• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bella_Bus
  • Startdatum Startdatum
B

Bella_Bus

Ni som har Robin Z avkommor eller har sett dem...
Hur är dem i humöret?
Hur är dem i kroppen?
Vad använder ni dem till?

Av alla Robin-avkommor jag sett/ridit har det bara varit en som varit "knepig" och det kan ju bero på andra saker än härstamningen. Jag red/tävlade en Robin-son som jag skulle köpt, världens mest underbara häst! :love: Tyvärr bröt han benet i hagen... :cry: Han var, liksom en del av de andra e. Robin ganska grov i kroppen, stort men vackert huvud och en bra bit över 170 cm i mankhöjd men storleken hade ingen betydelse för han hade ett hjärta av guld och kändes inte stor/klumpig att rida. :) Kan försöka gräva fram några foton på honom...

nu måste jag bara få fråga..denna häst som bröt benet hette möjligtvist inte kadenz? :eek:

Jag känner två stycken valacker efter Robin Z. De är båda väldigt trevliga och sympatiska hästar att hantera. Har aldrig sett någon av dom göra något dumt. Glada, positiva och charmiga.
Den ena har fullblodsmamma och den andra fullblodsmorfar, men de är båda stadiga herrar.
Den ena vet jag har tävlat hoppning 1,40 och den andra 1,30.

Han var, liksom en del av de andra e. Robin ganska grov i kroppen, stort men vackert huvud och en bra bit över 170 cm i mankhöjd men storleken hade ingen betydelse för han hade ett hjärta av guld och kändes inte stor/klumpig att rida. :)

Som du beskriver så låter det precis som hästen jag köpt! :love:
Har ett hjärta av guld, väldigt groc typ, stor men känns inte tung att rida! :love: Ska även jag försöka fixa fram bilder! :)

Hej! Har en Robin Z -dam från hans första årgång.
En trevlig individ, snäll men lite ivrig ibland...kanske typiskt Robin Z avkommor ?!
Trevlig att rida, men har även där lite svårt att slappna av, speciellt i början.
Mkt mjuk, lätt riden & arbetsvillig, tycker arbete är rolig. Har framförallt använts i avel där hon lämnat bra avkommor.
Är även dräktig i år.
Exteriört typisk Robin Z typ, stamboksförd med 39 p, visad tidigare med 40 p.

Hoppat ngt med henne?

Hört att Robin Z avkommorna inte tycker mycket om att hoppa över vattengravar? Min gör iallafall inte det, hehe, han hoppar men han hoppar av STORT!

Hon såg fin ut. Fota gärna hästarna i uppförsbacke, det är en dödssynd att fota som du gör.

Jag har stött på mägnder med Robin Z avkommor, och de flesta har varit fina, men något grova.
De flesta är dessutom bra på att hoppa, och de flesta har jag stött på just på hopptävlingar.
Min fd dressyrtränare hade dessutom en Robin Z valack och red dressyr på, han var väldigt lämpad för det.
Men de flesta är nog hoppare som sagt.

Vad det gäller temperamentet har jag stött på många olika varianter, och jag har även stött på folk som tycker att "alla Robin Z hästar är knäppa".
Själv tycker jag att de flesta har ett jämt stabilt temprament.

Han fick ju faktiskt en godkänd son på bruksprovet i år, Navarone !
Om du har missat honom finns bild och info på ASVH:s sida.

bibban

hej hej, jaa min häst har gått bra på både hopp och dressyrbanan! :) Han är tävlad MSV dressyr och 1,20 hoppning med goda resultat och är utbildad mycket i dressyren :)

Han har ett underbart temperament, tycker jag ;) lugn och stabil men har ett visste humör ibland, har väll varit lite bortskämd hos förra ägaren (Har bara ägt han i 1½vecka) :love:

Har en rejäl och maskulin valack e. Robin Z, 173 cm, (mkt lik sin far). Han har humör och kan inte ridas utav vem som helst men är en underbart go och kelig häst som går igenom eld och hoppar alla slags vattengravar mm när man väl fått honom på sin sida. Gått Breeders semifinal i hoppning, nu går han stadigt 130 hopp men har helt klart kapacitet för mycket mera. :banana:

Skulle gärna ha en till likadan men lite mindre...då det är mycket styrka i honom när han sätter iväg mot hinder.. :angel:

har en kompis som har en avkomma 167 hög å 3 år!! men nackdelen med robin z å de avkommor jag stött på e att han å dom har inga hovar....iaf e det väldigt dåligt kvalite :crazy:

Hej!
Jag har inte hoppat med henne, hon betäcktes direkt jag köpte henne.
Men hon hoppar enligt uppgift mkt bra, över allt, både på bana & i naturen.
Och hon går fram överallt & är helcool så det är synd att hon inte fått visa sig mer på tävlingsbanan.

den hästen efter Robin Z som jag har sett och umgåtts lite med var heeelt knäpp..men det berodde nog på ägaren tror ja:p hehe..men hon var väldigt stor och osmidig...väldigt envis och ingen rolig häst alls..men så behöver ju inte alla efter robin vara...

Hehe, min häst har bamse hovar, 5: or fram och 4: or bak :p

Jaa, hur hästen är och beter sig är enligt mig hur hästägaren uppfostrar och är mot den... :smirk:

En fråga till er alla som har Robin Z avkommor...hur är hovkvalitén på hästarna? :confused:

Robin själv har ju inga toppen-hovar enligt det jag hört?

Jag skulle vilja använda honom också.

hovkvalitén på min häst är faktiskt riktigt bra enligt hovslagaren, han mamma hade riktigt bra och starka hovar så det är nog genom det! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Robin Z är en av de mest betydelsefulla hingstarna för svensk hoppavel i modern tid. Han föddes i Belgien 1983 och kom till Sverige...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 402
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den fantastiska hingsten Robin Z dog 2008 och i dagarna föddes den allra sista avkomman. Ett fint litet stoföl som fått namnet Long Last...
Svar
5
· Visningar
985
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka