Röd dag på fredag - hur med transportsemin?

Sv: Röd dag på fredag - hur med transportsemin?

Vi brukar nästan alltid använda pregnyl när vi beställer skick. Just för att spara på hingsten (uppskattat av hingsthållarna) och för att hålla nere kostnaden för stoägarna.
Normalt brukar Pregnylen nästan funka till 100%, dvs att de släpper inom 36 timmar.
I år tror jag knappt hälften av stona har släppt ägget inom 48 timmar.

Jag brukar inte använda pregnyl så där jättemycket, utan bara när det är importsemin eller trassel med röda dagar eller att hingsten tävlar osv. Jag hörde av en kollega som använder det betydligt mer vid ffa fryst semin att det oftast inte funkar att spruta det mer än max 2 ggr/säsong och sto, för sen reagerar inte stona på det. Har ni märkt något sådant?

Jag hörde av en kollega som använder det betydligt mer vid ffa fryst semin att det oftast inte funkar att spruta det mer än max 2 ggr/säsong och sto, för sen reagerar inte stona på det. Har ni märkt något sådant?

Jag har hört det, men inte märkt det, eftersom det är sällsynt här att stona löper om mer än en gång.;)

Då har ni gansk bra dräktighet då med andra ord ;)

Mitt sto blev sprutad i fredags,
kollades måndag var inte redo för seminering
kollades onsdag var då redo för seminering, seminerades torsdag, kollades fredag fortfarande inte släppt ägget, så seminerades om lördag
kollades imorse igen då hade hon en gulkropp, men ödemet hade växt och livmodern kändes som hon var på väg in i brunst, och var helfrälst i hingsten, som hon bara tyckt var okej innan :confused:

Känns som hon tog lång tid på sig att börja brunsta efter sprutan?
Sedan vet jag inte riktigt hur vi smartast ska göra nu, är det bara att vänta och hålla på och kolla henne eller?
Det vi bestämde var att kolla henne igen på onsdag och se hur det såg ut då.

Känns som ni är några i den här tråden som har mer koll än vad jag har ;)

/Camilla

Svårt att svara på. Att det tog ett tag innan hon kom i brunst är väl inte direkt ovanligt.
Det övriga har jag lite svårt att svara på. Ofta tycker jag att de utåt verkar mer brunstiga den dag man konstaterar gulkropp. Jag får ofta förklara för stoägare att stoet visst är färdigseminerat.:)

Jag gissar att det är normalt, och att livmodern ändrat sig till onsdag.

Hoppas du har rätt, för det låter alldeles utmärkt i mina öron :)

Kanske är stonas sätt att verkligen se till att även den mest korkade hingst ska göra sitt jobb innan alla chanser är borta ;)

/Camilla

Ja, fast har de gulkropp är chanserna redan borta.

Det fungerar alldeles utmärkt att spruta pregnyl så att ägget släpper om follikeln är större än 3,5 cm.Om man sprutar brukar de flesta ston ha ägglossning inom 36 tim.När det gäller transportsperma är det en fördel att göra det så man bara behöver seminera en gång(bättre för stoet och mindre kostnad för stoägaren).Hingstens spermier kan överleva upp till en vecka i livmodern(i extremfall)men det är väldigt individuellt och vissa hingstars sperma lever bara något dygn.

OK, då får jag hoppas på långlivad sperma om ägget släpper efter torsdag.
Min vet var inte så pigg på att spruta loss ägget, jag ska fråga varför eftersom jag ev. hamnar i röddag dilemmat.

Vi brukar nästan alltid använda pregnyl när vi beställer skick. Just för att spara på hingsten (uppskattat av hingsthållarna) och för att hålla nere kostnaden för stoägarna.
Normalt brukar Pregnylen nästan funka till 100%, dvs att de släpper inom 36 timmar.
I år tror jag knappt hälften av stona har släppt ägget inom 48 timmar.

Fler frågor; Vad tror du det är som gör att det är en långsammare reaktion i år? Hur är dräktighetsprocenten om man sprutar loss ägget jämfört med om man seminerar fler gånger och väntar ut ägglossningen, på ett ungefär lika eller klart sämre/bättre?

På A svarar jag ingen aning, jag har hört fler som märkt samma sak.
Tillverkningsfel?
På B minst lika bra.

Vi samlar våra hingstar som vanligt på fredag och seminerar på station, men vi kan inte skicka så det blir ett glapp fram till tisdag.
Vill man ha sperma får man komma till oss och hämta under fredagen eller resa med stoet till oss. Så kommer de flesta stationer att göra som har skickat ut info till samtliga seminstationer.

Jag brukar inte använda pregnyl så där jättemycket, utan bara när det är importsemin eller trassel med röda dagar eller att hingsten tävlar osv. Jag hörde av en kollega som använder det betydligt mer vid ffa fryst semin att det oftast inte funkar att spruta det mer än max 2 ggr/säsong och sto, för sen reagerar inte stona på det. Har ni märkt något sådant?

Úndrar lite varför din kollega anväder det vid fryssemin?Då finns ju sperman på plats så att säga;)Har inte märkt någon skillnad i reaktion om man måste spruta bort ägget flera ggr.Däremot kan man faktiskt få en allvarlig allergisk reaktion på stoet då det är ett kroppsfrämmande(humant)preparat man sprutar.Detta händer dessbättre väldigt sällan.

Svårt att svara på. Att det tog ett tag innan hon kom i brunst är väl inte direkt ovanligt.
Det övriga har jag lite svårt att svara på. Ofta tycker jag att de utåt verkar mer brunstiga den dag man konstaterar gulkropp. Jag får ofta förklara för stoägare att stoet visst är färdigseminerat.:)

Jag gissar att det är normalt, och att livmodern ändrat sig till onsdag.

Det var som du gissade att det såg helt normalt ut idag. :D

Så nu är det bara en väldigt lång väntan till dräktighetskollen den 16/6.
Kommer bli två långa veckor :grin:

/Camilla

kl
Jag hade tur och slapp övertala veterinären och jag slapp vara orolig för röd dag i alla fall, hon hade släppt på kollen i dag, så nu är det bara att hålla tummarna hårt i några veckor.

Ja jag står med ett sto som fortfarande har gulkropp men ett ägg på tillväxt idag jämfört med inget i måndags... vet är snäll och kommer enbart för att kolla henne på fredag trots ledig dag! Ev. kan det gå att få fram semin till måndag med post, annars om det brådskar ännu mer får jag väl ta en tripp till Skåne på Lördag... :p

Úndrar lite varför din kollega anväder det vid fryssemin?Då finns ju sperman på plats så att säga;)Har inte märkt någon skillnad i reaktion om man måste spruta bort ägget flera ggr.Däremot kan man faktiskt få en allvarlig allergisk reaktion på stoet då det är ett kroppsfrämmande(humant)preparat man sprutar.Detta händer dessbättre väldigt sällan.

Ja, men även om du har det på plats i kvävekärlet så lever spermier som varit fryst mycket kortare tid och du behöver kolla stoet flera ggr/dag för att pricka in det optimala tillfället att seminera och då är det ju en fördel att med hjälp av pregnyl kunna påverka litegrand när ägget släpper.

Undrar om det inte är själva grejen med att pregnyl är kroppsfrämmande (på hästar) som i så fall kan göra att stona inte reagerar på det. På människor verkar det ju i alla fall inte vara nåt problem att spruta många gånger.

kl

Jag hade inte långlivad sperma, eller så var det något annat som inte stämde förra gången. Stoet är nu åter seminerat.

Stoet sprutades med Pregnyl, hade ej släppt ägget efter 24 timmar, men släppt efter 48 timmar, så jag får hoppas att spermierna levde såpass länge, annars blir det en ny runda igen.

Vid vilken storlek är det vanligast att stona släpper äggen om nu inte Pregnyl fungerat på mitt sto? Jag läste att de i snitt växer 0,3 per dygn.

Vid pregnyl brukar äggen släppa efter 36 timmar, så man får spruta ett dygn innan seminering.

Tack för svar. Nu kommer fler frågor eftersom du har bra svar. Vet du om äggen släpper pga snabb tillväxt eller om det är pga någon annan mekanism? Efter 12 timmar var det 4,3, tidigare släppte hon av sig själv efter att ett ägg var 4,7 ( då kollad kväll samt följande morgon) .

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 390
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 092
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Företag HÄSTAK är ett Stuteri – Hingststation – Handels – Tävlingsstall beläget i Tingsryds kommun, södra Småland. I våra stall finns det plats...
Svar
0
· Visningar
1 975
Senast: hastak
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 435
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka