Röd i ansiktet när jag rider!

Trasdockan

Trådstartare
Jag blir tomatröd i ansiktet när jag rider, speciellt nu när det börjar bli varmare. Jag blir verkligen JÄTTERÖD, det är rätt pinsamt, ingen av mina kompisar blir det? Jag vet inte om jag anstränger mig ovanligt mycket utan att jag märker det, men jag kan rida ett halvsåsigt dressyrpass och ändå bli jätteröd.

Har inte så jättelätt för att bli röd i ansiktet vid annan träning?!

Någon annan som känner igen sig?

Sv: Röd i ansiktet när jag rider!

JAG MED!
dessutom flyger håret mellan hjälmen där "snörena" håller fast hjälmen och sticker ut ser helt galet ut. har en spegel på ridskolans ridhus så jag ser. Fast jag blir inte svettig?

Är ingen expert men du behöver nog skaffa dig lite bättre kondition. :) Ut och spring några dagar i veckan som komplement till ridningen.
Och rid inte i för varma kläder. Ta av dig innan du börjar svettas.
Men vissa blir rödare än andra- inget att skämmas över! :)

Är ingen expert men du behöver nog skaffa dig lite bättre kondition. :) Ut och spring några dagar i veckan som komplement till ridningen.
Och rid inte i för varma kläder. Ta av dig innan du börjar svettas.
Men vissa blir rödare än andra- inget att skämmas över! :)

:eek:

Varför tror SÅ MÅNGA att man behöver bättre kondition bara för att man blir röd i ansiktet!

Kondition behöver man om man känner sig trött eller blir flåsig, inte för lite färg!

Hade en bekant som hade stora problem med detta på ridsportgymnasiet, en av hennes tränare hävdade att hon var otränad bara för att hon var röd i ansiktet när hon red. Hon jobbade stenhårt och var väldigt vältränad. Det var inget fel på konditionen där inte.

Vad använder du för hjälm?

Jag hade samma problem innan jag bytte till min nuvarande...kände mej som en kokt sparris om kinderna....:o

//Domino_s

:DJag känner VÄL igen mig i det du beskriver! Jag blir både tomatröd OCH totalt sjöblött av svett, rumpsvett så att det ser ut som om man har pinkat på sig t o m:o Så du behöver inte skämmas alltför mycket.

Ngn nämner att du kanske behöver bättre kondition men i mitt fall så när jag tränade som mest dressyr så var jag även själv i bra trim ( inte nu längre, ähum...), löptränade mycket förr men på ngt sätt så blev jag så spänd och nervig inför tränare och när andra tittade på så hela kroppen reagerade. Jag kunde mycket väl vara spyfärdig och näst intill svimfärdig direkt efter ritten, fick ALLTID sprängande huvudvärk senare på kvällen efter träningarna, om jag inte tog Alvedon och drack massor med vatten.:crazy:

Jag tror att det effektivaste sättet att slippa blir röd eller alltför svettig är att lära sig slappna av mentalt och kroppsligt. Dressyrpasset ska inte vara som en styrketräning tycker jag, det är ju meningen att man ska vara i harmoni med hästen...
Jag önskar att man hade pengar och tid att gå kurser och vidareutbilda sig på sånt här!

Jag blev det i lördags när jag hopptränade, men det var ju typ 25 grader i gassande sol 9 på morgonen och jag fick rida rätt hårt och var ensam på träningen så det blev inte lika många vilor som vanligt.

Men testa en hjälm med bra ventilation? Vet att jag oftare blev väldigt röd i ansiktet förut när jag hade oventilerad hjälm än nu.

Det kan vara så att du omedvetet håller andan när du rider, det är ett jättevanligt fenomen. :grin:

Kanske var DÄRFÖR jag nästan svimmade i slutet av varje pass:idea:hålla andan i 45 min kan inte vara bra:D

Min supervältränade orienterarkompis från skoltiden var likadan. Blev väldigt lätt röd i ansiktet så fort cirkulationen kom igång lite. En del människor tycks bli så lättare än andra.

Jag har alltid trott att det har att göra med vilken typ av hud man har. Har man mycket ytliga blodkärl eller tunn hud så blir man lättare röd. Blodkärlen söker sig ju mot hudytan för avkylning när temperaturen stiger (vilket den gör vid träning), och om kärlen redan ligger ganska ytligt så krävs det inte så mycket för att det ska bli "stoppljus" av det. Såhär::p

Tänkte inflika att det att man blir röd i ansiktet har INGET med dålig kondition. Jobbar som idrottslärare, har själv rätt god kondis men jag blir också lätt röd i ansiktet.

När man har hjälm på huvudet blir det faktiskt rätt varmt åt huvudet, så det förklarar kankse varför du blir så röd i ansiktet näre du rider men inte när du tränar annat!

Men, kom också ihåg att det är sunt att vara röd i ansiktet!:)

Haha, likadant här :)
Så har jag alltid blivit, även när jag simamde på elitnivå, så konditionen har det inte med att göra.
Det har blivit en rolig grej med min ansiktsfärg :D Det syns i alla fall att jag jobbar :D Snyggast är det om jag har en röd tröja på mig med ;)

Har också problem med detta. Har kommit på att jag spänner mig väldigt i axlar och säkert också nacke. Tror att detta kan ha med rödheten att göra. Min kompis blir också väldigt röd, men hon sitter och håller nästan andan, har iaf ingen normal och avslappnad andning, tar ett andetag och håller det länge sen andas hon väl igen när hon måste, eller känner det som att hon ska kvävas. Vet inte riktigt, men jag tränade iaf med henne för ca ett halvår sedan och tränaren la märke till detta, vilket hon själv eller hennes tidigare tränare inte gjort, så vi fick rida runt och sjunga!:p
Lät förjävligt, men det funkade väl för henne och jag var också tvungen att sjunga för att hon inte skulle känna sig uttittad. Efter det har vi ridit själva med radio på och sjunger med för full hals. :angel:
Funkade faktiskt för mig med, för jag slappnade av lite när jag sjöng, och henne hjälpte det jättemycket!
I början kände man sig rätt dum, och jag vill definitivt inte ha publik, men annars är det rätt kul, när det bara är vi två och båda sjunger lika illa!:angel::rofl:

Jag blir också relativt röd, men mitt största problem är att jag svettas!!:eek:
Inte bara när jag rider utan allmänt också ._.
Är så grymt irriterande att man blir svettig för minsta lilla, t.om om det är minsta lilla kvavt/varmt så kan jag bli sjöblöt i svett av att bara sitta! sjukt pinsamt!
*och jag har f.ö bra kondition så det är inte därför:D*

Jag och en till i min ridgrupp är exakt likadana.
Knallröda i ansiktet, och ändå så har vi bra kondition och rider flera gånger i veckan :P
Blir alltid så, men de e ju inget att skämmas över, sätt upp håret i hästsvans eller något så att håret är bakåt, tips!
Ha två flätor, då trycker inte hjälmen något :D

Jag har precis samma problem. Svettas floder alltid. Får alltid rumpsvett..så det blir märke på sadeln. Svettas mellan skinkorna...jätte pinsamt :angel:

:DJag känner VÄL igen mig i det du beskriver! Jag blir både tomatröd OCH totalt sjöblött av svett, rumpsvett så att det ser ut som om man har pinkat på sig t o m:o Så du behöver inte skämmas alltför mycket.

Ngn nämner att du kanske behöver bättre kondition men i mitt fall så när jag tränade som mest dressyr så var jag även själv i bra trim ( inte nu längre, ähum...), löptränade mycket förr men på ngt sätt så blev jag så spänd och nervig inför tränare och när andra tittade på så hela kroppen reagerade. Jag kunde mycket väl vara spyfärdig och näst intill svimfärdig direkt efter ritten, fick ALLTID sprängande huvudvärk senare på kvällen efter träningarna, om jag inte tog Alvedon och drack massor med vatten.:crazy:

Jag tror att det effektivaste sättet att slippa blir röd eller alltför svettig är att lära sig slappna av mentalt och kroppsligt. Dressyrpasset ska inte vara som en styrketräning tycker jag, det är ju meningen att man ska vara i harmoni med hästen...
Jag önskar att man hade pengar och tid att gå kurser och vidareutbilda sig på sånt här!

Känner igen mig grymt mycket ! :o

Jag blir tomatröd i ansiktet när jag rider, speciellt nu när det börjar bli varmare. Jag blir verkligen JÄTTERÖD, det är rätt pinsamt, ingen av mina kompisar blir det? Jag vet inte om jag anstränger mig ovanligt mycket utan att jag märker det, men jag kan rida ett halvsåsigt dressyrpass och ändå bli jätteröd.

JAAAA, en till som blir som jag:)
Fast jag blir röd jämt vid ansträngning typ:grin:

Ja gud ja! Lila va ordet :o
Men dom säjer ju att det är bra för hyn så... ;) men lite pinsamt kan det allt va.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar