• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bella_Bus
  • Startdatum Startdatum
Sv: Robin Z

Hej!

Vi har haft två Robin Z valacker. Båda var relativt svårridna med lite knepigt humör, speciellt den ena. Han höll Robin Z - Diedron.

Båda hoppade allt!!!

Vad jag hört om Robin Z avkommorna är att de ofta är långa och kortbenta. De har ofta långa bakben vilket kan göra att de blir lite svårare att samla ordentligt. De är ofta lite svårridna men hoppar allt och lite till! Mycket fina hopphästar om man sänker kravet på ridbarheten.
Av tandläkaren hörde jag att de oftare än andra har hakbett.

Vet inte hur mycket sanning det ligger bakom men det stämmer på våra i alla fall. Vad tycker ni andra?

Kommer ihåg att jag såg ett sto efter Robin Z - xx på Strömsholm för massa år sedan. (Stod i lilla stallet ovanför Pelles). Hon var en av de vackraste hästar jag sett!

Mvh / Fia

Ja stoet som var aktuellt är numera såld.

Hon drabbades av hovböld en gång samt ytterligare efter att hon såldes.

Enligt min veterinär uppstår hovbölder pga av en viss bakterie som finns i marken som hästarna får i sej som i sin tur påverkar bakteriehalten i tarmarna....dvs den naturliga tarmfloran rubbas.Hovbölder är då slagg från kroppen som ska ut och det sker då via hovarna....men vad vet jag?

Skulle kunna tänka mej Robin till mitt andra sto som jag har kvar...

Jag har en valack efter Robin Z, född 1989.
1.63 i manken.

Han är alldeles underbar. Men har också sitt humör då och då.
Han har väldigt stark personlighet, och de flesta som lär känna han tycker han är mer "som en människa".
Han har tävlat upp till 1.20-1.30 hoppning, men hoppar nu helst upp till 1 meter. Han bara ÄLSKAR att rida ut i skogen.. det är det bästa han vet! och att hoppa! Han är skitfin att dressyra, mjuk och fin i munnen och även i kroppen.. han gillar dock inte ridbanan och tappar bjudningen där helt och hållet ;( så jag passar på att dressyra han ute i skogen där han trivs. ;)

Han har aldrig varit halt eller sjuk förutom att han en gång fick Lymfangit av ett bropptramp/spark. men aldrig något annat och hovarna är starka och bra!
Somny ryttare testar han gäääärna gränserna! och det kan ta ett tag innan man vinner hans förtroende...
vad jag hörtomandra Robin Z avkommor äratt de ärlite knepiga och har en stark personlighet..vilket stämmer bra!
Men dock ärde OTROLIGT underbara och speciella.

Min valack blir alla dökära i. Så otroligt social, snäll och underbar häst. Älskar människor!

Det som inte är så kul är att han har mkt lätt att lägga på sig i vikt!
Det gruvar mig inför vintern då vi ska ha fri tillgång på bal i stallet ;(

Har massor av bilder på honom på :
http://www.pixbox.se/usr_show_id10547_page0_order1.html

leta upp album som;
"Min Robinzon"
"Summer of 06"
"Tömkörning"
osvosv!

:love:

Sv: Re: Robin Z

Dessutom hade Robin Z väl en segrare i dressyr unghästklasser för några år sedan om jag inte minns fel.

Jo, Tail Wind som Pernilla André red. Robin Z- Phateon, tror jag ...

Hej!

Vi känner en som har en avkomma från Robin Z ..Hästen heter Dear Love och är en hopphäst.Hon är väldigt fin i kroppen och är mycket duktig hon hoppar 1.50cm :D Hon är 4 år nu. Hennes mamma heter final Jeopardy xx ... Dear Love brukar kallas för Lövet

Kram Anonym:P

Sv: Re: Robin Z

Många robin z hästar har väldigt fina framben i hoppningen, drar upp dom väldigt högt. Stona har en tendens att bli lite väl stoiga iblend :)

jag har en robin z avkomma o han har jätte bra hovkvalité :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Robin Z är en av de mest betydelsefulla hingstarna för svensk hoppavel i modern tid. Han föddes i Belgien 1983 och kom till Sverige...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 402
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den fantastiska hingsten Robin Z dog 2008 och i dagarna föddes den allra sista avkomman. Ett fint litet stoföl som fått namnet Long Last...
Svar
5
· Visningar
985
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka