta upp till krusroten, for att sedan jobba sig igenom tarmen så att dom kommer utt till våren och utveckla sig till stynfluger.

Non av dom Ivermectin preperat ta stynflugslarver.
Dom stå på den siten du fick längre ner under Rotation Deworming Scedual.

Inte för sent att ger en dose EQUIMAX. Bättre att dom kommer utt nu och freezer igäl än växer till fluger kom sommern och pesta ner sig själv och andra häster.

Och riskera en massuppväckt av blodmask i dvala ? Ingen vettig människa avmaskar med medel som riskerar väcka blodmasken nu när vi har minusgrader i hela landet för lite styngflugelarvers skull. Väger man riskerna med de två tillstånden mot varandra så väljer man att inte avmaska nu iom att medlen som tar styngfluga även riskerar väcka blodmask.

Till TS det är försent att göra något åt det nu, skadan på hästen av larverna är redan skedd så det är bara att stå ut med lite fler styngflugor nästa sommar och sen se till att inte slarva med borttagningen av ägg på hästen nästa sommar alternativt avmaska på hösten om trycket varit stort.

Och riskera en massuppväckt av blodmask i dvala ? Ingen vettig människa avmaskar med medel som riskerar väcka blodmasken nu när vi har minusgrader i hela landet för lite styngflugelarvers skull. Väger man riskerna med de två tillstånden mot varandra så väljer man att inte avmaska nu iom att medlen som tar styngfluga även riskerar väcka blodmask.

Till TS det är försent att göra något åt det nu, skadan på hästen av larverna är redan skedd så det är bara att stå ut med lite fler styngflugor nästa sommar och sen se till att inte slarva med borttagningen av ägg på hästen nästa sommar alternativt avmaska på hösten om trycket varit stort.

Säjer den som har en mask ätten häst :grin:

Visst kan man väcka upp helle högen till våren och bli endå fler, och om dom inte ta dö på hästen kan dom smitta ner sommer bete och en del andra häster.
Eller man kan helt enkelt ger fan att avmaska över huvudtaget och låt hästen bli uppättet invärts :d

Du har fått den information du vill.
Nu för du prata med din vetrenär om vad ska gjöra.....det är u den som skriva utt maskmedel.

Jag tror du behöver läsa på en hel del vad gäller mask verkar vara några stora kunskapsluckor på det området.

Halvt KL

Jag måste bara fråga..
Vi har haft stora problem med spolmask hela hösten och vintern. På numera 2 och 4 åring. Min vet har rått mig att avmaska med bimectin 2 gånger under hösten vilket inte har hjälpt. Nu för ca 3 veckor sedan skrev han ut Equimax till mig att ge dom eftersom jag hittade mask i bajset igen. Jag var då inte så insatt i det här med maskar och litade på att han vet vad som ska göras. Nu har jag läst flertalet masktrådar här på buke och är livrädd för att vi har väckt blodmasken.

Varför är det farligt om dom vaknar nu?
När vaknar dom i vanliga fall?
Hur märker jag om dom har vaknat?

Halvt KL

Jag måste bara fråga..
Vi har haft stora problem med spolmask hela hösten och vintern. På numera 2 och 4 åring. Min vet har rått mig att avmaska med bimectin 2 gånger under hösten vilket inte har hjälpt. Nu för ca 3 veckor sedan skrev han ut Equimax till mig att ge dom eftersom jag hittade mask i bajset igen. Jag var då inte så insatt i det här med maskar och litade på att han vet vad som ska göras. Nu har jag läst flertalet masktrådar här på buke och är livrädd för att vi har väckt blodmasken.

Varför är det farligt om dom vaknar nu?
När vaknar dom i vanliga fall?
Hur märker jag om dom har vaknat?

För det första - byt veterinär i parasitfrågor. Ivermektin är verkningslös mot spolmasken så det är inte så konstigt att du inte blir av med maskarna. Och vad Equimax skulle göra för skillnad förstår jag inte heller, det är ju samma som Bimectin fast det även tar bandmask.

Axilur är det ni ska välja mot spolmasken.

Om ni väckt blodmask hade du märkt det väldigt snart så är det lugnt nu så är det ingen fara.

Tack för snabbt svar!
Så Equimax tar inte heller spolmask? På 2 åringen har det nämligen kommit ut mängder med mask i bajset. Dock inte på 4åringen. 4åringen hostade en del i höstas men det har avtagit.
Jag kanske ska ta och skicka in träckprov för att kolla hur det står till nu efter alla avmaskningar eller är det bäst att ta en rond med axilur också först?
Kommer blodmasken ut med bajset om dom har vaknat eller visar det sig på annat sätt?

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
243
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 498
Senast: Blyger
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Eloise
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 105
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023