Rockard vs Marathonvagn

Ann

Trådstartare
Jag har en häst som är något körd framför rockard. Nu vill jag köpa en egen vagn och tycker att en lätt marathonvagn ser mycket trevlig ut.
En bra rockard kostar ju också endel och det skulle vara roligt med en fyrhjuling. Är det mycket svårare att köra med en sådan och ska hästen vara mer skolad?

Sv: Rockard vs Marathonvagn

Det är väl framförallt när du ska vända som det blir svårare med en fyrhjuling. Det blir lite bökigare att ta alla dom där smala mysiga skogsvägarna. Speciellt om du är ensam.
Vill du ha en snygg lite högre vagn med 2 hjul tycker jag att du ska satsa på en gigg.

Jag måste erkänna att det är mkt skönare att ha en 4 hjuling. Dock är det svårare att veta vart man har vagnen och speciellt att backa med den. MEN det är bara en träningssak. Jag sålde min gigg till förmån för maratonvagnen. :) Slutade köra med den ......

Får säga tvärt om att det är mycket lättare och smidigare att köra med en matahonvagn. Du behöver inte lika mycket svängrum för att komma runt då du har "svängbrytpunkten" (finns säker ett riktigt ord) bakom hästen och inte bakom vagnen som på en rockard.
De är mycket bättre att köra. Du sitter högre och har bättre överblick, du har en broms - bra i nerförsbackar.
Dock är de ju duktigt dyra. Tror de ligger på runt 30 papp nya.

En 2-axlad är betydligt bekvämare, och tillåter vanligen också att man har mer folk/last med sig.

Nackdelen är att den är knepigare att backa med, som Welsh påpekar. Man måste vara någorlunda säker på, att man kan hindra hästen från att backa "fällkniv"!

Annars tycker jag inte att den är svårare att köra med, oavsett hur trångt eller krokigt det är.

Ska du tävla i körning? Om inte, finns det äldre, billiga, "riktiga" vagnar, som är väl så bra att köra socialt med, men som naturligtvis inte duger till tävling. Ett tips.

LIA

Maratonvagnen är mycket bekvämare att köra tycker jag. Du kan köra nästan överallt utan problem vilket iaf inte jag skulle våga med en gigg. Den är lättvänd. Men jämför man med en rockard vet jag inte om det är så stor skillnad, eller så är det bara min häst som lärt sig vända snävt i rockard (shettis...). Och som nån sa kan du lasta lite mer folk på en maratonvagn. Grymt rolig att köra maraton med också om du ska göra det!!! Men då var det ju priset... :devil:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 425
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 742
Senast: mamman
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 163
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka