Roadtrip, men vart?

Springsteen

Trådstartare
Sambon och jag har båda semester om ett par veckor. Vi har ungefär en veckas ledighet tillsammans. :love:

Tidigare i år så köpte vi en bil ihop, en bensinsnål sak. Just för att vi vill ut på lite roadtrips.

Men, vi har inte riktigt någon plan på vart vi ska åka. Vi tänkte stanna i Sverige eller dra till Norge. Speciellt eftersom att min sambo är engelsman och knappt sett Sverige överhuvudtaget. Han flyttade hit i december förra året och det har bara varit en himla massa jobb. :p

Men vad har ni för tips? Idéer och små guldklimpar att tipsa om här i Sverige? Jag själv har ingen aning. :o Tips om Norge mottages tacksamt det med!

Vad roligt med roadtrip! Och ännu bättre med bensinsnålt fordon med :D
I Falkenberg finns något som heter Skrea Strand som flera inbitna Stockholmare gärna besöker mini "Hamptons" brukar det kallas :) Där har de ett fantastiskt SPA-hotell med utsikt över stranden som hotellet ligger på. Jag har ätit på restaurangen vid ett tillfälle och maten är jättegod, vällagad och otroligt serviceminded personal! Sen är ju SPA aldrig fel om det klassiska Sverigevädret kommer på besök, annars har man ju stranden och havet att tillgå dygnet runt ;) Falkenberg ligger 5-6 mil utanför Halmstad och ca 1 timme söderut från Göteborg! Är du en av de som aldrig besökt Gekås ligger det kanske 20 min från Falkenberg. Svänger ni inom Halmstad kan ni käka världens godaste italienska glass på Möllegård dessutom ;)

Göteborg med Liseberg är alltid skoj! Eller bara shoppa/fönstershoppa

Annars ett par dagar i vackra Smögen?

Köpenhamn är också ruskigt mysigt och trevligt att avnjuta en lunch på vid vattnet i nyhavn. Gillar ni öl och vill prova sådant som inte hittas på systembolaget fins ölbutikken och mikeller bar. Ishotellet/bar (?) hade kanske svalkat skönt dessutom :D men måste förbokas, vi tänkte besökt det sist men det är ofta fullbokat.

Ja det blev ju lite röriga tips i diverse riktningar, men det jag kommer på nu :D säkerligen någon som har lite mer tips för de ställen jag nämnt ;)

Superspontant tips: brumma upp längs kusten till typ Sundsvall, kör rakt över landet och bort till Trondheim, ner till Ålesund och sen förbi Lillehammer eller Oslo och sen hem genom t.ex. Värmland och Mälardalen.

Vad roligt med roadtrip! Och ännu bättre med bensinsnålt fordon med :D
I Falkenberg finns något som heter Skrea Strand som flera inbitna Stockholmare gärna besöker mini "Hamptons" brukar det kallas :) Där har de ett fantastiskt SPA-hotell med utsikt över stranden som hotellet ligger på. Jag har ätit på restaurangen vid ett tillfälle och maten är jättegod, vällagad och otroligt serviceminded personal! Sen är ju SPA aldrig fel om det klassiska Sverigevädret kommer på besök, annars har man ju stranden och havet att tillgå dygnet runt ;) Falkenberg ligger 5-6 mil utanför Halmstad och ca 1 timme söderut från Göteborg! Är du en av de som aldrig besökt Gekås ligger det kanske 20 min från Falkenberg. Svänger ni inom Halmstad kan ni käka världens godaste italienska glass på Möllegård dessutom ;)

Göteborg med Liseberg är alltid skoj! Eller bara shoppa/fönstershoppa

Annars ett par dagar i vackra Smögen?

Köpenhamn är också ruskigt mysigt och trevligt att avnjuta en lunch på vid vattnet i nyhavn. Gillar ni öl och vill prova sådant som inte hittas på systembolaget fins ölbutikken och mikeller bar. Ishotellet/bar (?) hade kanske svalkat skönt dessutom :D men måste förbokas, vi tänkte besökt det sist men det är ofta fullbokat.

Ja det blev ju lite röriga tips i diverse riktningar, men det jag kommer på nu :D säkerligen någon som har lite mer tips för de ställen jag nämnt ;)

Åh vilka fina tips! Tackar så hemskt mycket! :love:

Får titta igenom allt noga när jag kommer hem från jobbet!

Bilen är hyfsat bensinsnål enligt mig som förr körde en bil som drog 0,8... Den här drar väl 0,39 istället! :p

Superspontant tips: brumma upp längs kusten till typ Sundsvall, kör rakt över landet och bort till Trondheim, ner till Ålesund och sen förbi Lillehammer eller Oslo och sen hem genom t.ex. Värmland och Mälardalen.

Det skulle kunna vara jättefint! Sambon har ju knappt sett ordentlig skog förr och vart helt lyrisk när vi var uppe i sommarstugan som ligger i Hälsingland för ett par månader sedan. :D

En av mina favoritvägar att köra på är ner till Jönköping. Kör man längs E4an kan man tex stanna till vid Brahehus (jättefint!) och så finns det någon väg markerad med en blomma som man kan följa istället för att köra på E4an :p Då åker man bland annat genom Gränna och är man där, ja då kan man även ta båt över till vackra Visingsö. Blomvägen (som jag inte alls vet vad den heter) är en något mindre väg med fantastisk utsikt. Om en knapp vecka får jag nog köra där igen och jag längtar faktiskt :D

Sedan är jag nyfiken på vad det är för bil ni har som både är så bensinsnål och som även är bekväm nog att köra längre sträckor i :p

En av mina favoritvägar att köra på är ner till Jönköping. Kör man längs E4an kan man tex stanna till vid Brahehus (jättefint!) och så finns det någon väg markerad med en blomma som man kan följa istället för att köra på E4an :p Då åker man bland annat genom Gränna och är man där, ja då kan man även ta båt över till vackra Visingsö. Blomvägen (som jag inte alls vet vad den heter) är en något mindre väg med fantastisk utsikt. Om en knapp vecka får jag nog köra där igen och jag längtar faktiskt :D

Sedan är jag nyfiken på vad det är för bil ni har som både är så bensinsnål och som även är bekväm nog att köra längre sträckor i :p

Tack för ännu ett bra svar! :) Blir så himla glad över buke. Så många hjälpsamma människor. :love:

En ny Renault clio sport tourer diesel med nån miljögrejj tror jag att det är! Den drar mer på korta sträckor såklart men på knappar man fram hur mycket den snittat hittills på en mackapär i bilen så står den fina siffran 0,39-0,4 där. :) Faktiskt skön att köra och tillräckligt med plats för oss två. :)

I går (söndag) hade DN ett reportage om en roadtrip som de gjort i spåren efter Ingmar Bergmans film "Smultronstället". Den resan går från Stockholms till Lund. De åker gamla vägen genom bl a Gränna som Red_Cilli tipsar om. Man kan ju alltid börja med att se filmen för att komma i stämning s a s.

Småland ger verkligen skog utanför fönstret! Väljer ni den vägen kan ni stanna i Gränna en natt och ta båten över till Visingsö. Fantastiskt fint. Har man cyklar med (går kanske att hyra?) hinner man lätt hela ön inkl bad på en dag. Ger extra krydda om man kan sin "Arn".

Sedan kan ni ju följa Nexxas förslag och åka längs västkusten via Falkenberg, Varberg (fästningen är värd ett besök) och Göteborg på hemvägen. En avstickare till Lidköping+Kinnekulle eller Skara och trakterna därikring är också intressant om man vill veta mer om Sverige (både landskapet och vår historia).

Hoppas att ni får fint väder!

J
Sambon och jag har båda semester om ett par veckor. Vi har ungefär en veckas ledighet tillsammans. :love:

Tidigare i år så köpte vi en bil ihop, en bensinsnål sak. Just för att vi vill ut på lite roadtrips.

Men, vi har inte riktigt någon plan på vart vi ska åka. Vi tänkte stanna i Sverige eller dra till Norge. Speciellt eftersom att min sambo är engelsman och knappt sett Sverige överhuvudtaget. Han flyttade hit i december förra året och det har bara varit en himla massa jobb. :p

Men vad har ni för tips? Idéer och små guldklimpar att tipsa om här i Sverige? Jag själv har ingen aning. :o Tips om Norge mottages tacksamt det med!
jag åkte på en roadtrip i början av sommaren som innefattade bland annat Kolmården, Göta kanal och Öland.

Här är en bild jag fotade längs vägen mot Jönköping:
10175210_1407013099588450_722758890_n.jpg

och här är utsikt från Brahehus:
10431986_1420211301595038_858217882_n.jpg

Gränna/visingsö (låna cykel, skitmysigt att cykla på ön) tycker jag ni ska ta er förbi. Söderköping med göta kanal tycker jag är mysigt att se, men det kanske är för nära Stockholm?

Stenugnsund har ett mysigt hotell med tillhörande spa, sen är det roligt att åka ut på öarna (tjörn, orust) där vi hittade bland annat ett supermysigt säteri att fika på.

För ett par veckor sen var vi i Sala och gick ner i gruvan, superkul att se och höra om (fast det var på svenska, svårt om din kille inte kan svenska?)

Spretigt, javisst! :D

Göteborg-Liseberg, sen neråt kusten mot falkenberg med en avstickare förbi Gekås Ullared och sen vidare ut till kusten igen ner mot Båstad & Höganäs:up: finns massa mysiga små orter längst kusten och fina turistvägar utmed havet, kring Kullaberg med kullens fyr tycker jag är mysigt bl.a. verkligen ett sommarställe:love:, finns ett mysigt kafé som heter "Flickorna Lundgren på Skäret" i . Ett trädgårdskafé i gammal stil lite ute på landet med underbar jordgubbssaft:love: lite smådjur brukar de också ha, kaniner bl.a. rekommenderas speciellt om det är fint väder:up:

Gränna och Visingsö har tipsats om, mysiga ställen så håller med det är sevärt:up: nu är jag uppvuxen här själv så är ju "mätt" på det, men bra turistställen, missa inte motorvägen till JKPG isåfall, som Red_Chili la upp en bild på:up: förrädisk på vintern men superfin på sommar speciellt i solnedgång:love: (fast se upp så ni inte tittar för mycket och hamnar jämte vägen;)

Senast ändrad:
Göteborg-Liseberg, sen en sväng förbi Gekås Ullared och sen vidare ut till kusten igen?:D finns massa mysiga små orter längst kusten och fina turistvägar utmed havet, kring Kullaberg med kullens fyr tycker jag är mysigt bl.a. verkligen ett sommarställe:love:, finns ett mysigt kafé som heter "Flickorna Lundgren på Skäret" i . Ett trädgårdskafé i gammal stil lite ute på landet med underbar jordgubbssaft:love: lite smådjur brukar de också ha, kaniner bl.a. rekommenderas speciellt om det är fint väder:up:

Glömde skriva att åker man förbi Halmstad (som ju är en härlig mysig sommartad) så är ju Tylösand värt ett besök, om man tex vill bada, äta eller strosa runt:)

För ett par veckor sen var vi i Sala och gick ner i gruvan, superkul att se och höra om (fast det var på svenska, svårt om din kille inte kan svenska?)

Gruvan är spännande och mysigt att gå runt på gruvområdet och ta en glass, eller en fika i de nyöppnade caféet (kusken) i den gamla kuskbostaden.
Finns även turer på engelska, tyska, franska, bl.a. om ni åker dit se till att åka dit en fredag då dom kör grillafton/pubkväll i värdshuset, med musikunderhållning. Brukar vara riktigt bra stämning på dessa tillställningar :)

Sätrabrunn är också mysigt om ni har vägarna förbi sala, ta en tripp in på örtapoteket, eller bara strosa runt i brunnsparken.

Annars rekommenderar jag en tur upp mot Falun, Leksand, Tällberg, Rättvik, Orsa :)

Håller med ovanstående om att åka runt Siljansbygden, är själv ursprungligen från Leksand, det är magiskt där! Kanske en sväng till Falu Koppargruva, Dalhalla och Orsa Björnpark? Och kanske åka så högt upp som till Idre/Grövelsjön och ta en tur på fjället?

Annars är ju Skåne ett självklart tips från mig. (Där jag nu bor)
Som engelsman påminner ju Skåne en hel del om östra kusten, så det kanske är lite tråkigt. Men här nere finns ju massor med vackert att se :)

Sätt upp en karta över Sverige (och Norge) och kasta pil! Där pilen hamnar - dit åker ni! :D
Har alltid velat göra det, ska göra det en dag!

Mkt bra!
Ungefär så gjorde jag när jag flyttade söderut. Dock utan pil, blundade och tog en karta. Jag har bott här i 7 år, men flyttar "hem" igen om en månad...

TS - jag tipsar om Jämtland, över till Trondheim och sedan tipset någon gav om norska sidan ner till Värmland och tillbaka. Jämtland är fantastiskt vackert. Åk upp på Åreskutan och titta på utsikten innan ni drar vidare mot Norge.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388
Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 284
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
10 489
Senast: Badger
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka