• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bella_Bus
  • Startdatum Startdatum
"Min" hade också ganska dåliga hovar.

Brukar tillbringa ett par dagar på Flyinge varje sommar (har släkt som bor där och när man har tråkigt så går man dit :D) och Robin har ofta haft tejpade hovar och liknande för sina sprickor. Han vilade väl till och med från aveln ett år pga det här? :confused:

aha okej..var nämligen så att en Robin z-häst i vårt stall också bröt benet i hagen.
För övrig en mycket fin häst, väldigt lik robin på huvudet, hoppade kanon och snäll som ett lamm! :)

Robin har inte extremt dålig hovkvalité men däremot drabbas han ofta ofta av hovbölder (känslig sula).

Detta var inte orsaken till att han var ur avlen utan de var hans senskada som "spökade" då i kombination med hovbölder så han kunde inte ens hoppa upp på bocken...

Jag har en Robin avkomma ( 3 år) o han har bra hovkvalité trots(??) att han har rent fullblod på mödernet o de är ju inte heller kända för någon utmärkt hovkvalité...

Jag har ridit en Robin z avkomma, hon var väldigt bänglig, bongstyrig, stooor bog som stack ut. Hehe.. Ca 1,60 i mankhöjd. Snabb som bara den. Hon är väldigt opropitonerlig. Hon är hopphäst! :)

Mitt Robin Z sto har ett toppenhumör, alltid glad, snäll att ha att göra med både i stallet och på ridbanan! Hon är ca 160 hög och åt det grova hållet i kroppsmodellen, men hon är inte klumpig kanske pga att hon inte är så hög?... Hon är såklart en hopphäst, hoppar alla typer av hinder och är superärlig!

Jag har haft två Robin Z avkommor, dom är mycket olika varandra . Valacken är en kopia av Robin (finns med på flyinges hemsida under avkommor) han blev stor 172 cm i mkh ganska grov, snäll att hantera men är tjurig vid fodring. Bra ridbarhet och tävlar 120 - 130 hoppning.

Andra avkomman är ett sto med fullblod som morfar. Hon är gudomligt snäll, dock inte så hög (157 cm i mkh) Tävlad 120-130 hoppning och är nu avelssto.

Båda har helt ok hovkvalite, stoet har lite "platta" hovar.

;)

Vet att kortet är illa fotat!!! Det är taget för fem år sedan och det har inte blivit av att ta ett nytt uppställt kort! Tänker på det varje gång jag tar upp sidan att nu måste jag försöka ta ett bättre kort...men, men.....det kommer!!!!

Min Robin-valack har ett huvud av granit men som tur är ett hjärta av guld! ;) Flera har påstått att kombinationen RobinZ - Herkules är att be om en envis "best", men jag tycker det är en utmärkt kombination (även om han kan bli lite "mycket" ibland *ler*). Han är otroligt ambitiös och slår nästan knut på sig själv - vänder jag snett igenom hinner han "föreslå" det mesta: "skänkelvikning? öka? sluta?" innan man själv hinner tänka tanken *suckar & ler*
Han har ett toppenhumör - men är en sån häst som man måste "få med sig" annars får man honom emot sig... Våra första två år tillsammans var till stor del en kamp om herraväldet, varje dag testade lille herrn om det möjligtvis var så att det var HAN som var kungen i djungeln... Numera (efter 10 år tillsammans) VET han att det är jag som är bas :D.
I kroppen - ja, på användarbilden är pållen i en suddig variant annars ser han ut så här LeRo i hagen , så här: LeRo på sommarkurs
Han är inte speciellt mycket hoppad - på grund av mina dåliga knän (och att JAG har hoppförbud), jag rider mest dressyr. Han "trampar" bra, påbörjat passage & piruetter, får till några byten då & då.
På tal om hovarna - förutom återkommande hovbölder så har han toppenhovar! Gick barfota fram tills han skulle fylla 6, går fortfarande barfota i bak. Och det är just i bak han under flera år lyckats få hovbölder - numera får han biotin och har (*peppar, peppar*) klarat sig bra från hovbölderna under mer än ett år!

vad fin han såg ut både din och min är väldigt lik sin far i utseendet på huvedet! :) :cool:

Hej!
Kul att se bilderna på din häst. Har oxå en efter Robin Z-Herkules (ett sto) & visst finns det många likheter!

Vad intressant! Du har inga bilder jag kan få se? :D Jag har inte sån hiskelig tur att det råkar vara LeRo's helsyster?! ;)

Själv sugen på Robin Z till mitt sto...men oroad över det här med hovarna på honom...det är ju lite synd.

Hade ett Robin Z sto för några år sedan. Inte så rolig i dressyren. Lite tung. Men hon hoppade helt fantastiskt, hade en supergalopp, vann ofta tidshoppningar, utan att det kändes särskilt fort. Jättetrevligt temperament. Inte "stoig"

Är det värt att chansa på Robin Z tycker ni?

Jag är livrädd för att få en häst med dåliga hovar...stoet har bra hovar enligt hovslagaren...däremot har hon lätt för att få ytliga sprickbildningar(som blir kanske 1 mm djup spricka på ovansidan)...detta ska dock inte ha betydelse enligt hovslagaren dock.

När började Robin Z problem med hovarna från början? Hur många har egentligen problem med hovarna på avkommorna?

Jag hör till i ett område a la hoppmecka.
Jag har träffat enormt många RZ avkommor.

En generell regel:
En RZ avkomma kan vara hur ful, fel och otrevlig som helst men hoppa kan den.

Ungefär som de flesta Amiralavkommor kan röra sig.

RZ nedärver definitivt bra hoppanlag.
Dock, många tvista om varför det bara finns en numer RZ godkänd hingst bland avkommorna.

Jag är villig att göra en generalisering: RZ avkommorna är skarpa, en del ruskigt sura och tråkiga, de är...generellt..hemska att rida på backen. Extremt ruskigt nedsatt ridbarhet, stela, tråkiga munnar och på det...temperament.

Fast hoppa kan de...

Om man nu då ska ägna sig åt generalisering skulle jag hellre vilja säga: Robin-hästar är stort sett "stämplade" minst LättA i både hoppning & dressyr, skarpa ja, otrevliga att rida på backen - nej, det håller jag inte med om, jag anser att det hör ihop med temperamentet, precis som den stelhet & de tråkiga munnarna du påstår finns. Det handlar om att få dem "med sig" och inte "mot sig" helt enkelt. ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Robin Z är en av de mest betydelsefulla hingstarna för svensk hoppavel i modern tid. Han föddes i Belgien 1983 och kom till Sverige...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 402
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den fantastiska hingsten Robin Z dog 2008 och i dagarna föddes den allra sista avkomman. Ett fint litet stoföl som fått namnet Long Last...
Svar
5
· Visningar
985
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka