Robotgräsklippare hos barnfamilj med hundar

Blueberry

Trådstartare
Finns det robotgräsklippare som klarar av arbetslivet hos en barnfamilj med små hundar på landet - där det finns till exempel leksaker, kottar, agilityhinder och annat bös i trädgården?

Gräsmattan är typ 8-900 kvm och är utan slänt eller andra ojämnheter, så utmaningen är snarare innehållet än layouten.

Rent krasst - nej.

Hundar och barn är inga problem så länge dom inte hoppar på klipparen utan låter den sköta sitt.
Men att ha en massa leksaker och annat "löst" i trädgården går inte. Antingen fastnar den eller kör helt sonika över prylarna.

Du kan däremot reglera tiderna den ska arbeta alt. stänga av den när du vet att ni ska röra er i trädgården.

Ett alternativ är att klippa en del av gräsmattan för hand med vanlig klippare så kan prylarna vara fritt på den delen.
På så vis minskar ju arbetsbördan att klippa samtidigt som sakerna kan stå kvar.
Man kan köra slingan den följer runt sakerna men det känns väldigt omständligt med agilityhinder :p

Vi har löst så att studsmatta och sandlåda är utanför arbetsområdet så länge. På så vis behöver vi inte bekymra oss över att den kör över spadar m.m.

Det finns kanske någon klippare som är extremt känslig och stannar och kör en annan väg så fort dom kör på minsta lilla men det blir nog ändå inte idealiskt.

När våra barn leker i trädgården så stänger vi av klipparen och går sedan och städar upp leksakerna men kommer ni inte göra det varenda gång så får ni problem med att klipparen som sagt kör över sakerna...

• Gilla
Reactions: Ray
Jag tillägger att även om man måste plocka undan efter sig så är det SÅ SKÖNT att slippa klippa gräset. Bara den fördelen är nog för att orka gå och plocka undan sakerna. Att klippa tar liksom 2-3 timmar i veckan minst. Att plocka undan 5 min om dagen.
Även om klipparen skulle fastna någonstans (tex kör för nära en slänt/buske eller what ever) så är det bara att gå ut och flytta den en meter och starta den igen. Det är inte speciellt jobbigt det heller när man kan ligga inne och sova och gräset klipper sig självt så att säga :p

Så ser stora fördelar även om man får plocka undan. Tex är ju trädgården fin och prydlig :up:

Jag tillägger att även om man måste plocka undan efter sig så är det SÅ SKÖNT att slippa klippa gräset. Bara den fördelen är nog för att orka gå och plocka undan sakerna. Att klippa tar liksom 2-3 timmar i veckan minst. Att plocka undan 5 min om dagen.
Även om klipparen skulle fastna någonstans (tex kör för nära en slänt/buske eller what ever) så är det bara att gå ut och flytta den en meter och starta den igen. Det är inte speciellt jobbigt det heller när man kan ligga inne och sova och gräset klipper sig självt så att säga :p

Så ser stora fördelar även om man får plocka undan. Tex är ju trädgården fin och prydlig :up:
Vad har du för modell som är så igelkottsäker att den går att köra på natten?

Var alla varningar om igelkottar till mig eller varning till alla?

Tror ni jag saknar hjärna eller? :banghead:

Och ja för att förtydliga - jag tar väldigt illa vid mig när någon antar vi är är djurplågare :(

För att förtydliga ytterligare - vi kör endast klipparen på dagtid så har ni det på det klara.

Snälla, berätta för mig var det står att våran är igång på nätterna :grin:

Att jag skrev att man kan ligga och sova och gräset klipper sig ändå? Hört talas om metafor :up:

Ursäkta för missuppfattning, var inte alls illa menat. Jag är uppriktigt intresserad av om det finns igelkottssäker modell då jag tänker mig att en sådan inte heller klipper svansen av lat golden som inte flyttar på sig. Funderar på robotgräsklippare nästa år.

Finns det robotgräsklippare som klarar av arbetslivet hos en barnfamilj med små hundar på landet - där det finns till exempel leksaker, kottar, agilityhinder och annat bös i trädgården?

Gräsmattan är typ 8-900 kvm och är utan slänt eller andra ojämnheter, så utmaningen är snarare innehållet än layouten.

Neeeeej! Tänk på igelkottarna!

I mitt område är gräsklipparna mestdels endast på på natten. Ser ingen ute när jag går på dagen vid de hus som alltid är på på natten.

Hade ingen som helst aning om att de kan köra över igelkottar, nu kommer jag få knut i magen när jag går förbi dom :(

@Blueberry Jag hade försökt samla in leksaker och hinder till ett område på gräsmattan och ta det för hand. Då slipper du ju ändå det mesta jobbet.

Leksaker och bös kan du lägga i en typ kista och sen köra på robban. Som någon sa 2 minuter eller 2 timmar :)

Tack för input! :bow:
Vi bor på landet, och på fyra år har jag sett EN igelkott i området. Ganska nyligen, och den var långt från vår trädgård. Igelkottar är såpass urbana nu för tiden, när vi bodde i stan kryllade det av dem.

Vi har staket som få saker tar sig över (en envis älg kan ta sig in) och ännu färre saker tar sig under (det är smitsäkrat för liiiiten hund i chihuahuastorlek med vajer under själva staketet), dessutom är trädgården impregnerad med hunddoft (och kiss...). Inga lockande fruktträd som drar till sig djur osv.

Vi har fått rekommendationer om en Husqvarna Automower 315. Den kör över leksaker, skor osv, men kommer inte att försöka forcera några hinder.

Tack för input! :bow:
Vi bor på landet, och på fyra år har jag sett EN igelkott i området. Ganska nyligen, och den var långt från vår trädgård. Igelkottar är såpass urbana nu för tiden, när vi bodde i stan kryllade det av dem.

Vi har staket som få saker tar sig över (en envis älg kan ta sig in) och ännu färre saker tar sig under (det är smitsäkrat för liiiiten hund i chihuahuastorlek med vajer under själva staketet), dessutom är trädgården impregnerad med hunddoft (och kiss...). Inga lockande fruktträd som drar till sig djur osv.

Vi har fått rekommendationer om en Husqvarna Automower 315. Den kör över leksaker, skor osv, men kommer inte att försöka forcera några hinder.
Igelkottar har ni säkerligen men till skillnad från stan är igelkottar boende på landet inte synliga på samma sätt. De har kvar sin skygghet på landet. Vi har mur runt vår trädgård, inga fruktträd alls innanför muren, hunden märker sitt revir flera gånger varje dag och katterna likaså. Ändå har vi haft både rävar, harar och igelkottar i trädgården. Inte på dagen men på natten.

Igelkottar har ni säkerligen men till skillnad från stan är igelkottar boende på landet inte synliga på samma sätt. De har kvar sin skygghet på landet. Vi har mur runt vår trädgård, inga fruktträd alls innanför muren, hunden märker sitt revir flera gånger varje dag och katterna likaså. Ändå har vi haft både rävar, harar och igelkottar i trädgården. Inte på dagen men på natten.

Precis, det är på natten de är framme. Så svåra att se på landet.

Ärligt talat så har jag inte haft en tanke på att robotgräsklippare skulle kunna köra över djur :crazy: har trott att det ska finnas någon slags sensor som känner av om något är nära som gör att den vänder åt ett annat håll. Men då är dom alltså inte så känsliga.
Vi har inte någon robot nu men planerar att skaffa nästa år så det här var ju bra att veta.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Jag går på valpkurs med min lilla schnauzertik som är 5,5 månad nu(numera kallad grundkurs då inte alla hundar är valpar i gruppen). Som...
2
Svar
39
· Visningar
5 179
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar