Röd dag på fredag - hur med transportsemin?

athena

Trådstartare
Jag ska försöka betäcka på 9:e i år. Tänkte åka med sto + föl nu under veckan (efter samråd med min station i morgon). Hur blir det på fredag då det är röd dag? Typiskt nog är det 9 dygn på lördag för madamen... om hon nu prickar in det.

Tappar hingsten gör de väl säkert om man vill (annars är de ju dumma ;)), men hur funkar transporten? Post? DHL? Eller kan man skicka på annat sätt?

Sv: Röd dag på fredag - hur med transportsemin?

Skicken funkar inte, i allafall inte postskicken.
Däremot brukar en del tappa på söndag, så man kan få skick till måndag.

Ok - som jag trodde alltså... Tror du de kan tappa torsdag också, men det är såklart ingen postgång till fredag heller :(.

Men då är det nog ändå för tidigt att seminera ditt sto, även om hon har ägg.
Det brukar vara svårt att få dom dräktiga innan 10 dagar.

Ja, jag har aldrig testat på 9e och vet inte alls om hon öht kommer brunsta. Men eftersom de har vet. mån ons fre så borde det väl vara vettigt att köra dit henne torsdag? Fast de har kanske ingen vet på fredag heller... Äsch, jag får ringa dem i morgon.

Kolla med hingstägaren OM det går att få skick till måndag. Går inte det så behöver väl seminstationen inte känna på henne förrens på måndag morgon.

På "vår" station fungerat allt som vanligt, vad jag vet. Vi ska iaf upp och ultraljuda då :P

Tror jag inte. Om posten inte kör ut postskick på lördag, så gäller det nog hela sverige.

jo, vi frågade om de verkligen hade "öppet" en röddag, och de sa att det hade öppet alla dagar. Jag vet inte hur de gör med transportsemi, men jag tror nog att det kan serminera med hingstarna som står på stationen!

Givetvis, det är en HELT annan sak.
Det är ju inte så att hingstarna går i strejk på röda dagar.

"Min" station har i princip dygnet runt öppet under semin säsong. Så där kan man ULa eller seminera vilken dag som helst i vecka men det är som sagt transport bolagen det hänger på.
Det äv väl i princip inget bolag som man kan skicka med över röda dagar, däremot om man skickar med posten på fredagen så kan det komma fram till postcentrena på lördagen så man får åka dit och hämta själv. DVS ingen utleverans.

Väldigt många har inte valt hingst som står uppstallad på den stationen man använder. Min station har tex inga hingstar alls utan seminerar enbart med TAI och FAI.

Athena:
Nu vet jag inte vilken hingst du ska ha men om det är rimligt res avstånd så kanske man kan be hingsthållaren väldigt snällt :angel: om de kan tappa på den röda dagen alt söndagen och sen kan du åka själv och hämta sperman och köra den till stationen.. En liten tanke bara

Jag har själv åkt och hämtat hos hingsthållaren när det var Midsommarhelg för ett antal år sedan. F ö blev det föl av den semineringen!
Men det är klart, avståndet får ju vara rimligt då. Jag hade bara 15 mil enkel väg.

Svar till både dig och QuickStar: Jag har knappa 30 mil till den aktuella hingsten, men har faktiskt funderat över att åka och hämta.

Däremot pratade jag med min vet. i morse, och hon tyckte hellre jag skulle stå över nu och spruta igång henne efter fölbrunsten. Så jag gör väl som hon säger :D.

(fast då räknade vi tillsammans ut att vi säkert hamnar i midsommarhelgen... härligt :crazy: )

Det är så härligt med röda dagar och brunstiga ston, har vi otur att det ena stoet kommer i tidig brunst och det andra lite sen (vilket för båda stämmer med deras fölbrunster) så brunstar det första stoet nu till helgen då det är 6 juni och nästa lagom till midsommar, dessutom ska båda ha importsemin.... *JIPPI*

Svar till både dig och QuickStar: Jag har knappa 30 mil till den aktuella hingsten, men har faktiskt funderat över att åka och hämta.

Däremot pratade jag med min vet. i morse, och hon tyckte hellre jag skulle stå över nu och spruta igång henne efter fölbrunsten. Så jag gör väl som hon säger :D.

(fast då räknade vi tillsammans ut att vi säkert hamnar i midsommarhelgen... härligt :crazy: )

Jag tycker ändå ni ska ultraljuda på måndag, många ston släpper ju inte ägg på fölbrunsten förrens framåt 13-14 dagar.
Då blir det ju helt perfekt!

Jo, men hon vill öht inte seminera på fölbrunsten. Klart att hon gör det om jag propsar, men... ja vi får se.

kl

Hänger på lite och undrar hur lång tid sperman lever sedan den inseminerats? Jag kommer ev. också att råka ut för röddagsproblemet. Brukar brunsterna vara lika varandra, i sådana fall ska ägglossningen vara någon gång mellan onsdag och fredag enligt mina beräkningar på antal dagar och hur stort ägget var i går kväll. Hon är planerad för semin i morgon och troligen på torsdag ( kollas onsdag igen). Har ni erfarenheter av att spruta så ägget går efter sista semineringen? Jag fick ett råd av importören att göra det på torsdag efter semineringen, men har hört att det ej är så bra. Hur lång tid har sperman på sig från att den har inseminerats? Jag kan kanske hoppas att det varma vädret skyndar på ägglossningen lite så att hon kommer någon dag tidigare denna gång om det nu var 20 dagar förra gången ( har jag tur var den 19).

Det fungerar alldeles utmärkt att spruta pregnyl så att ägget släpper om follikeln är större än 3,5 cm.Om man sprutar brukar de flesta ston ha ägglossning inom 36 tim.När det gäller transportsperma är det en fördel att göra det så man bara behöver seminera en gång(bättre för stoet och mindre kostnad för stoägaren).Hingstens spermier kan överleva upp till en vecka i livmodern(i extremfall)men det är väldigt individuellt och vissa hingstars sperma lever bara något dygn.

Vi brukar nästan alltid använda pregnyl när vi beställer skick. Just för att spara på hingsten (uppskattat av hingsthållarna) och för att hålla nere kostnaden för stoägarna.
Normalt brukar Pregnylen nästan funka till 100%, dvs att de släpper inom 36 timmar.
I år tror jag knappt hälften av stona har släppt ägget inom 48 timmar.

KL

Mitt stoskrälle kollades för dräktighet i fredags och var så klart inte dräktig, hade däremot en rejäl gulkropp som sprutades bort och kollades idag igen. Fortfarande kvar... :cool: nu vågade de inte spruta om henne idag pga. nationaldagen så jag får vänta och se vad som hänt på onsdag. Suck och stööööön!!

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 390
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 092
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Företag HÄSTAK är ett Stuteri – Hingststation – Handels – Tävlingsstall beläget i Tingsryds kommun, södra Småland. I våra stall finns det plats...
Svar
0
· Visningar
1 975
Senast: hastak
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 435
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka