Rockard-mått till stor häst?

nordsvensken

Trådstartare
Nu börjar det närma sig rockard-dax för Dimma!

Vad är lämplig spårvidd och lämplig säteshöjd på en rockard för nsv, 155-160cm hög ca?

Sv: Rockard-mått till stor häst?

minst 120 så du ser över fram till manken. Gärna högre. Jag tror min sits är 140 hög.
Lämplig spårvidd är minst från 135-160 på rockard. Tycker jag. under 125 blir det stor chans att ni slår över i en skarp sväng eller dike.

tack!

Maken är ju svetsare så han skall få äran att bygga en rockard i samma stil som drive-outs rockarder tänkte jag. (om inte ngn annan har tips på en rockardmodell som är ännu bättre och snyggare, som man kan härma lite?) Sist vi (nåja, maken) byggde rockard var det till våran shettishingst och den blev riktigt bra, precis som vi ville ha den: stadig, hög, snygg... och med flyttbart säte så man kunde vikta om den vid behov :love:

Hur mycket kostar en rockard att bygga, typ driveputs modell? hade varit intressant att kolla arbetskostnad, materialkostnad o tidsåtgång. och lösa hårtussar från din makes skalp :)

Jag ska forska i det! :D Sedan beror det ju på vad man tar för däck, vanliga bildäck är ju billiga, annars säljer driveout fina för 2000kr/st... (Här blir det bildäck, iaf till att börja med!) Maken har ju dessutom förmånen att köpa materialet relativt billigt från sitt jobb. Men det tar mkt tid, det minns jag från vårat förra bygge! (Sedan tar det extra mkt tid eftersom frun i huset ändrar sig ang utseende och funktion under arbetets gång!:angel: )

Aha, det är DÄRFÖR han börjar bli lite lätt tunnhårig? *nu klarnar allt* :idea:

Snigelfarmor:

Liten gissning på kostnader: material 700kr. (köpes billigt från jobbet, i handeln MINST 1500kr, antagligen mer) Sedan tillkommer däck (men det har vi redan) och dynor.

Antal arbetstimmar här hemma (Alltså med enklast möjliga maskiner och i ladugården ("verkstaden") ca 60... (eller maken sa 40-80 för att vara exakt)

Skulle man räkna med att maken får en lön på 50kr/h (snålt, men i verkligheten får han ju ingen lön alls! :angel: ) så skulle våran rockard kosta minst 4000kr. (har ingen aning om vad dynor kan kosta...)

Ja det var en gissning! Men vill jag sedan ha finare däck så går kostnaden upp ytterligare 5000kr! Så det är inte så särskilt billigt at bygga själv heller, om man räknar arbetstimmar!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 578
Senast: Derivata
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 902
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 143
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar