Röd ladugård-den murade delen vit?

diamonia

Trådstartare
Varför? Antar att det var för att man kalkade förr men nu måste det väl gå att måla den delen röd också? Eller biter inte röd färg på putsade fasader?

Förklara för mej!

Sv: Röd ladugård-den murade delen vit?

Jag tror att det mäst har med utseendet att göra. Vit puts/rött trä stall är ju sååå fint! Men vill man kan man säkert ha rött överanllt. Jag har en bekant som har grön puts och rött förövrigt. Inte alls speciellt snyggt tycker jag, men smaken är som baken....

Jag tror oxå det har någon praktisk/enkel lösning.

Jag har för mig att det sitter mycket dåligt om kan inte målar med speciell puts-färg...
I senaste numret av vi i villa fans det ngn annons om dylikt, men vet inte riktigt....har du provat Googla information?

Jag tror inte falu röd fäster på putsen. Slamfärgen (den vita) fäster mycket bra. Bägge är snuskigt billiga och enkla att måla med.

Jag har målat en stallvägg vit som var putsad. Blev väldigt nöjd över resultatet och kan verkligen rekommendera den färgen. Köpte den på bygg**x och den hette Putsfärg, fanns i flera olika kulörer.

Tack för alla svaren!

Jag tycker tvärt emot "alla andra"!

Vi har en ladugård i vinkel som tillsammans med huset bildar en innergård. Hela ladugården var röd i trä från början och just nu är ena vinkeln grå (sten) i väntan på färg. Den skall absolut vara röd för annars blir det bara rörigt med färgintrycken så jag hoppas hitta någon röd färg som biter på puts och stämmer överens med resten av den faluröda ladugården.

Det finns flera delsvar på dina frågor. Till att börja med gäller det att skilja på kulör (= grön, vit, röd) och färg/färgtyp (=slamfärg, kalkfärg, oljefärg, silikatfärg osv). Du kan ha vilken kulör du vill var som helst, men du måste välja färgtyp efter underlaget du ska måla på.

Luften i ett stall med bristfällig ventilation blir fuktig. Förr byggde man i stora delar av landet därför helst stall i sten eller senare tegel, dvs material som inte kan ruttna som trä. För att öka tåligheten var det vanligt att man putsade såväl invändigt som utvändigt. Falu rödfärg kan endast användas på trä, det är en slamfärg. Av tradition använder man gärna kalk på putsade ytor. Det går att blanda i färgpigment men det blev ju då dyrare. Dessutom var det ett tecken på välstånd att visa att man hade stort stall, dvs många djur. Att kalka stalldelen visade på ett tydligt sätt hur stort stallet var!

Så, vill du följa de gamla traditionerna bör du ha stalldelen vit och resten rött. Struntar du i traditionerna, välj så du trivs med det. :D

Du kan förmodligen hitta en färg i rödaktig kulör, MEN...
när du målar på puts är det jätteviktigt att du använder en färg som släpper igenom vatten väldigt bra.

Det går med andra ord inte med vilken billig skräpfärg som helst.

Det som då händer om man målar på putsen med en färg som inte släpper igenom vatten tillräckligt bra är att det ansamlas fukt under färgen och denna fukt kan då inte ta vägen nånstans, vilket gör att putsen spricker sönder och lossnar från väggen.

Det bästa för väggen är att kalka den (du kanske kan hitta något färgpigment som du kan blanda i kalken) och det näst bästa är silikatfärg och där finns det många olika kulörer att välja på.
Att måla med någon annan typ av färg än dessa två är en styggelse som på sikt leder till att väggen förstörs !

Lycka till !

Jag tror inte falu röd fäster på putsen. Slamfärgen (den vita) fäster mycket bra. Bägge är snuskigt billiga och enkla att måla med.

falufärg har slutat tillverka den vita nyansen sa de i färgaffären sist jag var dit... tror dock man kan köpa pigment o koka själv...

Den vita färgen till puts är bara släckt teknisk kalk blandat med vatten.
Det behöver stå och mogna så i minst 12 timmar.
Annars så fäster inte färgen ordentligt utan lossnar efter en tid.

Luften i ett stall med bristfällig ventilation blir fuktig. Förr byggde man i stora delar av landet därför helst stall i sten eller senare tegel, dvs material som inte kan ruttna som trä. För att öka tåligheten var det vanligt att man putsade såväl invändigt som utvändigt. Falu rödfärg kan endast användas på trä, det är en slamfärg. Av tradition använder man gärna kalk på putsade ytor. Det går att blanda i färgpigment men det blev ju då dyrare. Dessutom var det ett tecken på välstånd att visa att man hade stort stall, dvs många djur. Att kalka stalldelen visade på ett tydligt sätt hur stort stallet var!

:bow: Tack, intressant.

Det mesta förr brukade ha en förklaring, kanske inte alltid logisk men ändå så fanns en.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar