Rockard modell Globus el. liknande

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

loch

Japp. Nu är det dags för dotra att köpa en egen vagn för sina sparpengar.
Hon behöver en liten lätt enaxlad sak som hon kan orka att dra fram och spänna för själv, hon är 9 år. Vagnen ska användas till två B-ponnies, en 111 cm knabstrupper och ett 128 cm russ. Hon kommer mest köra på grusväg och ibland (kan jag gissa) på ridbanan.
Har läst så mkt kritiskt om Globusrockarden här på forumet så jag vill kolla med er, vad är det som är så dåligt med den? Har ni något annat att rekommendera till en liten Lisa?

Jätteglad för alla tips, råd och svar! :)

Sv: Rockard modell Globus el. liknande

Hejhej nu kommer jag som alltid försvarar Globus rockarden!:)

Det att folk säger att man bara kan köra på plan mark är överdrivet då skulle min vagn varit på skrotten nu vid det här laget.
Jag kör på skogsstigar, åkrar, paddocken. Kan hålla med om att man kanske inte kan köra terräng med den. Men i terräng som jag har sett folk köra i här. Skulle jag nog helst velat ha en vagn med 4 hjul. :rofl:
Den är lätt att dra,
man kan sitta två, högtsätte och den är snygg :smirk:

Tack!!! :bow::bow::bow:
Jo, jag har klämt o känt o provsuttit vagenen i affären o tycker den verkar väldigt bra men tvekar efter all negativ kritik här.
Tror det kan bli jättebra åt flickan eftersom hon inte är så stor o tung heller... eller?
Känns viktigt att det blir bra eftersom det är hennes egna sparpengar hon ska handla för och så givetvis ur ren säkerhetssynpunkt!

Tror det kan bli jättebra åt flickan eftersom hon inte är så stor o tung heller... eller?
QUOTE]

Det blir jätte bra. Det spelar nog inte roll om hon hade varit stor. Vi brukar köra två i min. Då brukar jag ha en vuxen männsika med mig med :)

Hej! Jag har i princip bara positiv kritik om den rockarden! Har just köpt en själv. Den e som sagt lätt å smidig att dra och den går utmärkt att dra på grusväg, skogsväg. Detta enligt min åsikt iallafall. Jag är jätte nöjd!

Vi köpte en sådan till vår welsh ponny som inkörningsvagn. Jag tycker att den har varit väldigt privsvärd:).
MEN!! Den är lite trång att sitta två i, jag och sambon fick sitta och trängas. (väldigt normalviktiga. 64 resp 73kg)
Sen är det ju ingen terrängvagn direkt, men den är bättre att åka själv i!

Är dock tveksam om den passar till ett russ? Vi fick sälja vår eftersom den blev för kort för ponnyn som är ca130 cm. Kändes inte så kul att det var ynka 10cm till godo bakom hästen i traven:crazy:. Sålde den till min kusin som har en shettis på 110cm blev helt perfekt!

Men visst är det en prisvärd vagn!

Eftersom du ville veta vad som är dåligt med den så kommer nu en liten "lista" ;)

Det är väldigt klen konstruktion på hela rockarden, klena och små hjul, stötig, låg mm mm.

Visst är den lätt men det är nog oxå enda fördelen, jag hade varit för rädd om min dotter för att sätta henne i en sådan, och jag vet vad som kan hända även om man bara kör på grusväg, lyckades välta med maratonvagnen härom dagen när vi träningskörde ( :eek: ) och då kan jag säga att jag var väldigt lycklig över att jag inte satt i en liten klen rockard från Globus eller liknande ;)

Hmm... den finns ju i två storlekar, en som heter shettis-russ och en som heter B-ponny, vi tänkte satsa på den större så klart! Vilken storlek hade ni?

Eftersom du ville veta vad som är dåligt med den så kommer nu en liten "lista" ;)

Det är väldigt klen konstruktion på hela rockarden, klena och små hjul, stötig, låg mm mm.

Visst är den lätt men det är nog oxå enda fördelen, jag hade varit för rädd om min dotter för att sätta henne i en sådan, och jag vet vad som kan hända även om man bara kör på grusväg, lyckades välta med maratonvagnen härom dagen när vi träningskörde ( :eek: ) och då kan jag säga att jag var väldigt lycklig över att jag inte satt i en liten klen rockard från Globus eller liknande ;)

Den vi tittat på är fjädrad och jag tycker att hjulen ser förhållandevis bra ut, den har många detaljer som jag tycker är bra. Vill inte att vagnen är för hög heller, det ska vara lätt för barnen att ta sig i och ur vagnen bl.a. Varför tycker du den är klen? Jag tycker den ser ganska robust ut, är rörprofilerna gjorda av dåligt material?
Nä, välta med vagn kan aldrig vara trevligt (har inte provat det själv) men jag kan tro att det är lättare för ett barn att reda ut en sådan situation om det handlar om en lätt liten vagn än en stor och tung...
Tack för dina synpunkter på vagnen! Vad skulle du råda min dotter att köpa för vagn?

Hej! Jag har i princip bara positiv kritik om den rockarden! Har just köpt en själv. Den e som sagt lätt å smidig att dra och den går utmärkt att dra på grusväg, skogsväg. Detta enligt min åsikt iallafall. Jag är jätte nöjd!

Tack! :bow:

Vagnen är så klen att du kan bryta skakeln med handkraft! Hjulen är dåliga. Stötdämpningen kass! Vagnen är på tok för smal för även de minsta ponnyerna. Svängeln är kass, går inte att fästa draglinorna på ett bra sätt. Då jag är tränare möter jag många elever som har köpt denna vagn med förhoppning om att det ska fungera. Har inte påträffat en enda som är nöjd med den! Men många jätte missnöjda!

Har länge försökt påtala att denna vagn inte är säker för återförsäljarna. Men då dessa inte har någon kunskap om körning så går det inte fram. I mina ögon så är vagnen inget som jag skulle köpa till mitt barn (om jag nu hade något)

Det finns andra vagnar på marknaden, tyvärr inte så billiga som den du tittat på. Men jag rekommenderar hellre att man köper ett hemma bygge där konstruktionen är stadig och hållbar och barnen inte kan bli sparkade i ansiktet pga den låga framstammen.
Vagnar som jag kan rekomendera är Tidaholms rockard och Roslagsrockarden. Sen har även driveout lite billigare rockarder som är ok.
/M

Oj! Det var hårda ord.

Roslagsrockarden har jag kört med och det var faktiskt något av det mest bedrövliga jag varit med om... förstår inte varför alla lovordar den!
Det är ju bra att få höra din åsikt också, självklart, men jag har ju även fått flera positiva svar här i tråden.
Har du varit med om tillfällen där vagnen gått sönder under körning? Som sagt så har vi andra vagnar hemma men de är lite väl tunga för barnen, den här rockarden är tänkt att användas av barnen på små väl inkörda ponnies på grusväg. Alltså väldigt lätta arbeten. Du tror ändå att den inte håller för det?

Men Jensa-rockarden (www.jensa.nu) då? :idea: Kan inte den vara något för er? Vad jag förstått ska den väl vara bättre i konstruktion än Globus. Prisvärd också! :rofl:

Senast ändrad:

Den vi tittat på är fjädrad och jag tycker att hjulen ser förhållandevis bra ut, den har många detaljer som jag tycker är bra. Vill inte att vagnen är för hög heller, det ska vara lätt för barnen att ta sig i och ur vagnen bl.a. Varför tycker du den är klen? Jag tycker den ser ganska robust ut, är rörprofilerna gjorda av dåligt material?
Nä, välta med vagn kan aldrig vara trevligt (har inte provat det själv) men jag kan tro att det är lättare för ett barn att reda ut en sådan situation om det handlar om en lätt liten vagn än en stor och tung...
Tack för dina synpunkter på vagnen! Vad skulle du råda min dotter att köpa för vagn?

Ja den är fjädrad men fjädringen är kass. Vilka detaljer tycker du är bra förutom att den är lätt och lätt att ta sig i/ur? Det är lika lätt att ta sig i/ur t.ex. en tidaholms-rockard, det är ju bara det att sätet är högre. Roslagsrockarden kanske inte är den bekvämaste, men den håller iaf för körning.

Hela konstruktionen är klen, och precis som Miamia skriver så går skacklarna av som tennstickor om något händer och det blir så gott som bara fliser kvar av vagnen, skulle inte vilja ha mitt barn där i...

Den hästen vi välte med häromdan är en väldigt välkörd lugn häst, har gått SM två år i rad nu, saker kan hända ändå...

Jag skulle rekommendera någon av Tidaholmsvagnar's rockarder, dom är kanon och inte särskilt tunga. Är det en vagn som ska användas av barnen hade jag varit mer noga än någonsin att det var rejäla och hållbara grejer dom gav sig ut med.

Vagnen är så klen att du kan bryta skakeln med handkraft!

Ioch, du ser kanske vad jag menar lite överdrivet. Haha bryta med handkraft! :rofl: Det hade jag velat se. Kan du inte göra det och sen skicka in en video. Så får man se om det är sant. :)

Tror det ligger lite i det också att vissa tycker den är dålig, just för att den är billig.

Jensas vagnar är precis lika klena.

AHA...ärligt talat har jag inte sett o klämt på en jensa-vagn:angel:. Men hade fått uppfattningen att den var bättre då flera rekommenderat den till mig.:crazy: Tja, man lär sig med tiden. Själv bestämde jag mig ju för en polsk vagn genom Ewa Angantyr o Gunilla (www.selar.se).

Det går lätt att böja skakeln om du sätter foten el knät mitt på skakeln! Den vagnen är skit:devil:. Hoppas att det inte kommer hända några alvarligare olyckor pga hållbarheten. Utrustning orsakar de flesta olyckor! Det kan man skydda sig ganska bra imot om man använder vättiga grejer!
/M

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka